Nomen est omen – avagy hogyan válasszunk nevet a cégnek

2015. március 20. péntek - 13:30 / piacesprofit.hu
  •    

A megrendelők és a vásárlók a névvel azonosítják a cégünket, vagy éppen azzal találkoznak először, így érdemes jól választani. Ahhoz, hogy a megfelelő opciót megtaláljuk – és ne érezzük úgy később, hogy módosítanunk kell – érdemes néhány dolgot átgondolni.

Kép:PP archív

Amikor régóta ismert márkák neveit ismételgetjük, többnyire a világ legtermészetesebb dolgának érezzük a név választást. De ennek leginkább az az oka, hogy évek óta használjuk, meg sem fordul a fejünkben, hogy lehetne más is. A cél az, hogy a saját termékünknek, szolgáltatásunknak (vagy ha a cégnév forog közszájon, akkor annak) hasonlóan egyértelmű nevet válasszunk.

Kik vagyunk és mit akarunk?

Első körben tisztázzuk, mivel is foglalkozunk, milyen szektorban szolgáltatunk, versenyzünk, milyen neve a versenytársainkat és mi kihez akarunk szólni. Nem mindegy, hogy egy gyerekjátéknak, egy fodrászüzletnek vagy egy luxus szolgáltatásnak keresünk-e nevet, hogy a prémium szektorban vagy ellenkezőleg, az akciós piacon kívánunk érvényesülni. Végig kell gondolnunk, milyen érzéseket, reakciókat szeretnénk kiváltani a márkánkkal: a megnyugtató megoldás emberei vagyunk vagy egy nemzetközi piacon is ismert termék, esetleg műszaki megoldásokat kínáló szolgáltató. Más-más hívószavak jöhetnek szóba a különböző esetekben.

Legyen jelentése vagy ne?

Esete válogatja. Néha egy frappáns, egyedi szóösszetétel is jól működhet, máskor azonban – bármilyen szellemes vagy ötletes is – nem érünk el vele mást, mint azt, hogy összezavarjuk az embereket. Ha egy vízvezeték-szerelő cégnek keresünk nevet, célszerű minél egyértelműbbnek lenni, hogy a megoldást kereső ügyfelek megálljanak nálunk, mert pár másodperc alatt tudatosodik bennük, hogy mi lehetünk azok, akik az ő problémáját (jól) meg tudjuk oldani. Vannak azonban olyan alkalmak – egy bolt, egy új termék – esetén, amikor lehetőségünk van játszani a szavakkal, jelentésekkel, mert a kitalált nevet úgyis velünk azonosítják majd egyértelműen. Akár egy új fogalmat is alkothatunk így. De figyeljünk arra, hogy ne legyen erőltetett és ne kényszeresen ne gyártsunk viccesnek tűnő szóvicceket sem.

Magyar vagy angol vagy valami egész más?

A legfontosabb szempont itt az, hogy milyen piacra szánjuk magunkat, a termékünket. Ha Magyarországon szeretnénk maradni, szerencsés ennek megfelelően választani, de ha például egy fiatal célcsoportnak szól a termékünk, szolgáltatásunk, az angol neveket is bátran használhatjuk, hiszen számukra nem fog idegenül csengeni. Külföldi piacra lépve – főleg, ha több, eltérő nyelvű piacról van szó –, érdemes az angol nyelvben gondolkodni. Ha pedig egy adott ország a célunk, akkor annak megfelelően nyelvet és nevet választani. Minden esetben célszerű azonban ellenőrizni, hogy a kiválasztott névnek az adott ország nyelvében, szlengjében nincs-e valami más jelentése is – így elkerülhetjük, hogy sértő, nevetséges vagy az eredeti szándékunkat átíró nevet válasszunk. Ha fantázianevünk van, akkor is érdemes figyelembe venni, hogy milyen piacokra készülünk, hiszen a magyarul jelentés nélküli szónak egy másik nyelvben lehet értelme.

Objektív szempontok a névválasztáshoz
  1. A név legyen egyszerű.
  2. Legyen megjegyezhető.
  3. Érdemes figyelni a nemkívánatos értelmezésre – a magyar nyelvben is, de más nyelveken is!
  4. Ne legyen elcsépelt név, vagy már mások által használt védjegy.
  5. Gondoljunk a jövőre is! Ha már most van esély az export tevékenységre, legyen a név univerzális, ne csak magyar nyelven legyen jól hangzó.

További tippekért kattintson ide!

Történet a név mögött

Jó, ha van egy történetünk arról, miért az adott nevet választottuk. Ez megjegyezhető és adott esetben lehet vicces, érdekes, meglepő – ami mind abban segít, hogy aki hallja, emlékezzen ránk vagy éppen továbbadja a történetet, főként akkor, ha elégedett a termékünkkel, szolgáltatásunkkal. Története pedig mindennek, mindenkinek van, ebbe a részébe sok energiát többnyire nem kell ölnünk, viszont jól jöhet később. (Ha valami köré egy történetet tudunk építeni, az mindig megéri. Erről szól a storytelling módszer, amiről itt olvashat részletsebben.)

Amikor megvan a tökéletes

Legalábbis, amikor azt hisszük, hogy megtaláltuk a tökéletes nevet, még néhány feladatunk lesz. Elsőként az, hogy mindenképpen osszuk meg a barátainkkal, kérdezzük meg a véleményüket, gyűjtsük be az asszociációikat, hogy kiderülhessen, valóban azt a nevet találtuk meg és azt a hatást érjük el vele, amit eredetileg is szerettünk volna. Ma már egyszerűen készíthetünk online kitölthető rövid kérdőíveket, amiket a barátainknak, ismerőseinknek elküldve órákon belül kiderülhet, hogy jól választottunk-e vagy sem. Ne vegyük zokon, ha az derül ki, hogy minden körültekintésünk ellenére nem arat sikert a választásunk. Ebben az esetben három dolgot tehetünk. Vagy a visszajelzéseknek megfelelően módosítunk a néven, vagy elölről kezdjük az egészet, vagy makacsul ragaszkodunk ahhoz, amit megálmodtuk. Az utóbbi esetben sem kell kétségbeesni, ha minden porcikánk azt súgja, az a megfelelő választás, ne hagyjuk magunkat elbizonytalanítani. Néha a leglehetetlenebbnek tűnő ötletek működnek.

A következő fontos lépés ellenőrizni, hogy a piacunkon, országunkban nem foglalt-e már a kiválasztott név. Ha ugyanis olyan nevet jegyeztetünk be és kezdünk ismertté tenni, ami már foglalt, biztosan kezdhetünk mindent elölről, bármennyi pénzt és bosszúságot is jelent ez.

+1 jó tanács

Ha időközben kiderül, mégis nevet kell váltanunk, ne ijedjünk meg, de minden esetben mérlegeljük, mennyit veszíthetünk vagy éppen nyerhetünk ezzel. Vagyis a lényeg, hogy kapkodás nélkül, átgondoltan, a vásárlóinkat felkészítve cselekedjünk.

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek