Kicsit sárgább, kicsit drágább, de a miénk

2013. március 27. szerda - 07:30 / kfarkas
  •    

Sárgák és drágábbak lesznek az új budapesti taxik, ha elfogadja a főváros a személyszállítást szabályozó rendelettervezetet. Várhatóan kevesebb taxi fut majd az utakon, sokan ugyanis nem tudnak majd megfelelni az elvárásoknak, visszaszorulnak a hiénák, és az utasok számára kiszámíthatóbbá és kényelmesebbé válik a szolgáltatás.

Fix tarifás lesz a taxis szolgáltatás Budapesten, ha elfogadja a fővárosi közgyűlés az új rendelettervezetet, amely 450 forintos alapdíjat, 280 forintos kilométerdíjat és 70 forintos percdíjat állapít meg. Ez a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, érdekképviseletek és fuvarszervező társaságok közös konszenzusos javaslata.

Átmegyünk sárgába – Kép: SXC

A rendelettervezet szerint csak olyan autóval lehet taxizni, amely a gyártási év alapján tíz évnél fiatalabb, tengelytávja legalább 2550 milliméter, öt személy szállítása esetén csomagtere nagyobb, mint 430 liter, motorja legalább 60 kilowatt (80 lóerő) teljesítményű, és megfelel az Euro IV-es, 2018-tól pedig az Euro V-ös károsanyag-kibocsátási normáknak. A járművekben kötelező lesz a légkondicionáló, október 15-től a következő év március 15-ig pedig téli gumit kell felszerelni. Szigorúbb szabályozás vonatkozik a fuvarszervezőkre is: taxiszolgáltatást szervező vagy közvetítő cég az lehet, amelynek nincs köztartozása, és saját tőkéje eléri az 50 millió forintot, ügyfélszolgálatot kell üzemeltetnie és átláthatóvá tennie gazdálkodását.

A rendelet, elfogadása esetén, 2013. október 1-jén lép hatályba, betartását a Budapesti Közlekedési Központ mint közlekedésszervező ellenőrzi. A főváros a rendszerváltás óta példátlanul, olyan, fogyasztóvédelemmel foglalkozó ügyfélszolgálatot is létesít, ahol az utasok bejelenthetik a díjszabástól eltérő fuvarozókat, vagy a szabályoknak nem megfelelően kialakított taxikat.

A többségi érdekeket szolgálja

„Hosszas egyeztetések során alakult ki ez a tervezet” – mondta a Piac&Profitnak Metál Zoltán az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke, aki szerint az új tervezet a alapvetően a többségi érdekeket szolgálja. „A tervezetben szereplő paraméterek már évek óta ismertek a szakma előtt, hiszen három éve folynak az egyeztetések, ráadásul a szabályozás életbe lépése után még 15 hónapnyi türelmi ideje is lesz a vállalkozásoknak az átállásra. Persze, akik az elmúlt három évben sem tudtak megfelelni a biztonsági követelményeknek, azoknak ez a másfél év is kevés lesz” – hangsúlyozta.

Az ipát fizetni kell
A nem budapesti székhelyű taxis szolgáltató, aki tevékenységének jelentős részét Budapesten végzi, bevételének túlnyomó többségét is itt szerzi, tehát használja a főváros útjait, terheli annak környezetét, így iparűzési adójának egy részét Budapesten, és nem egy esetleg kedvezőbb adókulcsot biztosító vidéki településen kell megfizetnie. A fővárosi kormányhivatal a vonatkozó fővárosi közgyűlési rendelet egyes rendelkezései törvényellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt nyújtott be a Kúriához. A Kúria önkormányzati tanácsa azonban elutasította az indítványt, és azt mondta ki, hogy a módosított taxirendelet törvénybe ütközése nem állapítható meg.

Az érdek-képviseleti vezető arra számít, hogy mintegy ezer olyan taxis lehet, aki nem tud majd megfelelni az új szabályozásnak.

„Nem is árt, ha egy kicsit kevesebben leszünk az utakon, a fix tarifa pedig végre megszünteti annak az elmúlt években kialakult árversenynek a nagyon káros hatásait, amely sok esetben a szürke, vagy a feketegazdaságba taszította a vállalkozókat” – mondta Metál Zoltán, aki szerint a fix tarifa megfizethető, tervezhető, kiszámítható költséget jelent az utasoknak, és biztonságosabb megélhetést nyújt a vállalkozásoknak.

„Nem is árt, ha egy kicsit kevesebben leszünk az utakon”

„A hiénák is visszaszorulnak, mivel a fővárosi ügyfélszolgálaton, az utasok bejelenthetik a tarifától eltérő árakon dolgozó taxisokat, akikre kemény szankciókat, akár az engedélyek bevonását is kiróhatja végre a hatóság. Néhány ilyen eset után várhatóan végre megszűnik ez a minden szempontból káros jelenség. Nem is beszélve arról a tervről, hogy ellenőrök szúrópróbaszerűen kontrollálják majd a szabályok betartását. Ezek mindenképpen előnyös változásokhoz vezetnek majd.”

A fuvarszervező cégekre vonatkozó szabályozás véleménye szerint végre kiszűri az elmúlt években gombamód szaporodó engedély nélkül, vagy nem megfelelő módon működő szolgáltatásokat. Mint elmondta a szigorú követelményrendszer ugyanis sok olyan „sufnivállalkozásnak” tarthatatlan lesz, amely ma még vígan dolgozik a piacon. „Egy kicsit drágább, de okkal megbízhatóbb, kényelmi szempontoknak megfelelőbb lesz a szolgáltatás.”

Sárgák lesznek
A tervezet foglalkozik az autók külsejével is. E szerint az autók alapszíne sárga lesz, az ablakok alatt a két ajtó szélességében sárga-fekete pepita sáv fut végig, a kötelezően megjelenítendő információkat (engedélyszám, díjszabás, elfogadott bankkártyák logói, “Minősített budapesti taxi” felirat) a karosszérián fekete, az ablakokon fehér karakterekkel kell szerepeltetni. A taxitársaság logója, telefonszáma csak az első ajtókon helyezhető el. A szabadjelzőnek borostyánsárga alapon fekete betűvel kell tartalmaznia a taxi kiírást, előre fehér, hátulra borostyán sárga LED-es megvilágítást kell alkalmazni. A járművekben a dohányzást tiltja a rendelettervezet, és kötelezően előírja a bankkártyás fizetés biztosítását, reklámot pedig csak a hátsó lökhárítón lehet elhelyezni.

Feliratkozom a(z) Jogi kisokos téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek