Öt hiba, ami miatt elveszíthetünk egy fiatal munkavállalót

2015. szeptember 08. kedd - 06:06 / piacesprofit.hu
  •    

Mi lehet a hátterében, amikor egy mai fiatal munkavállaló látszólag valós indok nélkül még a próbaidő alatt felmond, és tovább áll? Tényleg mindig a fiatalokkal van a baj? Lássuk, mik a legjellegzetesebb szarvashibák, amit egy vezető elkövethet!

Kép: SXC

A jelenlegi fiatal munkavállalók korosztálya, az ún. Y generáció újszerű értékrenddel, és a korábbi generációkhoz képest szokatlan attitűddel, látásmóddal és viselkedéses készlettel robbant be a munkaerőpiacra. Ezek a fiatalok egész egyszerűen már mást várnak el a vezetőjüktől is, és ha ezt a vezető nem hajlandó érzékelni, tudatosítani, akkor egyenes út vezet a tehetséges fiatalok elvesztéséhez. Együttműködő partnerünk, az Adó Online cikkének segítségével bemutatjuk, milyen hibákat követhet el egy vezető, ami a fiatalok elvesztéséhez vezet.

Jutalmazás nélkül átlép a teljesítményükön

Az Y generáció tagjai gyermekkoruktól fogva ahhoz vannak szokva, hogy jutalomban részesülnek egy-egy teljesítményhez kapcsolódóan. Legyen az kis vagy nagy teljesítmény, az elismerés, a befektetett energiáik minősítése és értékelése számukra nagyon fontos. A visszajelzés hiánya pedig elbizonytalanodást és demotivációt eredményez.

Nem ad rendszeres visszajelzést

A legtöbb fiatal munkavállaló esetén van szükség van mentorálásra ésennek részeként vezetője  időről időre jelezze, miben fejlődött, és miben kell még fejlődnie. Ha a visszajelzésre a vezető csak évente egyszer-egyszer és/vagy kötelező jelleggel kerít sort, az nem reagál a valós szükségletekre, ami miatt a munkavállaló kiábrándul, elveszti lelkesedését, és nem érzi vezetőjét sem kompetensnek, sem hitelesnek. Visszajelzést valójában minden beosztottnak rendszeresen adni kellene, de az Y-ok számára ez különösen fontos, amit meg is fogalmaznak.

Mi kell a fiataloknak? Figyelem, személyre szabottság, csocsó
A cégek versenyképessége megőrzésének fontos eleme a fiatal tehetségek bevonzása. De mit tegyünk és mit ne, hogy vonzó munkahely legyünk az Y generáció számára?

Mikor a vezető azt hiszi, hogy a fiatalok nem tudnak neki újat mondani

Az Y-generáció számára a digitális világ a komfortos közeg, a virtuális közeg evidens és mindennapi, ezzel szemben az idősebb generációk tagjai, akik számára a digitális és virtuális világban való hatékony boldogulás komoly és tudatos tanulási folyamat eredménye, soha nem fognak tudni e téren a fiatalokkal versenyezni. És míg az idősebb generációk számára mindez feladat, addig egy Y számára napi rutin, sőt valami olyan, ami nélkül napjaik nem lehetnek teljes értékűek, legyen szó munkáról, kapcsolattartásról, a szabadidő eltöltéséről, vagy tanulásról és önfejlesztésről. Éppen ezért ezt vezetőként is bátran elismerheti az Y-ok felé: hogy ők is hoznak újat és egyedit a munkaerőpiacra, a munkahelyekre, és ezt a tudást érdemes használni és elismerni, mert e téren ők többek és mások a megelőző generációk tagjainál.

Azt hiszi, hogy a munka az életük

Az Y-generáció azt vallja, „nem azért élünk, hogy dolgozzunk, hanem azért dolgozunk, hogy éljünk”. És bármily megtévesztő is tud lenni, viselkedéses reakcióit nem szabad a csapatmunka, a szenvedély vagy a lelkesedés hiányaként értelmezni. Erről ugyanis nincsen szó, kizárólag arról szól ez, hogy számukra a munka és a magánélet tényleges egyensúlya fontos, és ebben nem kötnek kompromisszumot.

Akadályozza a fejlődést és az előre haladást

Az Y-generáció csak akkor érzik jól magukat egy szervezetben, ha ott folyamatosan van lehetőség fejlődni, előre haladni, éppúgy anyagilag, mint szakmailag. Ahol azonban azt tapasztalják, hogy nem számít az ő személyük, nem kapnak kellő elismerést, nincs lehetőségük kibontakozni, onnan rövidtávon odébb állnak.

A cikk teljes terjedelemben itt olvasható!

“Éntelt” generáció a mai fiatalok
Net-, multitasking-, nárcisztikus-, valamint selfie-generáció – így jellemezték a „Célkeresztben a Z-generáció” konferencia előadói a mai 5-21 éves korcsoport tagjait. Az egész napos konferencián többek között az is kiderült, hogy a jelenlegi iskolás korosztálynak az információ utáni igénye már-már a függőséghez hasonlítható, ezzel együtt azonban kiválóak a szelektív figyelemmegosztásban és a társas kapcsolataik leginkább a nyilvánosság mentén rendezőknek.

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek