Matolcsytól várják a megváltást az autókereskedők

2013. szeptember 20. péntek - 06:06 / piacesprofit.hu
  •    

A Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ) arra számít, hogy az MNB növekedési hitelprogram második ütemének elindulásával a márkakereskedők szélesebb köre válthatja ki devizahitelét alacsony kamatozású forinthitelre, illetve több cégnek lesz lehetősége arra, hogy kishaszonjárművet vásároljon - mondta Gablini Gábor, a GÉMOSZ elnöke.

Kép:PP/FörsterTamás

Az első ütemben csak azok a márkakereskedők vehettek részt, akik bankhitellel rendelkeztek, így akiket a márkaimportőr finanszírozott, azok nem jutottak kedvezményes hitelhez – idézte Balogh Árpádot, a GÉMOSZ alelnökét az MTI.

Az alelnök ismertette egy augusztusban végzett felmérés eredményét, amely szerint a magyarországi gépkocsi-márkakereskedők száma egy év alatt 4 százalékkal 448-ra csökkent. A legtöbb tulajdonos a telephelyére felvett devizahitel miatt ment csődbe – tette hozzá az alelnök. A csődbe menet kereskedők helyzetét súlyosbítja, hogy a magánvagyonukra is zálogjogot jegyeztetett be a bank, Európában csak az üzleti vagyonra tesznek jelzálogot – folytatta Balogh Árpád.

A felmérés másik eredménye az, hogy felmérték a márkakereskedők területi eloszlását: Budapesten 85, míg megyénként – átlagosan – 19 található, a sor végén álló Nógrád, illetve Heves megyében viszont csak 8-8 márkakereskedés működik. Ugyanakkor a márkák száma 32, így előfordul, hogy 100 kilométernél is távolabbra kell menni autót vásárolni, illetve később szervizelni.

Most jön az igazi beruházás-ösztönzés
Az NHP következő szakasza az új hiteleket preferálja, a forrás 90%-a ilyenre, ezen belül forgóeszköz és beruházási hitelekre használható, főként az utóbbiakat preferálva – mondta el egy konferencián Nagy Márton az MNB pénzügyi stabilitásért és hitelösztönzésért felelős ügyvezető igazgatója. Itt olvashat részleteket.

Szükségszerű, hogy a kereskedők több márkát áruljanak, nemcsak a több lábon állás miatt, hanem a fajlagos költségek csökkentése érdekében is. Erről Cseri József alelnök beszélt a tájékoztatón. Jelenleg havi ezer autót vesznek magánszemélyek, de csak 15 százalékuk vesz fel hitelt az új kocsira. A hitelkereslet növekedése nélkül nem fog érdemben emelkedni az eladott új autók száma – tette hozzá az alelnök.

A feketepiaccal kapcsolatban a GÉMOSZ a kormánynak készített egy összegzést, amelyben kiszámolta: az állam évi 250 milliárd forint adóbevételtől esik el a nem adózó szervizek miatt. A minimális javítási óradíj 2 ezer forint ebben az ágazatban. A tájékoztató utáni vitában elhangzott, hogy az adóhatóság a 600 gépkocsijára kiírt közbeszerzésen ennél olcsóbb ajánlatot fogadott el nyertesnek.

Feliratkozom a(z) Pénzszerzés téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek