Taroltak a parkolóautomaták a mobilfizetési versenyen

2013. április 24. szerda - 17:35 / piacesprofit.hu
  •    

A vásárlási alkalmazások magyar piaca az egyik legfejlettebb Közép-Kelet-Európában – derült ki a MasterCard által szervezett versenyen.

A MasterCard 2013-ban első alkalommal hirdetett versenyt a fogyasztókat a vásárlásban  valamilyen módon segítő mobil alkalmazások között. A verseny célja az volt, hogy értékeljék a közép-kelet-európai régió, valamint Oroszország és Törökország mobilvásárlási alkalmazásait. A legjobb alkalmazásokat egy tizenhat fős nemzetközi, szakmai zsűri választotta ki, amely az értékeléskor három fő szempontot vizsgált: a felhasználói élményt, az alkalmazás megjelenését, valamint a megfelelő működést.

A legjobb magyar alkalmazások

Magyarországon a ParkolóÓra díjfizető alkalmazása bizonyult a legjobbnak, és a második helyre is a hasonló típusú, parkolást és autópálya-matrica megvásárlását lehetővé tévő Mobil parkolás & e-matrica érkezett. A hazai dobogó harmadik fokán egy mesterember-kereső adatbázis áll, a JóSzaki.hu.

Egyelőre gyenge a hazai lefedettség
Összehasonlításban a környező országokkal, a vásárlási alkalmazások szegmense igen fejlett Magyarországon – mondta Hemberger András, a MasterCard igazgatója. Kifejezetten sok vásárlási alkalmazás van, és ezek a kereskedelem nagy területét lefedik, ami a környékbeli országokról nem mondható el. A magyar alkalmazások magas minőségi színvonalat képviselnek: mind az induló vállalkozásoktól, mind a nagy nemzetközi cégektől láttunk kiemelkedő minőségű példákat. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy jelenleg általánosan elterjedt lenne a mobil vásárlás Magyarországon, hiszen ez a szegmens továbbra is csak 1–3%-át teszi ki a magyar nyelven elérhető alkalmazásoknak. Azonban vannak arra utaló jelek, hogy nagyon jó ütemben fejlődik ez a piac, sok lehetőséget látnak benne a kereskedők és a szolgáltatók.

A zsűri értékelése szerint a vásárlási alkalmazások magyar piaca az egyik legfejlettebb Közép-Kelet-Európában. Az értékelt magyar alkalmazások átlagpontszáma ugyanis a második legmagasabb volt az egész mezőnyben, sőt a saját nyelven elérhető alkalmazások száma alapján is Magyarország bizonyult az egyik legjobbnak (harmadik).

Molnár Miklós, a győztes ParkolóÓrát fejlesztő AntaresNav Kft. ügyvezető igazgatója szerint fő céljuk, hogy gyors és pontos segítséget nyújtsanak az egyik legalapvetőbb mindennapi tevékenység, a közlekedés terén.

„Nagyon fontos szempont volt a tervezés során, hogy a felhasználók gyorsan, legfeljebb három kattintáson belül elérjék a céljukat. Alkalmazásunk a gyorsaság mellett átláthatóságot biztosít, hiszen a felhasználók nyomon követhetik a parkolásra költött összeget, a percre pontos leállításnak köszönhetően pedig nincs túlszámlázás” – közölte az igazgató

A termékkatalógustól a kuponos vásárlásig

A MasterCard versenyében olyan alkalmazásokat hasonlítottak össze, amelyek segítséget nyújtanak bizonyos termékek, szolgáltatások megvásárlásában. Nevezhettek többek között termékkatalógus, szolgáltatás- vagy boltkereső alkalmazások, taxi- és ételrendeléshez használt applikációk, de nagy számban voltak az egész régióban divatos kuponos vásárlást biztosító programok is.

Szetnics László, a MasterCard Europe mobilfizetésért felelős regionális vezetője szerint egy adott piac fejlettségét jelzi, hogy a részt vevő alkalmazások milyen arányban teszik lehetővé a tulajdonképpeni vásárlást, tehát nem csupán termékinformációval, térképpel vagy egyéb eszközökkel támogatják a folyamatot, de elviszik a fogyasztót a kasszáig, felajánlanak valamilyen fizetési lehetőséget. Ez az arány Magyarországon volt a második legmagasabb (59%) az egész régióban, a verseny zsűrije csak Törökországban talált nagyobb arányban ilyen alkalmazásokat.

A kilenc ország piacát vizsgálva kiderült, hogy azon alkalmazások, melyekkel fizetni is lehet, több mint 50%-ban lehetővé teszik a bankkártyás vásárlást, így jelenleg a bankkártya a mobil vásárlási alkalmazások által legnagyobb arányban használt fizetési mód a részt vevő országokban.

A régió legjobbjai

A zsűri nemcsak az egyes országokban hirdetett győztest, de összesített eredmény is született a több mint 110 alkalmazás vizsgálata után. Így a régióban a legjobbnak járó díjat a török Yemeksepeti, Törökország első számú étel-házhozszállító szolgáltatásának mobil megoldása kapta, mellyel a felhasználók tartózkodási helyük alapján választhatnak több ezer étterem kínálatából. A második helyezett a lengyel e-book, hangoskönyv- és e-folyóirat-olvasó alkalmazás, a Nexto Reader lett, amellyel Lengyelország legnagyobb könyváruházának virtuális polcait lehet böngészni, de a fogyasztók az alkalmazáson keresztül meg is vásárolhatják a kiválasztott termékeket. A harmadik helyen Csehország legnagyobb közösségi vásárlást támogató szolgáltatása, a Slevomat szerepel.

Ilyen lesz a pénzforgalom a jövőben
Az USA-ban közel 13 milliárd dollárnyi vásárlást bonyolítottak valamilyen mobilfizetési megoldáson keresztül tavaly. A mobilfizetés nagyhatalmai a következő években várhatóan Európa és Észak-Amerika lesznek: 2015-re a tranzakciók 75 százalékát bonyolítják majd a két földrész lakosai, és 2017-re akár 90 milliárd dollárnyi forgalmat is elérheti a mobilfizetés. Magyarországon a lehetőség még nem igazán elterjedt, a fizetési szokások itthon is gyorsan változnak azonban.

„A MasterCard számos régióbeli országban élen jár az innovációban. A részt vevő országok nagy részében – így Csehországban, Lengyelországban, Magyarországon, Oroszországban, Romániában és Törökországban – a MasterCard Mobile  elindításával már bizonyítottuk, mennyire fontos számunkra a mobilos kereskedelem jövője. Ez a verseny jó lehetőség arra, hogy díjazzuk mindazokat a kereskedőket, akik tesznek a fejlődés érdekében, és megkönnyítik a felhasználók számára a vásárlás folyamatát” – tette hozzá Szetnics László.