Nem árt vigyázni az olimpiai logóval

2012. június 14. csütörtök - 13:20 / piacesprofit.hu
  •    

Már hosszú ideje nemcsak az atléták között folyik küzdelem az Olimpián, hanem a szponzorok és a szurkolók is főszereplőivé váltak a sporteseménynek. Mivel köztudottan jelentős pénzügyi érdekek hálózzák be az Olimpiai Játékokat, így a megfelelő kizárólagosság-védelméről új védjegyjogi korlátoknak kell gondoskodniuk.

 

Kép:PParchív
Kép:PParchív

Az olimpiai jelkép védelméről szóló brit törvény gyakorlati alkalmazásával azt kívánják megakadályozni, hogy az, aki nem hivatalos szponzora a játékoknak, saját logóját, illetve védjegyét a jól ismert olimpiai szimbólummal, vagy egyéb olimpiai jelképpel együttesen, reklámcélra használja fel. Ez ugyanúgy vonatkozik a hagyományos nyomtatott és tv reklámokra, mint minden online felületre. Az olimpiai jelkép védelméről szóló törvény értelmében még abban az esetben is tilos a hivatalos, védett olimpiai jelképek és szimbólumok használata, ha azok csak szóösszetétel formájában szerepelnek a termék reklámozásakor.

Veszélyes játékok

„Nem nehéz felismerni, hogy pontosan az online térben legkönnyebb véteni a reklámkorlátozások szabályai ellen."  – fogalmaz Torsten Braner, a TaylorWessing e|n|w|c nemzetközi ügyvédi iroda munkatársa. „Kitűnő példaként szolgálnak azok a facebookos nyeremény akciók, vagy azon online játékok, amelyeket a tiltott olimpiai logóval reklámoznak. Ez pedig a reklámozó számára az ellene előterjeszthető abbahagyás iránti kérelem és a kártérítési igény veszélyét rejti magában. Az olyan, tisztán leíró jellegű kifejezések, mint például az olimpiai játékokhoz kapcsolódóan árleszállítási akció, azonban nem tiltottak." – fűzi hozzá a közösségi jogász.

Nincsenek kivételek

Perbe fogható a hirdető a jogtalan használatért

A facebookra, az olimpiai játékokkal kapcsolatos képek vagy a youtube-ra az olimpiai játékokról szóló videó-és audiófelvételek feltöltése, amelyeken a hivatalos logó látható, szintén tilos. A szervezők már bejelentették, hogy ebben az évben is szigorúan ellenőrzik a szabályok betartását. Még az atléták sem kivételek a szigorú reklámelőírások alól. Jogszerűen ők is csak a megfelelő hozzájárulást követően reklámozhatnak saját fotójukkal és a hivatalos olimpiai jelképekkel.

A fentiekből adódóan az olimpiai játékokra vonatkozó hivatkozásoknál mindig az adott, egyedi esetet kell jogilag abból a szempontból vizsgálni, hogy a tervezett reklám az adott konkrét formában megengedett-e.