Nemcsak az Amazonon érdemes kereskedni

2018. október 22. hétfő - 12:00 / piacesprofit.hu
  •    

Az online kereskedelem nagy része az Amazonon és az Alibabán zajlik, de érdemes lehet kisebb piactereken is hirdetni – írja a Kosárérték Magazin.

A globális piac fogyasztóinak nagyjából kétharmadát az Amazon és az Alibaba együttesen tudhatja magáénak, és ezek többnyire jól leírható területeken vannak domináns szerepben – írja a Kosárérték. Vannak viszont országok, sőt nagyobb régiók is, ahol nem e két vállalatbirodalom valamelyike a piacvezető, köztük számos olyan térség, ahol még előttünk áll az e-kereskedelem jelentős felívelése.

Az Amazon világszerte 58 országban piacvezető, nagyjából 1,2 milliárd ember használja. Az Amerikai Egyesült Államok és Kanada, Nyugat-Európa nagy része, India és Japán mellett a világ szinte minden részén vannak országok, ahol az első számú online piactér az Amazon.

Fekete péntek: egy oldalra gyűjtik a webshopos kedvezményeket
A gyűjtőoldalon e-kereskedők kapnak lehetőséget arra, hogy összefogva nagyobb szeletet hasítsanak ki nagy akciós napon felpörgő online kereskedelmi forgalomból.

Az Alibaba több nagy márkával van jelen, és dinamikusan bővíti pozícióját: már több, mint 1 milliárd vásárlót ért el. Kínában Taobao néven is működik, több dél-kelet-ázsiai országban (Malajzia, Thaiföld, Vietnám, Fülöp-szigetek) a Lazada nevű cégen keresztül került piacvezető pozícióba, amikor 2016-ban többségi részesedést szerzett benne – azóta pedig már összesen 4 milliárd dollárt fektetett a cégbe. Eközben pedig a Föld negyedik legnépesebb országában, Indonéziában éppen a Lazada konkurensébe, a Tokopediába vásárolta be magát 2017-ben, egymilliárd dollár körüli tranzakcióval.

Dél-Amerikában piacvezető

A harmadik szereplő – felhasználószámban jócskán lemaradva két óriás mögött – a MercadoLibre, amely Dél-Amerika (Bolívia és Paraguay, valamint a Guyanák kivételével) és Mexikó piacvezetője az e-kereskedelemben. Az argentin cég 9 országban 300 millió vásárlót szolgál ki, és bevételének több mint 80%-a Brazíliából és Argentínából származik. Az Amazon az elmúlt egy-két évben már tett apróbb lépéseket, hogy az utóbbi két ország piacára belépjen.

A dél-afrikai Naspers által működtetett online piacterek 16 országban piacvezetők. Ezzel számosságban a második helyen áll, 250 milliót meghaladó vásárlói eléréssel e tekintetben a negyedik. Piacvezető szerepe van Oroszországban és több kelet-európai, illetve posztszovjet országban, de például Portugáliában és néhány afrikai országban is. A legismertebb piactér, amit a Naspers működtet, az OLX, legnagyobb piacán, Oroszországban pedig az Avito tulajdonosa. Fontos pozíciója volt a Közel-Keleten is az ott legmeghatározóbb platformon, a Souq.com-on keresztül, ám ezt a céget 2017-ben eladta az Amazonnak, így már abban a térségben is az amerikai vállalat a legjelentősebb szereplő.

Forrás:kosarertek.hu

Európában jelentős játékos a norvég Schibsted: Norvégia, Svédország és Finnország mellett a fehérorosz vagy a magyar (Jófogás) vezető e-kereskedelmi oldalakat is ez a cég tulajdonolja. 8 országban piacvezető, 100 milliót meghaladó vásárlóval. A cég egyébként sok másik országban is jelen van különböző e-kereskedelmi oldalakkal (Magyarországon a hasznaltauto.hu is hozzájuk tartozik), Spanyolországban is fontos szereplő, de Dél-Amerika több országban is vannak online piacterei.

Még mindig népszerű az eBay

Házhoz is szállít a német eBay
Házhoz szállítási és fulfilment szolgáltatást indít az eBay Németorszában. Akár már másnap kiszállíthatják a rendelt árukat.

Az eBay már távol van a korábbi teljesítményétől, de így is 13 országban tudott megmaradni a leglátogatottabb piactérnek (köztük például Ausztráliában), ezzel 130 millió fölötti vásárlóhoz ér el, bevételeinek több, mint a felét szerzi az USÁ-n kívüli piacokról. Említendő szereplő még a japán tulajdonú, használt autókkal foglalkozó Be Forward nevű vállalat, amely 6 országban is – többségében közép- és dél-afrikai országokban – az első helyen szerepel szűkebb profilja ellenére.

Afrika legnagyobb e-kereskedelmi platformja a Jumia, amely a német Rocket Internet tulajdonában van. A Jumia jelenléte nagyon stabil Afrikában, 23 országban működik, ebből 8-ban a leglátogatottabb, és vezető szerepét továbbra is dinamikus növekedéssel erősíti. A 100 milliót meghaladja vásárlóinak száma, és tavaly már 1 milliárd látogatója volt az oldalnak. Mindezek ellenére a Rocket Internet idén bejelentette, hogy el akarja adni a céget.

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek