Nem nyugati zárás a keleti nyitás

2015. január 26. hétfő - 13:30 / piacesprofit.hu
  •    

Szükség van keleti nyitásra, hogy Magyarország export-kitettségének kockázatát ezzel is csökkenteni tudjuk, hangsúlyozta Pana Petra, a Külgazdasági és Külügyminisztérium külgazdasági ügyekért felelős helyettes államtitkára a Piac&Profit Piacbővítés exporttal című konferenciáján. Hozzátéve ez közel sem egyenlő a nyugati piacok bezárásával. Milyen exportpiacokra fókuszál a közeljövőben Magyarország?

Kép:sxc

Magyarország külkereskedelme koncentrált, mivel 10 legnagyobb export piac adja az exportunk 2/3-át és ez  jelentős kockázatot és függést rejt magában – emelte ki Pana Petra a Külgazdasági és Külügyminisztérium külgazdasági ügyekért felelős helyettes államtitkára a Piac&Profit  Piacbővítés exporttal című konferenciáján tartott előadásában. Egyebek közt ezért van szükség a már sokat hangoztatott keleti nyitásra, ami azonban nem egyenlő a nyugati piacok bezárásával. (A kapcsolódó pályázatokról is esett szó Glattfelder Béla a nemzetgazdasági tárca gazdaságszabályozásért felelős államtitkárának előadásán.)

– Továbbra is fontosak, mi több elemi érdekünk a Nyugat-Európával és Észak-Amerikával kialakított külgazdasági kapcsolataink – hangsúlyozta a helyettes államtitkár. Ezt szerinte mi sem bizonyítja jobban, minthogy Németországgal kapcsolatos külkereskedelmi mérlegünk aktívuma jelentősen nőtt. 2014 első tíz hónapjában a magyar többlet 4,1 milliárd dollár volt, ami 1,3 milliárd dollárral haladta meg az előző évi azonos időszak eredményét. Hozzátette, három új amerikai beruházás érkezik Magyarországra, melyek összesen több mint 500 új munkahelyet teremtenek, és összértékük 15,5 millió amerikai dollár.

Pana Petra fontosnak tartja, hogy javítsunk Magyarország jelenlegi külgazdasági irányultságán oly módon, hogy több áru kerüljön az EU-n kívülre, a gépek és berendezéseken túl egyéb export termékek is legyenek a palettán, továbbá az export 80 százalékát ne a nagyvállalatok adják. Ennek egyik eszköze a gazdasági kiküldöttek számának növelése: a korábbi 81-ről 138-ra emelkedett a számuk. A kiküldöttek folyamatosan kapcsolatot tartanak a kereskedőházakkal és az Eximbankkal. Az ágazati prioritások között első helyen áll az élelmiszeripar, majd a mezőgazdaság és az infokommunikáció következik – fejtette ki a helyettes államtitkár.

Célunk, hogy elősegítsük a hazai vállalati K+F tevékenységet, a magyar gazdaság exportteljesítményének növelése érdekében magas hozzáadott értékű termékekkel jelenjünk meg a külpiacokon – húzta alá. Továbbá elengedhetetlen, hogy diverzifikáljuk külkereskedelmünket a kivitel irányát és az exportálók körét illetően. Emellett megőrizzük és tovább növeljük külkereskedelmi mérlegtöbbletünket. Végül, de nem utolsósorban ösztönözzük a külföldi tőkebefektetések beáramlását, különös tekintettel azokra, amelyek hozzájárulnak a modern technológiák magyarországi importjához.

Irány Kelet! De melyik?
A magyar kis- és középvállalatok szegmensenként eltérő eséllyel indulhatnak a keleti nyitásban emlegetett négy geopolitikai régió országaiban. A négy világrész meglehetősen különböző termékekre tarthat igényt, így a magyar vállalatoknak alaposan meg kell fontolniuk, merre keressenek új üzleti piacokat. A Piac&Profit összegyűjtötte, mire vevők a különböző régiók.

A keleti relációkban folytatott együttműködések további erősítésére is nagy hangsúlyt fektet  magyar kormány. Ehhez szerinte elengedhetetlen az üzleti kapcsolatok fejlesztését szolgáló jogi környezet kialakítása (beruházás-védelem, illetve kettős adóztatás elkerülése), valamint a külpiacok felkutatása, illetve a kivitel növelése a már meglévő felvevő piacokon. További célok közé tartozik a kis-és középvállalkozások nemzetközi erősödésének és versenyképességének elősegítése, a külföldi befektetés-ösztönzése és új munkahelyteremtő beruházások támogatása.

A befektetés-ösztönzés jegyében a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. igazgatója elmondta, hogy a nem ismert piacokra segítik eljutni a cégeket. Ezért a korábbi 25 helyett az idén már 42 kereskedőházat működtetnek, lefedik Észak-Amerikát és eljutnak a Közép-Keletre is.

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek