Egyre kevesebben vásárolnának hitelből

2013. május 06. hétfő - 20:25 / piacesprofit.hu
  •    

A 18-69 éves lakosság 34%-a tervez nagy értékű beruházást. Leginkább a magasabb végzettségűek, illetve a fővárosban élő, az átlagnál jobb anyagi helyzetűek terveznek nagyösszegű vásárlást a következő negyedévben. Az elmúlt években a „hitel-ellenesek” aránya folyamatosan nő, de még így is a lakosság több, mint fele „hitel kedvelő, vagy elfogadó” - derül ki a Cofidis Hitel Monitor első negyedéves felméréséből.

A lakosság egyharmada tervez nagyobb összegű beruházást a következő három hónapban. A legtöbben – 16% – lakásfelújításra, és a nyár közeledtével utazásra – 11% – szánnak nagyobb összeget. A 18-39 éves korosztály magasabb iskolai végzettségű, a fővárosban élő, és az átlagnál jobb anyagi körülményekkel rendelkező tagjai magasabb arányban terveznek nagyösszegű beruházást a következő negyedévben, mint az átlag.

Ruhára és könyvre költenénk

A kisebb összegű beruházást tervezők aránya 2012 utolsó negyedévéhez képest visszaesett 14 százalékponttal, jelenleg a 18-69 éves lakosság kétharmada tervez ilyen jellegű vásárlást a következő három hónapban. A visszaesés oka az, hogy míg karácsonykor mindenki másra költ, az ünnepek után a saját részre vásárolni szándékozók száma jelentősen megnő, jelen esetben ez 11 százalékpontos emelkedést eredményezett, és ezzel párhuzamosan a mások részére tervezett vásárlás erőteljesen csökken.

A csekélyebb értékű beruházások célja elsősorban ruha (47%), könyv (35%), szépségápolási termék (33%), élelmiszer (33%), és játék (24%) vásárlás.

Kevesebben vennének fel hitelt

Összességében elmondható, hogy csökkent azok száma, akik hitelből valósítanák meg beruházásaikat. A lakosság 9%-a, különösen az átlag feletti jövedelemmel rendelkezők mondták azt, hogy vennének fel hitelt nagyobb összegű vásárlásaik finanszírozására.

Túlélésre és fogorvosra vesz fel hitelt a magyar
Az ország fele tartozik valamilyen pénzintézetnek, a lakosságnak mindössze a 23 százaléka nem vett fel sosem hitelt. A Cofidis Hitel Monitor felméréséből az is kiderül, hogy a kisebb kölcsönök iránti bizalom növekszik, ugyanakkor sokan azt sem tudják, mekkora terhet jelent az, hogy hitelt vettek fel.

Elsősorban lakásfelújítás, autó, mosógép- és LCD TV vásárlás esetén igényelnének kölcsönt. Az utazást tervezők közül pedig 8%-a mondta azt, hogy venne fel hitelt erre a célra. Ugyanakkor az előző időszakhoz képest a tervezett hitelösszeg emelkedett, átlagosan 630 ezer forint a nagy beruházások esetén. A kisebb értékű vásárláshoz a megkérdezettek 4%-a szeretne kölcsönt felvenni, átlagosan 244 ezer forint értékben.

Viszonyunk a hitelhez

A Cofidis Hitel Monitor felmérés hitellel kapcsolatos attitűd szempontjából a társadalmat három részre osztja: a „hitel kedvelőkre” – 5% –,„hitelt elfogadókra”– 49% – és„hitel-ellenzőkre” 46% .

A „hitel kedvelők” száma az elmúlt évhez képest csökkent. A csoport tagjai a hitelekben a pénzügyi lehetőséget látják, és úgy gondolják, hogy ha az ember kellően megfontolt és körültekintő a kölcsönökkel kapcsolatban, akkor nem kell aggódnia a törlesztő részletek miatt. A kategória tagjainak 91% vett már fel valaha hitelt, tízből négy „hitel kedvelő” – 43% – pedig igényelt valamilyen hitelt az elmúlt egy évben. A lakosság ezen része pénzügyi szempontból az átlagnál tájékozottabb.

A hazai lakosság közel fele – 49% – tartozik a „hitel elfogadók” csoportjához. Elismerik, hogy bizonyos esetekben a hitelfelvétel racionális döntés lehet, de a negatív oldalát is látják. A „hitel elfogadók” aránya magasabb az átlag feletti jövedelemmel rendelkezők körében, a csoport 79%-a vett már fel valamilyen kölcsönt. A legtöbben lakáshitelt, személyi kölcsönt, gépjármű- és folyószámlahitelt igényeltek, az elmúlt egy évben a csoport összesen 24%-a. A hitelekkel kapcsolatban a csoport tagjainak tájékozottsága átlagos.

A „hitel-ellenesek” számára a kölcsön szükséges rossz, amivel csak a pénzintézetek járnak jól. A csoportban az átlaghoz képest alacsonyabb azok aránya, akik vettek már fel valaha hitelt, az elmúlt egy évben mindössze 8%. A másik két csoporthoz hasonlítva kevésbé tájékozottak a témában.