Farkastörvények a fesztiválpiacon

2015. szeptember 27. vasárnap - 16:08 / piacesprofit.hu
  •    

A fesztiválturizmus dinamikusan nő, a 2015-ös nyár pedig kiemelkedő volt mind a látogatószám, mind a bevételek szempontjából. Ugyanakkor egyre nő a regionális verseny, ezért a magyar fesztiváloknak folyamatosan lépést kell tartania a legújabb trendekkel.

„Meg kell védeni a sikeres fesztiválokat Magyarországon, mert ezen a területen is élesedik a regionális verseny” – figyelmeztetett Joris Huijsmans, a HEINEKEN Hungária vezérigazgatója.  A vezérigazgató a folyamatos fejlődésben és az állandó megújulásban látja a fesztiválok hosszútávú sikerének titkát, hiszen ugyanazt, vagy nagyobb sikert ebben a műfajban sem lehet évről évre ugyanazokkal az eszközökkel elérni. Így a hagyományokat újításoknak kell kiegészíteniük.

Mártonné Máthé Kinga a Magyar Turizmus Zrt. belföldi igazgatója szerint a külföldi turisták által hazánkban eltöltött vendégéjszakák mindössze 22 százalékát adja a vidék, a hozzánk látogatók 78 százaléka a fővárost keresi fel. Ez az arány a magyar vendégek esetében értelemszerűen jóval magasabb (80 százalék). A vendégéjszakák közel egyharmada azonban épp a fesztiválszezonban realizálódik, így ez az idegenforgalom egésze szempontjából az egyik legfontosabb ágazatnak tekinthető. A fesztiválturizmus dinamikusan nő, a 2015-ös nyár pedig kiemelkedő volt mind a látogatószám, mind a bevételek szempontjából.

Kép: MTI

Sokat jelentenek a településeknek

Füziné Kajdy Zita, Orfű polgármestere elmondta, hogy bár a Fishing on Orfű látogatottsága nem mérhető a nagy fesztiválokéhoz, de a kistelepülés életében mégis meghatározó esemény lett. Orfű büszke rá, hogy 2008 óta minden évben megrendezi a zenei fesztivált, amelynek ötletére azonnal igent mondtak Kálocz Tamásnak és Lovasi Andrásnak, a Fishing on Orfű atyjainak. A községnek elsősorban a helyi vállalkozások bevételeinek növekedéséből származik extrabevétele, de sokkal fontosabb a település marketingjéhez adott érték.

Nagyon megy a turizmus, de meddig?
A nemzetközi turizmusban legjelentősebb európai úti célok közül Magyarországon regisztrálták a második legnagyobb növekedést a külföldi turisták számában 2015 első felében. A nyári szezon valószínűleg rekordot döntött az ágazatban – kérdés meddig marad így.

A Balaton Soundnak, a Be My Lake-nek, a Strand Fesztiválnak és a Nagyon Balatonnak is otthont adó Zamárdi valóságos fesztiválfőváros lett néhány év alatt. A 2006-ban Zamárdiban megrendezett EFOTT pozitív tapasztalatai sarkallták a város vezetői arra, hogy egyedülálló, 3 km hosszú szabadstrandjukat valamilyen módon bekössék a hazai fesztiválok vérkeringésébe. „A fesztiválok, de különösen a Balaton Sound mára jelentős gazdasági értéket képvisel Zamárdi és a környékbeli települések életében. A terület bérleti díja, a vállalkozásoktól érkező adóbevételek és a szálláshelyek által folyósított idegenforgalmi adó pedig bővíti a város fejlesztésének lehetőségeit” – mondta el Csákovics Gyula, Zamárdi város polgármestere.

Bán Teodóra, a Budapesti Fesztiválközpont Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója kiemelte: a fővárosi fesztiválok esetében egyszerre kell a külföldiek igényeinek megfelelni és az eseményt Budapest kulturális életébe – a magyar kultúrabarátok ízlése szerint – beilleszteni. A Budapesti Tavaszi, a Nyári, az Őszi Fesztivál és a karácsonyi vásárok közönsége különböző, a turisztikai hatásuk is eltérő. Az 1981-ben útjára indított Budapesti Tavaszi Fesztivál rangos hangversenyeire jelentős számban érkeznek külföldiek, akik elsősorban magasabb kategóriás szálláshelyeket és prémium szolgáltatásokat vesznek igénybe itt tartózkodásuk során. Míg a jobbára nyáron vagy ősszel érkező fiatalok számára egyre fontosabbak a közösségi és „jóléti” élmények, például a gasztronómiai élmények.

Kép: MTI

Egyre több a külföldi vendég

Lobenwein Norbert, a legnagyobb magyar fesztiválszervező cég, a SZIGET projektvezetője szerint  idei rendezvényeik 7-800 ezer embert vonzottak, a fellépőknek és a jó időjárásnak is köszönhetően kiemelkedő és egyértelműen nyereséges szezont zárhattak. A SZIGET esetében kiemelkedően sok volt a külföldi fesztiválozók száma, arányuk a 70 százalékot is elérte, de a Balaton Sound esetében is 30-40 százalék között alakult. Az Ausztriától egy karnyújtásnyira megrendezett VOLT-on ugyanakkor a külföldiek aránya nem haladta meg a 10 százalékot. A külföldiek aktívabb részvételére elsősorban a Be My Lake esetében számít a projektvezető. Lobenwein Norbert szerint a növekedés mellett a piac tisztulásáról is lehet beszélni, ám ez nem egyértelműen pozitív jelenség. Egy-egy elmaradó, vagy látványosan bebukó fesztivál ugyanis az egész szakmára rossz fényt vethet. Lobenwein Norbert szerint ma is sokan vágnak bele a fesztiválszervezésbe, de nincs egyszerű dolguk, könnyen fordul negatívba még egy jól szervezett rendezvény is. A Balaton Sound-dal az akkor is telítettnek látszó piacon szerencséjük is volt, mert meg tudtak szólítani egy olyan réteget, amely más típusú fesztiválokat elkerüli.

Menő az egyérintős a fesztiválokon
Ma már országszerte 49 ezer bankkártya-elfogadó terminálnál fizethetünk érintőkártyával, és néhány helyszínen, például a nyári fesztiválokon különleges előnyökben is részesülhetünk, ha ilyen típusú kártyát használunk. A MasterCard tapasztalatai szerint a nyári szabadidős programok során is egyre több egyérintéses kártya kerül elő a fizetésnél, ami nem csoda, hiszen folyamatosan növekszik az érintőkártyák száma és az ilyen típusú fizetés népszerűsége.

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor