Növekedni kellene, de csak védekeznek

2011. december 09. péntek - 10:55 / piacesprofit.hu
  •    

Napjainkban a pénzügyi szervezetek elsősorban a vállalat költségcsökkentésére összpontosítanak, nem a növekedési lehetőségek kihasználására, derül ki az Accenture legújabb tanulmányából. A tanulmány arra világít rá, hogy a pénzügyi vezetők döntő többsége szerint szervezeteik nem rendelkeznek olyan legjobb gyakorlat alapú képességgel, amely elősegítené a valóban kiemelkedő szintű értékadást az üzleti oldal számára.

 

A tanulmány szerint a pénzügyi/gazdasági vezetők és ügyvezető igazgatók csupán 34 százaléka állította, hogy pénzügyi szervezeteik részt vesznek a vállalat növekedési lehetőségeinek meghatározásában annak ellenére, hogy 79 százalékuk vallotta, hogy a vállalatuk életében a növekedésre való felkészítés kiemelt szerepet kéne, hogy kapjon.

Tovább elemezve a problémát: a felsővezetők 46, valamint a pénzügyi igazgatók 38 százaléka hangsúlyozta, hogy az elkövetkezendő években a pénzügyi szervezetek elsődleges prioritásai között kellene szerepelnie az olyan növekedés-orientált tevékenységeknek, mint pl. a piaci terjeszkedés támogatása. Mindeközben a jellemző fókusz évek óta a működési költségek csökkentése maradt. Ennek kapcsán a pénzügyi igazgatók 41 százaléka állította, hogy a legjobb stratégia a költségvisszaszorítási és a növekedési aktivitási mix lenne.

„A pénzügyi szervezetek 2008 óta folyamatosan a változások kereszttüzében élnek, és tökéletesre fejlesztett védekező politikát folytatnak. Most azonban eljött az idő, hogy a vállalatok felkészüljenek a jövő kihívásaira és megalapozzák a növekedési lehetőségeiket a különböző piacokon és országrészekben" – mondta Burián-Kozma Gábor, az Accenture tanácsadási üzletági igazgatója. – „Csak azok a pénzügyi szervezetek tudnak majd hozzájárulni a vállalat teljesítményéhez, amelyek össze tudják hangolni a vállalat növekedési terveit a megfelelő belső képességeikkel, miközben évről-évre képesek elérni a pénzügyi gazdálkodási céljaikat."

A tanulmány kimutatta, hogy a pénzügyi vezetők többsége szerint a pénzügyi szervezetek zöme nem alkalmaz legjobb gyakorlat alapú módszereket, hogy támogassa a vállalat magasabb szintre emelését. Arra is rávilágított, hogy a válaszadó felsővezetők csak kevesebb, mint fele gondolja úgy, hogy a vállalat pénzügyi szervezeti egység vezetője erős kézzel kontrollálja a pénzügyi tervek követését. Szintén csupán 45 százalékuk állítja, hogy a pénzügy megfelelően együttműködik az egyéb szervezeti funkciókkal. A gazdasági nehézségek megjelenésével a válaszadó pénzügyi szervezeti egység vezetők 54 százaléka állította, hogy dolgozik a belső képességek javításán.

Közel minden harmadik felső szintű vezető szerint a pénzügyi vezetők számára komoly kihívást jelent azoknak a szükségtelen költségeknek a kezelése, amelyeket az állandóan változó szabályozási és gazdasági környezethez való alkalmazkodásra, mint például a rövidtávon szükséges képességek fejlesztésére költenek.

A vállalat belső működési hatékonyságának javítására javasolt program formák:
1. A klasszikus folyamat-újraszervezési (Business Process Reengineering) módszertan alapján történik a szervezetek működési képességeinek optimalizálása, amellyel a vállalatok jellemzően mintegy 8-15 százalékos költséghatékonyság-javulást érhetnek el. Ezeket a projekteket számos vállalat végrehajtotta az utóbbi években Magyarországon is, külső támogatással azonban további megtakarítás is realizálható a működési költségekben, már a projekt végrehajtásának évében. A BPR magába foglalja a folyamatok alapvető újragondolását és átalakítását annak érdekében, hogy a vállalatok rendkívüli teljesítményt és hatékonyságot érjenek el a folyamatok összehangolásával, szervezeti stratégia segítségével.
2. A szolgáltató központok (Shared Service Center-ek) létrehozása nagyban hozzájárul a szervezetek működési költségeinek lefaragásához, miközben a megfelelő átszervezés révén megoldhatóvá válik a nemzetközi szinten meghatározott, jellemzően támogató típusú munkafolyamatok központosított elvégzése, olcsóbb munkaerővel. A Shared Service Centerek sikerét mi sem bizonyítja jobban, minthogy a Fortune 500-as listájában szereplő nemzetközi vállalatok 75 százaléka rendelkezik ezekkel az üzleti megoldásokkal. Egy Shared Service típusú átszervezéssel akár 25-35 százalékkal csökkenthetőek egy adott tevékenység működési költségei. Ennek ellenére az Accenture felmérésében a válaszadók kevesebb, mint 10 százaléka vallotta, hogy alkalmazza a Shared Service megoldásokat.
Pedig a költségmegtakarítás mellett a Shared Service a következő előnyökkel is jár:
• Drasztikusan alacsonyabb költségű működési modellek
• Szolgáltatási következetesség
• Fenntartható gazdasági lendület
• Erős piaci pozíció A megosztott szolgáltatások technológiájában rejlő lehetőségekhez a kulcs a tapasztalat – épp ez az, amit az Accenture kínál.
3. A vállalatok a legnagyobb költséghatékonyságot bizonyítottan az outsourcing szolgáltatások igénybevételével érhetik el, így a belső képességeik leghatékonyabb kihasználásával fókuszálhatnak alaptevékenységükre, illetve annak fejlesztésére. A lehetséges megtakarítás – függően a tevékenység típusától, a feladatok és helyszínek számosságától, illetve a meglévő hatékonyság szintjétől – meghaladhatja a 40 százalékot. A kiszervezés kulcsfontosságú eszköze a nagy teljesítményű vállalkozásoknak és kormányzati szerveknek. Az Accenture széleskörű tapasztalata azt mutatja, hogy a vezető vállalatok nem csak a költségek csökkentéséért alkalmazzák az outsourcing megoldást, hanem azért is, hogy piacvezető gyakorlat alapú képességekhez jussanak hozzá. A vezető vállalatok úgy látják a folyamat kiszervezést, mint egy hosszútávú üzleti kapcsolatot, nem pedig egy egyszerű szerződést ügyfél és szolgáltató között. A legfontosabb, hogy megértsék, hogy a kiszervezés nem csupán a költségek csökkentésében segít, de az üzleti célok megvalósításában is.
4. Az egyik legköltséghatékonyabb és legrövidebb időn belül megtérülő értékadó megoldást az analitikai szolgáltatások jelentik, melyeket akár önmagukban, akár az előző formákkal kombinálva is lehet alkalmazni. A meglévő adat alapra épült analitikai képességek segítségével a vállalatok háromféle módon juthatnak jelentős előnyökhöz: • Műveletek és folyamatok hatékonyságának javítása, beleértve azokat, amelyeket az outsourcing szolgáltató és ügyfél hajtott végre. • Betekintés a teljesítménybe a hagyományos funkciókon keresztül. • Innováció generálása a vállalati ügyfelekkel és stakeholderekkel folytatott kapcsolatokba való betekintés alapján.