Örököltem egy vállalatot, és most?

2013. szeptember 21. szombat - 07:30 / kkummer
  •    

A rendszerváltáskor alapított cégek életében ezekben az években következik be az első generációváltás. Ám átvenni a szülői üzletet korántsem egyszerű feladat, a többség bele is bukik. Persze van néhány kardinális pont, amit szem előtt tartva könnyebben átvészelhető az átmeneti időszak.

Kép: PP-archív

Sokan álmodoznak arról, milyen jó is lehet egy menő cég vezetőjének lenni, ám abba kevesebben gondolnak bele, mennyi munkával jár ez, mennyi buktatón kell átevickélni ahhoz, hogy valaki megszerezze az ehhez szükséges tudást és tapasztalatot. (Igaz, a magyar fiatalok körében tragikusan alacsony a vállalkozási hajlandóság.)

Ideális esetben az utód legalább 3–5 éven keresztül dolgozik a cégvezető mellett, átlátja a folyamatokat, és az átállás zökkenőmentesen történik. Ismeri a cég ügyvédjeit, tanácsadóit, banki kapcsolatait, legfontosabb partnereit. Csakhogy ez nem mindig lehetséges, különösen, ha az örökösben korábban nem buzgott a tettvágy és a vállalkozói kedv. Bárhogy is legyen, van néhány dolog, amit szem előtt kell tartani rögtön az átvételkor ahhoz, hogy az üzlet ne hulljon darabokra. (Téma azért különösen aktuális, mert a hazai kkv-k jelentős része generációváltás előtt áll.)

Tanácsadók

Akár tervezetten, akár váratlanul jött az vezetőváltás, az első és legfontosabb dolog, felvenni a kapcsolatot azokkal, akik jól ismerik a cég ügyeit, akár belső, régi dolgozókról van szó, akár külső tanácsadókról. Kezdje azzal, hogy összegyűjt mindenkit, aki segítette a cég igazgatását: ügyvédek, pénzügyesek, könyvelők jöhetnek szóba, de akár felfogadhat új tanácsadókat is, akik új irányokkal gazdagíthatják a már meglévő célokat. Beszélgessen el mindenkivel a saját céljairól és hogy az hogyan illeszkedik a cég rövid és hosszú távú elképzeléseibe. Tegye egyértelművé, mi az Ön feladata a cégen belül.

(Arról, hogy mi kell egy szakmai befektetőnek, itt olvashat bővebben.)

Céges dokumentumok

A dolgozókkal, tanácsadókkal való sikeres együttműködés elengedhetetlen záloga a céges papírok ismerete: idetartoznak a banki kivonatok, adóbevallások, személyes és céges biztosítások, az esetleges szabadalmak, védjegyek. Ezen felül természetesen a céges papírok: mérlegek, kimutatások, üzleti tervek, hitelszerződések, tartozások. A sok unalmas papír végigböngészése rendkívül fontos ahhoz, hogy tisztába kerüljön a cég valós helyzetével, míg ha régebben a cégben dolgozik, remek alkalom, hogy új lehetőségeket, megoldásokat fedezzen fel.

Alkalmazottak

Készüljön fel rá, hogy az alkalmazottak legalábbis gyanakvással fogadják majd az új cégvezetőt. Ne tegyen felelőtlen ígéreteket, amiket nem tud megtartani. Inkább legyen őszinte, vallja be, mennyire új (vagy nem) önnek a feladat, ossza meg velük a terveit, az elképzeléseit, és nyugtassa meg őket, hogy az ajtaja nyitva áll előttük.

Üzleti terv

A felmérések szerint a családi vállalkozások mindössze harminc százaléka száll át gond nélkül egyik generációról a másikra, az újabb generációk érkezésével pedig az üzlet túlélésének esélye meredeken zuhan. Ahhoz, hogy a cég fennmaradjon, stabil, reális, jól összerakott üzleti tervre van szükség. Újfent konzultáljon tanácsadóival a piaci lehetőségekről, Ráadásul minél több időt szán a saját üzletére és a tervekre, annál valószínűbb, hogy a következő generáció alatt is túlél a vállalat.

Okosan is ki lehet szállni a mókuskerékből
A vállalkozás nem csak a havi jövedelmet biztosíthatja, hanem tőkeértéke is van, amely – ha megfelelő vevőt talál – akár a nyugdíjas éveit is biztosíthatja a cégvezetőnek. Sokan azonban túl későn kapnak észbe és azt sem tudják, mihez kezdjenek, amikor értékesíteni akarják vállalkozásukat. Tovább a cikkre

Újítás

Természetesen ég a vágy önben, hogy megmutassa, ön is remek vezető, saját ötletekkel, új tervekkel. Az átgondolt fejlődés nagyon is helyénvaló, azonban nem érdemes egyből fejjel rohanni a falnak. Ha olyan elképzelései vannak, amelyek alapjában rengetnék meg a dolgozói állományt vagy az eddigi stratégiát, konzultáljon előtte a tanácsadókkal, vezető beosztású alkalmazottakkal, hogy elkerülje a sokkot és az esetleges negatív mellékhatásokat a cég életében.

Örökség

A jó cég olyan, mint egy antik műtárgy vagy bútor, generációról generációra száll. Már ha a tulajdonos vigyáz rá. Mindig lesznek olyan pillanatok, amikor eszébe jut, honnan indult a cég, hová jutott az ön keze alatt, és mit fog átadni a következő generációnak. A családi vállalkozás pedig jobban összeköti a különböző generációk tagjait, mint egy jól sikerült karácsonyi fotó. A sikeres családi vállalatok több szempontból is hagyományosan az átlag fölött teljesítenek, tőkeerejükhöz mért jószolgálati tevékenységük és munkaerő-megtartó képességük is jellemzően erősebb, mint más jellegű vállalkozásoké. Mindezek mellett számos olyan problémával is meg kell birkózniuk, mely más cégeket nem, vagy csak sokkal kisebb mértékben érint. Ezek közül vitán felül az utódlás kérdése hordozza magában a legnagyobb veszélyeket.

Hogyan működik a cégutódlás?
Azoknak a cégvezetőknek, cégtulajdonosoknak a vezetői életérzésével és vezetési stílusával foglalkozunk, akik a saját ötletükre építve céget alapítottak a rendszerváltáskor, illetve valamikor a 90-es években. Virágh Rajmund cégutódlás-specialista cégutódlással foglalkozó interim menedzsment projektek során szerzett tapasztalatait az alábbiakban osztja meg.

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek