Akikkel kivételeznek a bankok

2011. október 10. hétfő - 16:20 / Sebők Orsolya
  •    

Megduplázódott a privát banki ügyfelek száma és az ágazat által kezelt vagyon nagysága 2006 és 2010 között, de sokan - becslések szerint még egyszer ennyien - még nem találták meg az utat a szolgáltatáshoz.

Nagyságrendileg 54 ezer privát banki számla van ma a piacon, (miközben a lakosság fele egyáltalán nem rendelkezik megtakarítással) a valós ügyfélszám pedig ennek 34-40 százaléka lehet, miután sok befektető több bankkal is kapcsolatban áll. Becslések szerint még egyszer ennyien vannak, akik a vagyonuk alapján a privát banki ügyfelek közé tartozhatnának, de sokan közülük még lakossági ügyfélként bankolnak. (Hogy hova kerülnek a magyarok megtakarításai, arról itt olvashatja további cikkünket.)

Fotó: Piac&Profit/Fényes Gábor
Fotó: Piac&Profit/Fényes Gábor

 

Standard előnyök a„privát“ ügyfeleknek
■ A folyószámlán lévő, nem lekötött összeg után is kiemelt kamat jár.
■ Alacsonyak a banki tranzakciós költségek.
■ Ingyenes a számlavezetés, a számlakivonat, a számlaletiltás, a limitfigyelés, a rendszeres és az egyedi átutalások, a csoportos beszedési megbízások, a bank hazai és külföldi ATM-hálózatán belül a készpénzfelvétel és a presztízsszolgáltatás mellé igényelhető exkluzív aranykártya.
■ Kedvezményes az értékpapír-számla vezetése, alacsonyabbak a tőzsdei tranzakciós díjak.

– A cégekben lévő vagyon egy része valószínűleg előbb-utóbb a bankokba kerül – állítja Somogyi Péter, a CitiBank számlavezetési és befektetési üzletágának ügyvezető igazgatója. Takács András, az OTP Bank befektetési szolgáltatásokért felelős ügyvezető igazgatója úgy véli, hogy az üzletág eddig rendkívül dinamikus bővülése ugyan lassulni fog, de a magyarországi szolgáltatók a fejlett piacokénál még mindig kedvezőbb eredményeket érhetnek el.

– Becsléseink szerint a hazai privát banki piacméret nagyjából 2000 milliárd forint körül alakul – mondja.

Nő a limit

A piac mérete nehezen azonosítható Konkoly Miklós, a Budapest Bank privát banki vezetője szerint, hiszen a prémiumbanki szolgáltatás megjelenésével folyamatosan változik az üzletág mérete. A kérdés, hogy egy-egy szereplő mekkora összeghatárnál különíti el a prémium-, illetve privát banki szolgáltatásait. Somogyi Péter szerint ebben van fejlődés, a szolgáltatók és az ügyfelek számára is tisztul a szolgáltatás mibenléte.

– A kilencvenes évek végén indult Magyarországon a privát banki szolgáltatás, de kezdetekben nem különbözött a kiemeltügyfél-kezeléstől. A VIP-szolgáltatás keretében az egyes pénzintézetek felkeresték a vállalatvezetőket, és ingyenes számlát ajánlottak számukra magas kamatozással. A privát bank azonban elsősorban a befektetésről szól. A szolgáltatás lényege, hogy egy megszerzett, megörökölt vagy vállalateladásból származó vagyon reálértéken őrizze az értékét. A vagyonos réteg bővülésével a legtöbb hazai szolgáltató is elindult ebbe az irányba – magyarázza Somogyi Péter, aki szerint a belépési limitek növelése is hozzájárult a szolgáltatás minőségének fejlődéséhez és ahhoz, hogy egyre élesebben elváljon a VIP-ügyfélkezelés a privát banki portfóliótól.

A prémiumszolgáltatás határát Takács András 5-10 millió forint likvid megtakarításnál húzza meg, míg a privát bankok szolgáltatásait legalább 20-30 millió forint likvid megtakarítással érdemes igénybe venni. Ugyanakkor, ha a presztízs, személyre szabott és kényelmi kiszolgálási elemeken túl a vagyonkezelés optimalizálása kerül inkább előtérbe, akkor az igazán hatékony vagyonmenedzselés körülbelül 50 millió forintos likvid vagyonnál kezdődik.

Konkoly úgy látja, hogy a privát banki belépési limitek emelkedése a prémiumbanki szolgáltatások markánsabbá válását eredményezte a hazai lakossági bankok kínálatában.

– A fejlődés jelenlegi fázisát mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az elnevezések keverednek, és a belépési összeghatárok között jelentős átfedések vannak. Ez az átalakulás természetes velejárója. A következő időszakban az lesz a döntő, hogy melyik szereplő hogyan tudja összehangolni az újonnan alakult kiszolgálási szinteket.

A világ legjobb privát bankjai
A Euromoney felmérése szerint 2011-ben:
■ a több mint 15 éves hagyománnyal rendelkező OTP Private Banking lett Magyarország és Ukrajna legjobb privát banki szolgáltatója,
■ a „Legjobb külföldi privát bank” kategória győztese – immár harmadszor – a Gutmann lett, a neves osztrák pénzintézet „Family Office szolgáltatások”, „Ügyfélkapcsolat-kezelés”, „Titoktartás és biztonság”, „Adótervezés és tanácsadás”, valamint „Öröklés- és utódlástervezés” szolgáltatása Ausztriában első lett, míg Magyarországon a „Family Office szolgáltatások” és a „Tanácsadói szolgáltatások köre” végzett az élen,
■ a Credit Suisse, a Deutsche Bank, a Julius Bär, a Rotschild, a BNP Paribas, a UBC, az UniCredit, az Erste Bank és az RZB szintén előkelő helyen végeztek az egyes országokban. A 2010. augusztus 6. és október 31. között végezett felmérésből készült tanulmány több mint 50 ország bankjainak és vagyonkezelőinek visszajelzésén alapul.

Hangsúly a minőségen

A hazai pénzintézetek által meghirdetett belépési limit 15-100 millió forint között mozog, ami elmarad a tőlünk nyugatabbra megszokottól, ahol az alsó határ egymillió euró vagy dollár, és nem ritka a tízmillió dolláros vagy eurós belépési korlát sem. Ennek megfelelően a szolgáltatási palettában is van különbség.

– Az alapszolgáltatások, kifejezetten a likvid megtakarítások menedzselése tekintetében az eszköztár már nem mutat jelentős elmaradást a nyugati szolgáltatókhoz képest, de a bonyolultabb struktúráknál – mint amilyen a komplex, minden vagyonelemre kiterjedő vagyontervezés, a generációkon átívelő vagyonkezelés és az ultra high net worth ügyfelek kiszolgálása – még számottevő az elmaradás a nyugat-európai privát bankokhoz képest. Ott azonban, ahol van üzleti racionalitása, a különbség várhatóan csökkenni fog – magyarázza Kovács.

A hazai bankoknál a befektetési specialisták köre is szűkebb, mint egy-egy neves külföldi privát banknál, és az alacsonyabb belépési limit miatt a szolgáltatás személyre szabhatósága is korlátos. Arra például kevés helyen van mód, hogy az ügyfél szájíze szerint készüljön a számlakivonat, igény szerint változzon a bázisdeviza, vagy elváljon a vagyonkezelési szolgáltatás és a saját befektetés hozama a portfólióban. Magyarországon az esetek többségében évekre, akár évtizedekre is szükség lehet a vagyon felhalmozásához, így a privát banki ügyfelek többségükben az életük érettebb szakaszában lévő, ötvenes üzletemberek. A bankároktól elsősorban a vagyonuk értékének megőrzését várják, nem pedig kiugró hozamot. Úgy tűnik, ők inkább a vállalkozásaikban – ott a kockázatért maguk felelnek – vállalnak nagyobb rizikót. Ez a magatartás alapvetően befolyásolja azt is, hogy mit várnak el a privát bankároktól.

– A fő cél a vagyon reálértékének megőrzése. Felmérések szerint a hazai privát banki szolgáltató kiválasztásakor a hozam legfeljebb ötödik, hatodik helyen szerepel, az első a bizalom. Miután az egyes szolgáltatók által kínált termékportfólióban viszonylag nagy az átfedés, a személyes kapcsolat, valamint a hosszú távú portfólióépítésre és vagyonkezelésre épülő befektetési kultúra fogja eldönteni, hogy a pénz melyik bankba vándorol – magyarázza Somogyi.

Komfortérzet és bizalom

A szervezet felépítése és a személyi tanácsadók tudása úgyszintén versenytényező, ahogyan a bank egyes területeinek összehangolt működése is. A privát banki ügyfél elvárhatja, hogy ha muszáj határidő után utalnia, a bank ezt megoldja számára.

– Ez apróságnak tűnhet, de a komfortérzet növeli az ügyfél bizalmát – mutat rá a szakember.

Konkoly Miklós is úgy látja, hogy a vagyonosok pénzügyeikben egyértelműen a bizalomra építenek, ezért is igénylik privát banki tanácsadóinktól a személyre szabott vagyonkezelési tanácsadást. Költési szokásaikat illetően elsődlegesen a minőségre helyezik a hangsúlyt, legyen szó akár termékről, akár szolgáltatásról. Vásárlásaik során jellemzően a prémiumtermékeket keresik, és többet költenek a manapság divatossá vált egészséges életmódra is.

Szakértők szerint
Somogyi Péter
A privát banki szolgáltatás színvonala erősen függ a személyi bankárok tudásától. A komoly versenyelőnyt jelentő munkatársra ennek megfelelően sokat is költenek a pénzintézetek: átlagosan négy-öt év a képzésük, de az sem ritka, hogy nyolc-tíz évbe is beletelik, mire valaki egy kiemelt ügyfél személyi bankára lesz, aki átlagosan 4-5 milliárd forint befektetést kezel.
Konkoly Miklós
A múlt évet optimista befektetői hangulat és jó hozammutatók, növekedő befektetési állományok és ezen belül is gyarapodó lakossági befektetésialap-állomány jellemezte, míg idén a növekvő bizonytalanság, a befektetői hangulat romlása és a lakossági befektetésialap-állomány csökkenése befolyásolják a privát banki üzletágat. 2009-től ez év elejéig a részvény- és nyersanyagpiacokat magas hozamok jellemezték, de mostanra elfogyott a lendület. Ugyanakkor a zuhanó részvénypiacok és a volatilis árfolyamok időszakában is vannak olyan eszközök – például az aranyhoz kötött befektetési alapok vagy az abszolút hozamú alapok –, amelyek magas hozamot érnek el.
Takács András
A válság egyik következménye, hogy a hozam/kockázat összefüggés sokkal erőteljesebben megjelent a gondolkodásban. Az ügyfelek tudatosabbak, megnőtt a transzparencia iránti igényük, látni akarják, miként „működnek” a termékek, és mekkora a költségvonzatuk. Az a tapasztalat, hogy a hazai szolgáltatások transzparenciában, színvonalban és hatékonyságban is felveszik a versenyt a jóval nagyobb hagyományokra visszatekintő országokban működő bankokéival. Magyarországon olcsóbb privát ügyfélnek lenni, az alacsony kockázatvállalással elérhető hozamok viszont magasabbak.