Felkészülten érdemes csak nekiindulni Németországnak

2013. április 05. péntek - 08:10 / Timár Gigi
  •    

Az Unió legnagyobb gazdasága a magyar cégek számára is tartogat lehetőségeket – derült ki a Piac&Profit és a BKIK által szervezett Német-Magyar Üzleti Fórumon. Bár nem könnyű kis magyar cégként megvetni a lábunkat Németországban, a felkészült partnert, valamint a minőséget és a megbízhatóságot értékelik.

Kép:Pixabay

A magyar vállalatok esélyeiről szólva nagyon vegyes a kép, nagyon függ az ágazattól, amiben tevékenykedik a vállalkozás. Egyelőre sajnos rossz példából van a több, de vannak sikertörténetek is – mondta el Balogh Ilona a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi kamara (DUIHK) ügyvezető helyettese. Mivel hatalmas országról van szó, nagyon fontos, hogy a Németországba készülő kkv-k pontosan tájékozódjanak a feltételekről és lehetőségekről. Kevés annyit tudni, hogy a német piacon szeretnénk érvényesülni, mivel a 16 tartomány között jelentősek a különbségek. Megfelelő üzleti stratégia és pontos pozicionálás nélkül tehát senki ne számítson sikerre. Emellett nagyon fontos a személyes kapcsolatok kiépítése is, ami nagyban növelheti a bizalmat és így a sikeres üzlet lehetőségét.

A vállalkozásokat az itthonihoz hasonló kamarai rendszer segíti, melyen belül mindenhol van nemzetközi osztály. Emellett vannak tartományi gazdaságfejlesztési társaságok, amelyek a hazai HITA-hoz hasonlóan működnek. (…. International névvel, a tartomány nevével az első tagként).

A „puha” tényezők szerepe
A mentalitásbeli különbségek leküzdése is nagyon fontos az eredményes üzlethez – hangsúlyozta Boros-Huber Mária a Német-Magyar Képző Központ Egyesület elnöke. Az eltérő kulturális háttér természetesen befolyásolja az üzletet, a közös munkát is. A nemzetközi együttműködések kudarcának 70%-a egy felmérés szerint a kulturális különbségek miatt történik. A németek nagyon elkötelezettek a munka iránt, jelen orientáltak, strukturáltak, szabálykövetőek és fegyelmezettek. A különbség egyik oka a német képzési rendszer, ez adja a német üzleti kultúra jellemzőit is. Nagyon fontos az idegen nyelv ismerete, de angol nyelven is lehet üzletet kötni. A német vezetőknél nagyon jellemző a döntésképesség, a felelősségvállalás, időtervek és projekttervek alapján dolgoznak, amihez nagyon ragaszkodnak. Ha improvizálunk, számukra kaotikusnak tűnhetünk. A megbeszélés konkrét témáról szól nagyon jól szervezetten. Elvárják, hogy ha van kérdésünk, akkor azt ott a megbeszélésen tegyük fel, tisztázzuk. Ők a megbeszélés lezárásával ők úgy veszik, hogy minden tiszta és mehet a munka. Míg mi érzelmi, kapcsolati szinten kommunikálnak, ők tárgyi szinten. Ehhez kell alkalmazkodni. Alaposság, pontosság, kiszámíthatóság nagyon fontos. Korrekten és lényegre törően be kell tudnunk mutatni magunkat, és fel tudjuk tenni a kérdéseinket. Nagyon fontos, hogy ne csak időben, hanem teljesítésben is pontosak legyünk.
A legfontosabb, hogy a németek bizalmát meg kell nyerni, nem szabad, hogy érződjenek a mentalitásbeli különbségek. Ahhoz, hogy tartósan jelen tudj lenni a német piacon, muszáj jó kapcsolatokat, bizalmi viszonyokat kiépíteni – tette hozzá a negyven éve német területen működő Vécsy Gyögy, a Vécsy és társai Kft. ügyvezető igazgatója.

Vannak bizonyos ágazatok, melyekben nagyobb eséllyel próbálkozhatnak a német piacon is a magyar kkv-k ezek közé tartozik a szakember szerint gépgyártás, elektronika, környezetvédelmi technológia, orvostechnológia. A kamara információkkal, konkrét megkeresés esetén potenciális piaci lehetőségek elemzésével, adózási és egyéb tanácsadással, telephelykereséssel, cégalapítási ügyekben, üzleti partnerközvetítésben, valamint a belső kompetenciák növelésében (exporttal kapcsolatos képzések) tud segíteni.

A németországi szabályozási környezetről itt olvashat bővebben.

A közvetítő megléte nagyon fontos Balogh szerint, főleg a kezdeti lépéseknél. Később, ha van exportismeret, kötődés, könnyebben mehet egyedül is a megfelelő üzleti partner megtalálása. A helyi kamarai tagság kötelező Németországban, és más rangja van, mint itthon. Ezért ha az itthoni kamarán keresztül vesszük fel a kapcsolatot, az nagyobb bizalmat kelt, jobb belépőt jelent. Mindemellett lehet azért közvetítő partner nélkül is tárgyalni (amit például Kínában nem ajánlanak a szakemberek.

Tanácsadás és szervezés

A Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) cégre szabott tanácsadással, találkozók, bemutatkozási lehetőségek megszervezésével segíti a külpiacra lépő kis- és középvállalkozásokat. Közel 30 ágazattal foglalkoznak jelenleg, de ezek száma folyamatosan bővül. Jelenleg 1800 céggel állnak kapcsolatban – mondta el Bődöcs Róbert, a HITA üzletfejlesztési főosztály vezetője. A külföldi szakkiállításokon, multiszektorális kiállításokon való részvétel támogatása és megszervezése alkotja a munkájuk gerincét.

Cséfalvay: jön a növekedés!
A stabilizáció és a vele párhuzamosan zajló reformok megteremtik a növekedés feltételeit, ami a hazai kkv-k számára is új lehetőségeket hoz, mondta Cséfalvay Zoltán, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára a Német–Magyar Üzleti Fórumon. Az államtitkár ősszel konzultálni szeretne a kkv-kkal egy Piac & Profit rendezvény keretében, hogy a pályázati rendszert a kkv-k igényei szerint alakíthassák át. A pályázók a tavalyi 1100 milliárd után idén 1500 milliárd forint uniós támogatásra számíthatnak, a 2014 és 2020 közötti ciklusban pedig 23 milliárd eurónyi támogatás 60 százaléka közvetlenül a vállalkozásokhoz kerül majd.

Itt olvashatja Bődöcs Róbert tanácsait a sikeres szakkiállítási szerepléshez.

Számos ágazatban nemzeti standot szerveznek, ahol az egyedi megjelenés árának töredékéért lehet részt venni. Foglalkoznak pályázat és tenderfigyeléssel is. Adatbázis összeállításban is tudnak segíteni, de alapvetően platformokat, lehetőségeket teremtenek. Üzletember találkozókat, nagyobbaknak akár roadshowkat tudnak szervezni. A HITA alapvetően az EU-n kívüli piacokra buzdítja a cégeket, mivel feladatuk az export portfoliónk bővítése. Ösztönzik a másként gondolkodást, fontos terepként tekintenek például az ENSZ beszállítás lehetőségére. Bődöcs elmondása szerint 80 millió dolláros piacról van szó, ami ráadásul nagyon könnyen átlátható és online felületen keresztül kezelhető. Szükség esetén kézen fogva viszik be a cégeket az Eximhez. De más befektetési lehetőségekben is segíthetnek, egy fajta szűrőként funkcionálnak a befektetők felé.

Praktikus tanácsok jogi és adózási kérdésekben
Dr. Boros Dániel DUIHK jogi osztályvezetője kiemelt néhány fontos részletet a németországi adózási és jogi környezettel kapcsolatban, amikre érdemes figyelni.
  • Németországban maradéktalanul érvényesül a vállalkozás szabadsága, de vannak tevékenységek, amelyek engedélyhez kötöttek (gyógyszer, ingatlan közvetítés pl.)
  • Nagyon fontos a helyszínválasztás. A megfelelő város megtalálása az adott tevékenységhez. Tájékozódni kell, hogy adott ingatlanban szabad-e vállalkozást működtetni például.
  • Két cég közötti levelezésben pl. ha a megbeszélés rezüméje megérkezik és az ellen a cég megfelelő időben nem tiltakozik, akkor az létrejöttnek tekintendő.
  • A szállításkor azonnal jelezni kell az esetleges hibát, mert szavatosságot érvényesíteni nehezebb.
  • 10 évig meg kell őrizni a számviteli bizponylatokat, 6 évig az üzleti levelezéseket is! (emaileket is).
  • A vállalkozások adózása áfa tekintetében nagyon hasonlít a magyarhoz. (19 és 7%os áfa) 150 eurós számla alatt egyszerűsített számla kerülhet kiállításra.
  • A társasági (15%) és iparűzési adó (11-13%) együtt akár 27% is lehet. Utóbbit a község maga határozhatja meg. Ha telephelyet létesítünk csak, akkor az iparűzési adó ugyan vonatkozik rá, de csak cégjegyzékbe kell bejegyezni a céget, ez kevesebb adminisztrációt jelent, viszont kisebb játékteret is.

Fontos feladat a beszállítóvá válás segítése. A találkozók megszervezése mellett egy beszállítói adatbázist is létrehoztak. Fent vannak kkv-k, akik beszállítóvá válnak, de a nagyok is használhatják keresésre. A honlapjukon elérhető. Ez egy szűrt adatbázis, a jelentkezőket felmérik, hogy tényleg felkészültek-e. Ha esetleg nem, akkor megfelelő képzéseket tudnak ajánlani a hiányosságok megszüntetésére.  Balogh Ilona hozzátette, ha beszállítóvá akarunk válni, inkább a Magyarországon már jelen lévő nagy német cégeknél érdemes kopogtatni, ha itt sikerrel járunk és regisztrált beszállítóvá válunk, akkor nagyobb esély van, hogy németországi beszállítóként is lehetőséget kapjunk.

Emellett kereskedelemfejlesztési pályázatokkal is támogatják a cégeket, most épp elbírálási szakaszban van az előző etap, de a tervek szerint még tavasszal kiírják a következő pályázatot. Mivel korlátozott összeg, idén 380 millió forint vissza nem térítendő támogatás osztható ki, érdemes mielőbb pályázni a megjelenés után, mert a tapasztalatok szerint nagy az érdeklődés, idén több mint 1 milliárd forintnyi igény érkezett.

Pénz is kell

Az exportképes kkv-k részére nyújt finanszírozási és biztosítási szolgáltatásokat az Exim. Labancz Margit kereskedelemfinanszírozási igazgató elmondása szerint a feladata olyan kockázatok vállalása, ügyletek finanszírozása, amelyet a piac nem vállal. Vagyis nem versenytársa a piaci szereplőknek, hanem kiegészítője. Az elmúlt fél év változtatásainak eredménye, hogy az Exim hatékony gazdaságpolitikai ösztönző eszközként működjön. Jelentős expanzió történt a rendelkezésre álló eszközökben is, ezért nagyobb volumenben tud megjelenni az exportfinanszírozásban. 1200 milliárd forintos garantált forrásoldali keret, valamint a kockázatvállalás területén 500 milliárd forintos keret áll rendelkezésre, amely még bőven nem kihasznált – tette hozzá az igazgató.

Itt olvashat arról, hogyan változott az Eximbank szerepe és miért fontos ez a kisvállalkozásoknak.

Együttműködési lehetőség van a hazai kereskedelmi bankokkal is. Lehetőség van refinanszírozásra, különböző garanciavállalásokra, társfinanszírozásra. (Hogy melyekkel, arról itt olvashat.) Az Exim kedvezményes finanszírozási feltételekkel – többek között utófinanszírozás esetén 2-10, előfinanszírozás esetén 2-5 éves futamidejű, fix kamatú hitelre – akkor van lehetőség, ha bizonyíthatóan magyar áru export valósul meg. A magyar származást igazolni kell a kamarák által kiadott származási bizonyítvánnyal. Építés, szerelés esetén MKIK által kiadott igazolás. Szolgáltatás estén az Exim ellenőrzi a járulékfizetés, eszközök tulajdonjoga révén.

4 kiemelkedő tartomány amivel kapcsolatunk van
Bajorország: a laptop és a bőrnadrág hazája. Jól megközelíthető, jobban ismert. High-tech szempontjából is kiemelkedő tartomány. Európa egyik legerősebb régiójának mondható, sok nagyvállalat is itt telepedett le. Nem csak termelésben, szolgáltatásban is. Nagyon fejlett infrastruktúra, 40 egyetem, 20 kutatóintézet. Sokat fektetnek innovációba. A hivatalos képviselet itthon a DUIHK.
Baden-Württenberg: az orvostechnika fellegvára, de elektronikában is kiemelkedő teljesítmény. A GDP 4%át fordítják k+f-re. Nemzetközi high-tech régió. Emellett nagyon kedvelt turisztikai régió, fürdőhelyekkel, borvidékkel.
Észak-Rajna-Vesztfália: vagyis a Ruhr vidék. Az ipar fellegvára. A negyedik legnagyobb tartomány a legnagyobb népsűrűséggel. Itt él az Unió vásárlóközönségének 45%-a egy friss felmérés szerint. Sok nemzetközi reptér, jó elérhetőség. Évente 60 vásár kerül itt megrendezésre, ami 6 millió vásárlót vonz évente.
Szászország: A legfejlettebb keletnémet tartomány. Hagyományosan fejlett gépipar, de a jövő technológiáiban is élen jár. Mikroelektronikában pl. jelenleg kb. 200 cég. (Silicon Saxony) Autóiparban is nagyon élen jár. Kulturális kincsei révén is közkedvelt, emellett a kézműipari is híres (pl. meiseni porcelán)