Bankváltás 7 egyszerű lépésben

2014. február 04. kedd - 07:30 / piacesprofit.hu
  •    

Az elmúlt hónapok banki díjemelései nyomán a vállalkozások banki költségei drasztikusan emelkedtek. Az azonos banki műveletek mellett is nem ritkán tízszeres, esetenként ennél is nagyobb különbségek miatt több cég is a bankváltás mellett döntött, az ezzel együtt járó procedúra azonban sokakat elriasztott attól, hogy meg is valósítsák terveiket. Szakértőnk Gergely Péter a teendőket 7 egyszerű lépésben összefoglalva mindenkit arra biztat, hogy ne habozzon váltani, megfelelő tájékozódás és előkészítés mellett ugyanis ez messze nem olyan bonyolult, mint az kívülről látszik.

A BankRáció.hu vállalati bankszámla-kalkulátora szerint éves szinten még egy kis forgalmú cég is akár több tízezer forintot spórolhat banki költségein, ha jól választ. Ennyi pénzből egy felső-középkategóriás okostelefont, vagy egyéb a munkát megkönnyítő eszközt lehet vásárolni, ahelyett, hogy többet fizetnénk egy szolgáltatásért, mint amennyiért (a drágábbal azonos színvonalon) jutnánk hozzá ahhoz. Bár igaz az, hogy egy vállalkozásnak jóval körültekintőbben kell felkészülni a bankválasztásra, számos bank van azonban, amely ehhez komoly segítséget nyújt.

Kép:Freedigitalphotos.net/kanate

Bankváltás 7 lépésben

  1. Körültekintően mérjük fel bankhasználati szokásainkat, áttekintve azt is, hogy van-e lehetőség arra, hogy a munkamenetet némiképp módosítva, már ennek révén is megtakarítást érjünk el (fióki ügyintézés helyett vannak-e még olyan pontok például, ahol a jóval olcsóbb online megoldásokat lehetne választani). S ennek alapján valamely banki termékösszehasonlító portál kalkulátorának a segítségével válasszuk ki a számunkra optimális bankot. (Ezzel bővebben korábbi írásunkban foglalkoztunk. )
  2. Tájékozódjunk a kiválasztott bank honlapján arról, hogy a számlanyitáshoz milyen dokumentumok szükségesek. Ez elengedhetetlen, nagyon nagy eltérések vannak ugyanis abban, hogy a bankok milyen dokumentumokat, milyen formában kérnek, illetve fogadnak el. Sok bosszúságot el lehet kerülni, ha valaki ezen a ponton igazán körültekintően jár el, és tényleg odafigyel arra, hogy az aláírás igazolására például a bank elfogad-e ügyvéd által jegyzett aláírás mintát, vagy mindenképp ragaszkodik a közjegyző által hitelesített aláírási címpéldányhoz. Fontos figyelni a határidőkre is, 30 napnál régebbi cégkivonat például általában már nem elegendő. Jó hír ugyanakkor, hogy a legtöbb pénzintézet a cég dokumentumait elektronikus formában is befogadja, sőt, egyes bankok speciális szolgáltatása keretében a cégkivonat előzetes beszerzése sem szükséges. Az OTP Banknál például az e-hiteles cégkivonat online lekérdezése új számlacsomag nyitása esetén 20 kB dokumentum terjedelemig jelenleg akció keretében díjmentes.
  3. Mindezen információk birtokában érdemes időpontot egyeztetni a banki ügyintézővel, aki a hozzá eljuttatott dokumentumok alapján előkészíti az iratokat, s ad egy időpontot, az aláírásra, azaz a tényleges szerződéskötésre. E ponton oda kell figyelni arra, hogy a szerződéskötéskor kiknek kell jelen lenni.
  4. +1
    A számlaszám változásával összefüggésben gondoskodni kell arról, hogy minden helyen, ahol azt a vállalkozás feltüntette, az adat módosítását átvezessék. Ez érinti minden esetben a bélyegzőket, a számlákat, esetenként a levélpapírt is.

    Az új bankszámlaszámot a Cégbíróság és a NAV (Nemzeti Adó és Vámhivatal) felé a bank bejelenti, de a partnereket a vállalkozásoknak kell tájékoztatniuk. Van olyan pénzintézet, amely ebben is segítséget nyújt, de ez nem általános.

  5. Tevékenységtől függően célszerű egy-két hónapig a számlaszám változásra valamilyen formában a számlákon, illetve egyéb dokumentumokon (levelezés) feltűnően felhívni a figyelmet (például élénk színű matricával).
  6. A számlanyitással egy időben a régi számlák forgalmát át kell irányítani az újakra, illetve amennyiben vannak csoportos beszedési, vagy állandó átutalási megbízások azokat a régi banknál meg kell szüntetni, az újaknál pedig ki kell adni a megbízást. Érdemes a régi számlát alaposan áttekinteni, minden partnerinformációt átvezetni az újra, illetve az egyéb dokumentációkba.
  7. Meg kell szüntetni a régi bankszámlát. Attól, hogy forgalom nincs a számla nem szűnik meg, ennek ellenére sok esetben a régi számla megszüntetése elmarad, amivel összefüggésben később költség keletkezik.

 

Feliratkozom a(z) Költségkímélés téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek