A névjegy elengedhetetlen tartozék az üzleti életben, azonban sokszor dilemmát okozhat: milyen legyen, mikor és hogyan érdemes használni? Szakértőnk válaszol a névjeggyel kapcsolatban felmerülő kérdésekre.
Az üzleti élet elengedhetetlen tartozéka a névjegy. Amikor cégtulajdonosként névjegy készítése mellett döntünk, számba kell venni, hogy milyen – esetleg, hogy hányféle –névjegyet készíttessünk. Érdemes megfontolni, ha valaki szolgáltatást nyújt (fogorvos, manikűrös, fodrász, autószerelő…), vagyis olyan a hivatása, amely rendszeres visszatérő vendégekkel jár, az üzleti célú – azaz üzleti tárgyalásra használandó, klasszikus, üzleti etikettnek megfelelő – névjegye mellé készíttessen egy kis kinyitható névjegyet is, amelynek belsejébe a következő időpont is rögzíthető. Így egy helyen tudja tartani ügyfele az Ön elérhetőségét és a következő időpontot.
Válasszon bármilyen megoldást, fontos, hogy a névjegy önmagában professzionalizmust sugalljon, hiszen miután távozott, ez marad meg az ügyfele, üzleti partnere kezében, ez fogja emlékeztetni Önre.
Ez a legkönnyebben úgy érhető el, ha:
• kiváló minőségű papírra nyomtatja – lehetőleg nyomdában,
• esztétikus az adatok elhelyezése (nem kell feltétlenül a protokoll szerinti elhelyezést használnia, ugyanakkor ez a megoldás harmonikus benyomást kelt: balra fent logó, középen név, alatta beosztás, az alsó sarokban (ha a logóból nem egyértelmű, akkor: cégnév) cím, a másikban: telefonszám, fax, e-mail cím
• nem tartalmaz felesleges „látványelemeket” (vagyis mielőtt kísértésbe esnénk, emlékeztessük magunkat: a kreativitás és a díszítőelemek zsúfolása nem járnak kéz a kézben!).
A névjegynek nemcsak a megjelenése, de a kezelése és az átadás módja is jelentőséggel bír:
• Érdemes ezért beszereznünk egy elegáns – és praktikus – névjegytartót, amelyet olyan természetességgel viseljünk magunknál, mint a személyi igazolványunkat vagy a zsebkendőnket. Nincs annál kínosabb, mint ha szabódnunk kell, hogy „… nincs nálam most névjegy…”
• Ha valamely adat elévült, ne javítsunk a névjegyen tollal, készíttessünk új névjegyet. Az áthúzogatás, magyarázkodás – amellett, hogy nem elegáns –felkészületlenséget sugall, az pedig az üzleti életben, nem jó üzenet!
• Ha a partnerünknél nincs névjegy, akkor ajánljuk fel egyik saját névjegyünk hátoldalát, amelyre ráírhatja az elérhetőségét. (Majd tegyük máshová ezt a névjegyet, nehogy később továbbadjuk véletlenül.)
• Amikor átvesszük partnerünk névjegyét, ne „olvasatlanul” süllyesszük a tartóba, hanem nézzük meg, de anélkül, hogy hosszasan böngészgetnénk.
A névjegy személyes – kicsit intim – tárgy, ezért figyeljünk még három fontos dologra:
• Soha, de soha (!) ne tegyük zsebre – különösen farzsebbe – a másik fél névjegyét! (A távol-keleten ez különösen nagy sértésnek számít!)
• Ne tukmáljuk rá senkire a névjegyünket, és ne is akarjuk rámenősen megszerezni a másik félét. (A névjegycsere egy – bizalmi – kapcsolat első lépése!)
• Soha ne osztogassuk úgy, mint a krupié a lapokat – azaz számolatlanul, boldog-boldogtalannak. Mindenképp tartózkodjunk attól is, hogy úgy adjunk át névjegyeket, hogy ügyfelünket felkérjük, adja azokat tovább az ismerőseinek!
… és végül egy kis érdekesség:
Míg nálunk a névjegyet jobb kézzel nyújtjuk át, a távol-keleten két kézzel – a sarkainál fogva, a másik számára olvasható módon teszik… , de ez már a nemzetközi üzleti etikett része…
Erdős Zsuzsanna
etikett-tanácsadó és coach
www.erdosetikett.hu