Melyik bankot kedvelik a leginkább a kiscégek?

2011. június 06. hétfő - 10:43 / piacprofit.hu
  •    

Az elmúlt évben 48 ezer új számlanyitásra kötelezett cég létesült, és közel 40 ezer cég váltott bankot év közben. Egy év alatt több mint 70 ezer vállalati bankszámla szűnik meg a különböző bankoknál, és közel 87 ezer új vállalati bankszáma létesül.

A vállalatok 14,7 százaléka rendelkezik egynél több bankszámlával. Ez az arány az elmúlt évben valamelyest csökkent, mivel tavaly még a cégek 16 százalékának volt kettő vagy több működő bankszámlája. Egy vagy kettő bankszámlával a cégek 87,3 százaléka rendelkezik, azaz elenyésző azon cégek, társas vállalkozások száma, amelyek három vagy annál több bankszámlát működtetnek. Érdekes adat, hogy a vállalati bankszámlák 77 százalékán a 10 legnagyobb bank osztozik, míg a maradék 23 százalék 225 pénzintézet között oszlik meg.

Az 1000 vállalati ügyfél feletti pénzintézeteket vizsgálva, az elmúlt év 10 legnagyobb nyertese között 6 takarékszövetkezet és 4 bank van. Vállalati ügyfélszámban a legtöbbet, több mint 35 százalékot az FHB növekedett, melyet 24 százalékos növekedésével a Sopron Bank követ. Az FHB kiemelkedő növekedésének az oka az Allianz Bank megvásárlása. Ugyan az Erste Bank a 10 legnagyobb vállalati ügyfélszám-növekedéssel büszkélkedhető bankok listájába nem került be, de érdemes megemlíteni 7 százalékos vállalati ügyfélkör-növekedése miatt.

Akiknek csökkent az ügyfélkörük

A nagy vállalati ügyfélkör-növekedés a kockázatosság növekedésével járhat, ezért a növekedési célok mellett jól irányított, átfogó, minőségi adatokon alapuló kockázatkezelést is javasol a bankoknak Keleti József, a Dun & Bradstreet ügyvezető igazgatója. Az FHB esetén például a nagy növekedés jelentős kockázatosság növekedéssel járt együtt, csakúgy mint más jelentősen növekvő vagy összeolvadó pénzintézetek esetében, ahol egy „öröklött" ügyfélportfólió újragondolt és körültekintőbb kockázatkezelést igényel.

Az elmúlt egy évben nagy vállalati ügyfélkört vesztett a Commerzbank, az AXA Bank, a Banco Popolare és a Raiffeisen Bank is. A Raiffeisen Bank vállalati ügyfélszáma több mint 17 százalékot csökkent, míg a második legnagyobb „vesztes" ügyfélszám-csökkenése csupán 5 százalék körüli volt. A TOP 10 bank közül az Unicredit és a K&H produkált a többi bankhoz képest jelentősebb ügyfélszám- növelést. Az FHB nagy ügyfélszám növekedése és az Allianz Bank megvásárlása mellet sem érte be a TOP 10 mezőnyt, a pénzintézetek vállalati ügyfél-szám szerinti listáján a 17. helyen áll, egy éve pedig a 21. volt.

A bankok 2011-es vállalati ügyfélszámát a megelőző három évvel összehasonlítva megállapítható, hogy a jelenleg 10 legtöbb vállalati ügyféllel rendelkező banknál nem tapasztalhatunk nagy átrendeződést. Megfigyelhető, hogy a Raiffeisen jelentős ügyfélszám-csökkenése miatt csak egy hellyel esett vissza az előző évi pozíciójából, de a Volksbank már csak alig 1300 ügyféllel van lemaradva tőle.

Több ügyfél, vagy kevesebb kockázat?

A TOP 10 bankból az OTP és a K&H mind ügyfélszám, mind pedig ügyfél-kockázatosság szempontjából az élvonalban van. A Raiffeisen jelentős vállalati ügyfélszám-csökkenése mellett a vállalati ügyfélkörének kockázatossága csökkent. A bank részéről tudatos volt a vállalati ügyfélkör leépítése, mivel az elvándorló cégek nagy kockázatúak voltak, így a jövőben bank egy kisebb, de biztonságosabb vállalati portfólióra váltott. Az ERSTE bank céges ügyfeleinek kockázatossága az elmúlt évben megnövekedett a többi bankhoz képest, és a jelentős ügyfélszám-növekedést elért UniCredit is visszaesett a kockázatossági listán.

Sok esetben dilemma, hogy növekvő, de kevésbé biztonságos ügyfélkörrel, vagy kisebb, de megbízhatóbb vállalatokkal dolgozzon egy bank. Az elmúlt évek gazdasági helyzete a körültekintőbb kockázatkezelés és credit management felé tereli a pénzintézeteket is. A bankok érdeke, hogy biztonságos portfólióval működjenek, mivel megbízható vállalati ügyfélkör esetén nagyobbak a biztonságos hitelkihelyezés esélyei, amit a gazdasági helyzet egyre inkább megkövetel. Tendenciaként elmondható, hogy nemcsak a bankszektorban, hanem a többi iparágban is egyre fontosabbá válik a megbízhatóbb, kevésbé rizikós megrendelőkör, ami sokszor a kockázatos vevőkről való lemondással jár.