A vidék meghódította Budapestet

2012. augusztus 07. kedd - 15:04 / piacesprofit.hu
  •    

Több mint húszezer látogatónál tart már a nemrég elindított Vidék Mustra program. A kitelepült árusok mindent eladtak, vagyis sokak számára kínálnak lehetőséget a szaporodó termelői piacok.  A Vidékfejlesztési Minisztérium szerint ez a siker azt mutatja, hogy a vidék meghódította a fővárost.

 

Kép:sxc
Kép:sxc

A szervezők közleménye szerint a programsorozat keretében – a nyár közepén elindított termelői piacon -, eddig mintegy 10.000 liter tejterméket és közel 1.000 kilogramm háztáji húskészítményt vásároltak a bel- és külföldi érdeklődők. Ez messze felülmúlta az előzetes elvárásokat.

A Vidéki Mustra első hat vásárnapján hosszú sorok álltak a standok előtt. "Az árusok estig szinte a teljes árukészletüket eladták. Ez is mutatja, hogy a fővárosban is igény van a kiváló minőségű, ízletes vidéki termékekre" – idézi a közlemény V. Németh Zsoltot, a Vidékfejlesztési Minisztérium vidékfejlesztésért felelős államtitkárát. V. Németh Zsolt szerint az ingyenes árusítási lehetőséggel a minisztérium kedvet akar csinálni ahhoz, hogy a termelők részt vegyenek a helyi piacokon.

A termelői piacok létesítését országszerte támogatja az agrártárca a bürokrácia egyszerűsítésével, a működés anyagi támogatásával, a kereskedelmi jogszabályok módosításával. (Erről itt olvashat részletesen.) Jelenleg már hozzávetően 50 termelői piac működik, (termelői piac körképünket itt olvashatja) de akár több 100-nak is lenne létjogosultsága – állítja a mérnök, informatikus végzettségű Szilágyi Zsolt, a Helyi Piac civil mozgalom fő kezdeményezője.  (Augusztusban például Budapest VII. kerületében nyílt új termelői piac.) Számítása szerint ezek az árusítóhelyek évi több 100 milliárd forintos forgalmat bonyolíthatnának, rövidre zárva a termelőtől a vevőig vezető utat. A kereskedői lánc ugyanis gyakran indokolatlanul hosszú, egy szakmai körökben ismert élelmiszerkilométer-mutató szerint például egy csomó sárgarépa átlag csaknem 2000 kilométert utazik a konyhakerttől a háziasszony kosarába, miközben az ára csak emelkedik.

Nagyon megy a piacoknak
Az elmúlt tíz évben a piaci vásárlás értéke duplájára nőtt, miközben hasonló tendencia jellemzi a napi fogyasztási cikkek teljes forgalmát. Így a piac megtartotta stabil öt százalékos piaci részesedését. Az évtized legnagyobb vesztesei a független kisboltok, pozíciójuk fokozatosan gyengült, miközben a hipermarketek és a hazai láncok folyamatosan erősödtek. A piacok árbevételének megduplázódása alapvetően az átlagos kosárméret növekedésének köszönhető. A vásárlói hatókör alig változott az elmúlt évtizedben: a háztartásoknak több mint a kétharmada jár piacra vásárolni. A piacok látogatásának gyakorisága is viszonylag stabil, hiszen, átlagosan kéthetente járunk piacra. Ebben az egyes szegmensek mutatnak igen szélsőséges képet: a piaci vásárlók tizede rendkívül aktív és intenzív piaci vásárlónak tekinthető, alacsony arányukhoz képest jelentős összeget – a teljes forgalom mintegy felét – költenek. Aktivitásuk abban is megmutatkozik, hogy hetente többször is kilátogatnak piacra. Tízből heten tartoznak a legkevésbé intenzív, vagy alkalmi piaclátogatók csoportjába. Ők arányukhoz képest lényegesen alacsonyabb, mindössze 20 százalékkal részesednek a teljes forgalomból és körülbelül hathetente vásárolnak piacon.