Jól kezdődik az év a kereskedőknek

2013. május 23. csütörtök - 06:03 / piacesprofit.hu
  •    

2013 első negyedévében a tartós fogyasztási cikkek értékesítése 11 százalékkal nőtt Magyarországon. Ez a növekedés elsősorban az IT szektor eredményeinek köszönhető, de a háztartási kis- és nagygépek, illetve a szórakoztató elektronikai cikkek iránti keresletben is mérsékelt bővülés volt megfigyelhető.

Az IT szektor forgalmának erősödése nem meglepő módon – a tavaly még kevésbé keresett – média tabletek iránti fogyasztói igény fokozódásának tudható be: a piac az idei első három hónapban 2012 első negyedévével összehasonlítva közel 200 százalékkal bővült – derül ki a GfK első negyedévre vonatkozó felméréséből.

Információ technológia: jelentős növekedés, tabletekkel a főszerepben

Újra felpörgött a fényképezőgépek piaca is – Kép: SXC

A szektor erőteljes – 38 százalékos – értékalapú növekedést mutat 2013 első negyedévében az előző év azonos időszakához képest. A hagyományos értelemben vett árucsoportok (asztali PC, monitor) közepes mértékű csökkenést szenvedtek el. Kivételt képez e trend alól a mobil PC szegmens (netbook, notebook), amely jelentősen bővült. Ez a változás azonban leginkább a rendkívül alacsony viszonyítási bázisból fakad, hiszen a szegmens a tavalyi év első negyedévében nagyon alulteljesített. Az alacsony bázis a tablet készülékekre fokozottan jellemző – 2012 elején magas átlagára miatt még kevésbé volt keresett –, amely szegmens robbanásszerű növekedésével járul leginkább hozzá a teljes IT szektor jó teljesítményéhez.

Fotó: intenzív növekedés az első negyedévben

A mért szektorok közül a fotó szektor növekedése volt az egyik legimpozánsabb: 2012 első negyedévéhez képest közel 17,5 százalékkal magasabb értékesítési forgalmat ért el az idei első negyedévben. A növekedés motorjául alapvetően két szegmens, a digitális tükörreflexes gépek (D-SLR) és a kompakt cserélhető objektíves fényképezők (MILC) szolgáltak. A D-SLR gépek piaca elsősorban a belépő szintű készülékekkel tudott erősíteni a tavalyi gyenge bázishoz képest, de összességében a középkategóriás és a félprofinak nevezhető készülékek eladása is emelkedett, nem kis részben az átlagosan 9 százalékkal csökkenő átlagáraknak köszönhetően. A hagyományos kompakt gépek szintén növekedést tudtak felmutatni – ezzel megállítva egy régóta tartó negatív trendet –, miközben az átlagáruk emelkedett a nagy optikai átfogású készülékek növekvő népszerűsége miatt.

Háztartási kisgépek: vegyes tendenciák

Bizakodnak is, meg nem is a hazai vállalkozások
Törékenynek tűnik még a hazai gazdaság növekedése, bár a vállalatok belföldi és külföldi piaci helyzetének megítélése javulást mutat az MFB-indikátor felmérés 2013. tavaszi eredményeiben. Azonban, úgy tűnik, a vállalkozói szféra még nem bízik a tartós fellendülésben: a cégek a készletezésben, a forrásbevonásban és a humánerőforrás-fejlesztés terén egyaránt kivárnak. Komoly a kockázat, hogy a belföldi piac élénkülésének elmaradása a vártnál kedvezőtlenebb teljesítménnyel jár, ami alááshatja a beruházási elképzelések megvalósítását is.

A háztartási kisgép szektor 5,6 százalékos értékalapú növekedést produkált az év első negyedében, azonban a különböző árucsoportok vegyes képet mutatnak. A növekedés köszönhető az étel-előkészítő, a szőrtelenítő, a szájápolási és a hajformázó készülékek kategóriáinak. Ezek a termékcsoportok szignifikáns növekedést produkáltak, míg az olajsütők, vízforralók és a kenyérpirítók iránti kereslet nem nőtt. A legnagyobb kategória, a porszívók érték alapon minimális növekedést generáltak. A kávéfőzők piacán folytatódik a trend, miszerint a hagyományos filteres kávéfőzők és a zárt rendszerű, kapszulás kávéfőzők értékesítése csökken, ugyanakkor az automata és a nyitott rendszerű porciós kávéfőzők értékesítése tovább nő.

Háztartási nagygépek: jól kezdődik az év

2013 első negyedévében a háztartási nagygép szektor 5 százaléknyit nőtt értékalapon az előző év azonos időszakához viszonyítva, ami pozitív előjeleket sejtet a 2013. évre. A növekedést elsősorban a mosógép szegmens indukálta, amely továbbra is a legnagyobb eladási darabszámot produkáló árucsoport. A mosógépek mellett a szárítógépek növekedése volt még  két számjegyű. A sütők, mosogatógépek, fagyasztók és a páraelszívók eladása szintén meghaladta az előző év azonos időszakában realizált értékesítést. A főzőlapok és a hűtők stagnálnak, egyedül a mikrohullámú sütők felvevőpiaca zsugorodott számottevően.

Forrás: GfK TEMAX® Hungary, GfK

Telekommunikáció: stabil növekedés az okostelefonok térnyerésének köszönhetően

A válság ellenére ez a terület állandó jó teljesítményt nyújt, az év első negyedévében a tavalyihoz képest 10 százalékkal adtak el több készüléket a magyar piacon, ami a forgalmazott érték 20 százalékos emelkedését vonta magával. Az értékforgalomnak a darabszámhoz képest erőteljesebb növekedésének hátterében az okostelefonok állnak, amely termékek nagyarányú bővülést könyvelhettek el. Bár eközben a hagyományos mobiltelefonok jelentősen csökkentek, a magasabb árú okostelefonok térnyerése ellensúlyozta ezt a folyamatot. Az átlagárak tekintetében lefelé mutató változás figyelhető meg, amíg azonban ez a hagyományos telefonoknál jelentős, addig az okostelefonok esetében csak minimális csökkenést jelent.

Szórakoztató elektronika: a tv-piac újra fellendülőben

Jól megy a virágbiznisz – vagy mégsem?
A virágkereskedelemben érdekelt cégek árbevétele 2003 óta több mint 300 százalékkal 26 milliárd forint fölé nőtt, közben pedig az ezzel foglalkozó, mérleget leadó cégek száma több mint a duplájára emelkedett. Azonban a válság hatása is látványos, a tíz évvel ezelőtt mért minimális, 0,33 százalékos bedőlési mutató a múlt évben már 6,6 százalékos volt.

2013 első negyedéve a hazai szórakoztató elektronikai piacon pozitívan zárult: az értékesítési összforgalom a mért kategóriákban 2,4 százalékkal nőtt. A piacon legfontosabb termékcsoport az LCD kijelzős televízióké, amely egyedüliként a piacon növekedést mutatva 13 százalékkal magasabb forgalmat generált az előző év azonos időszakához viszonyítva. Mindeközben az értékesítési átlagárak 2 százalékot estek, érintve valamennyi kijelzőkategóriát. A hagyományos audio- és video-termékcsoportok (otthoni audio és házimozi, DVD lejátszó/felvevő, videokamera stb.), hasonlóan a tavalyi évhez, továbbra is visszaesést mutatnak – az igazi innovációk már régóta hiányoznak ezekről a piacokról.

Irodatechnikai eszközök: erőteljes visszaesésben a hardverek és kellékanyagok

A szegmens az értékesített darabszámok tekintetében mindössze 6 százalékkal csökkent, azonban értékalapon a visszaesés jelentősebb volt, és elérte a 12 százalékot. Az átlagárak csökkenése együttesen érintette az egyes termékcsoportokat, kivételt csak a multifunkciós berendezések jelentettek, ahol az átlagárak kismértékben nőttek. A csökkenés azonos mértékben érintette a hardver termékeket (nyomtatók, multifunkciós berendezések) és a kellékanyagokat (toner, patron). A nyomtatóknál közepes mértékű erősödést mutat a lézerkészülékek aránya, míg a multifunkciós berendezéseknél ez az arány állandó.

„Köszönhetően a tabletek, okostelefonok, lapos tévék és D-SLR fényképezőgépek magas értékesítési számainak, 2013 első negyedévében a tartós fogyasztási cikkek piaca 11 százalékkal nőtt értékalapon az előző év azonos időszakához képest – mondta el Bécs Lajos, Client Group Lead a GfK Hungária részéről. – Nem egyértelmű azonban az – tette hozzá –, hogy ez a trend tovább folytatódik-e az év további részében. Míg ugyanis számos jel mutat arra, hogy a gazdasági visszaesés továbbra is elhúzódik, addig a fogyasztási kedv erősödni látszik. Ezt erősíti meg a kamatlábak és a munkanélküliségi ráta csökkenése is.”