Ilyen lesz a pénzforgalom a jövőben

2013. március 13. szerda - 07:23 / piacesprofit.hu
  •    

Az USA-ban közel 13 milliárd dollárnyi vásárlást bonyolítottak valamilyen mobilfizetési megoldáson keresztül tavaly. A mobilfizetés nagyhatalmai a következő években várhatóan Európa és Észak-Amerika lesznek: 2015-re a tranzakciók 75 százalékát bonyolítják majd a két földrész lakosai és 2017-re akár 90 milliárd dollárnyi forgalmat is elérheti a mobilfizetés. Magyarországon a lehetőség még nem igazán elterjedt, a fizetési szokások itthon is gyorsan változnak azonban.

Európában az NFC (érintés nélküli fizetés), az SMS-ben történő fizetés, a mobiltárca és a számlabefizetés mellett a legnagyobb igény a több megoldást is kombináló komplex applikációkra van. Egyre több szakértő látja úgy, hogy az NFC helyett az ilyen jóval olcsóbb komplex telefonalkalmazások jelenthetik a jövőt a mobilfizetésben.

A kombinált megoldásokra koncentráló Cellum szakértői szerint az NFC módszer beruházás-igénye jelentősen gátat jelenthet a technológia gyors elterjedésének. Mindez a komplexebb mobilfizetési megoldást kínáló okostelefon applikációk felé terelheti a piacot. Ilyen például a cég által a által a MasterCard, a Magyar Telekom csoport, a Telenor és az FHB Bank konzorciumának megbízásában fejlesztett technológiával működő MasterCard Mobile alkalmazás.

Webshopokban költötték a legtöbbet tavaly az USA-ban

Nem meglepő módon a legnagyobb vásárlási volument az USA-ban a webshopos vagy egy kereskedő saját telefonalkalmazásán keresztül végzett vásárlások érték el: 11 és fél milliárd dollárnyi forgalmat bonyolítottak így. A Forrester Research kutató cég előrejelzései szerint ez az összeg a következő évben 50%-kal is nőhet, de utána is legalább 30%-os növekedést jósolnak évente.

Új értékesítési csatornát kínál a mobilfizetés
A mobilfizetés egyre elterjedtebb Magyarországon – egy tavalyi felméréssorozat szerint a hazai mobiltulajdonosok 12 százaléka legalább hetente egyszer mobilja segítségével rendezi számláját.

„Miután a felhasználók kipróbálják milyen egyszerű és biztonságos például a mobiltelefonszám megadásával fizetni egy webshopban, ahol csak lehet, a mobiljukon keresztül fognak fizetni. A kérdés mi történik majd az első vásárlásig. Itthon és a régióban is a legfontosabb feladatunk, megtanítani a kereskedőket és a fogyasztókat is mobilfizetésben gondolkodni” mondta el Inotay Balázs. A Cellum stratégiai igazgatója szerint az applikációkban rejlő személyre szabott marketing lehetőségeket, loyality és kupon programokat még kevesen képesek igazán jól használni.

Vásárlási helyi fizetés: NFC és QR kód

In-store mobilos vásárlások (proximity payments) során az USA-ban tavaly 550 millió dollár forgalmat bonyolítottak a kereskedők. A két meghatározó technológia az NFC és a QR kóddal történő fizetés. Mindkét technológia már hazánkban is elérhető.

QR-kód: a jövő fizetési megoldása?
Egyszerűsíti a vásárlást a QR-kódos fizetés, állítják a szakértők. Becslések szerint Magyarországon 2013 végéig a QR-kóddal fizetni képes vásárlók száma elérheti a kritikus határt, amikor a hazai kereskedők jelentős részének üzletileg is megtérülő befektetést jelenthet a QR-kódok kihelyezése, a QR-kódos fizetés megvalósítása.

A Forrester Research szerint a boltban történő mobilfizetések értéke átlagosan jövőre akár meg is duplázódhat és átlagosan 50%-kal nőhet majd a következő 4-5 évben az Egyesült Államokban. Ennek oka az is, hogy a megkérdezett kereskedő egységek közel fele tervez valamilyen okostelefonhoz, tablethez kötődő fejlesztést.

„Ezek a trendek, ha nem is ilyen volumenben, de az európai piacokra is igazak lesznek. Az USA picit a világ előtt jár, de a globalizálódott fogyasztói társadalmak mindenhol hasonlóan viselkednek. A kérdés az, hogy milyen gyorsan mozdul meg a kereskedői piac” – mondta el Inotay Balázs.

Mobilos számlafizetés és mobilok közötti pénzátutalás

Hazánkban még nincs lehetőség mobiltelefonok közötti direkt pénzátutalásra, de különböző szolgáltatói számlák befizetésére már igen. Az USA-ban tavaly 709 millió dollárnyi forgalmat bonyolítottak a felhasználók ezen két módszerrel. A Cellum szakértője mindkét megoldás elterjedésében a kényelmi szempontot látja a legmeghatározóbbnak.

Mobilfizetési boom lesz a közműcégeknél
Vidéki közművek a mobilfizetés úttörői: a Szegedi Vízmű októbertől teszi lehetővé Szeged közel 80 ezer háztartásában a QR-kód alapú számlafizetést, nagymértékben elősegítve ezzel a mobiltelefonon történő számlakiegyenlítés térhódítását a dél-alföldi régióközpontban.

2012 végén minden ötödik webshop vásárlás mobilról történt

A mobil eszközökön keresztül történő vásárlás elképesztő számokat mutatott az USA-ban. Hálaadás és karácsony napja között eltelt 35 nap alatt az egyik legnevesebb mobil-weboldal fejlesztő cég közlése szerint az általa kezelt 84 mobil oldalra 77 millió egyéni látogató érkezett, több mint 52 millió dollárnyi forgalmat generálva így.

Nem minden vásárlás számított mobilfizetési tranzakciónak, de az biztos, hogy az okostelefonok, tabletek ilyen széleskörű felhasználása a webes értékesítésben hatalmas potenciált ad a mobilfizetési megoldások fejlesztéshez is. A kereskedőknél mért ezen időszaki teljes webforgalom 21%-a érkezett okostelefonokról (63%-a iPhone, 33%-a Android, 4%-a egyéb okostelefon).

 

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek