Az Egyesült Államokban több száz áruház zárt be az elmúlt években és hasonló a trend Nagy-Britanniában is, ott válságban, ezért átalakulóban van az egész kiskereskedelem. Az angliai ok: csökkennek a jövedelmek, drágul a hitel és a fogyasztó másra költi a pénzét és egyre inkább nem üzletben, hanem az interneten vásárol.
Egész sor ismert brit nagyáruház zárt be az elmúlt időszakban, vagy csökkentette radikálisan fiókjainak számát. Szakmai elemzők azzal számolnak, hogy a kiskereskedelmi egységek több, mint 20 százalékát kell majd még bezárni a következő időszakban, mert változik a fogyasztás módja és szerkezete.

Kép: Pixabay
A legrosszabb a helyzet a ruházati kereskedelemben, ahol a brit vevők immár a forgalom ötödét rendelik a világhálón, de általában tovább növekszik a postázó áruházak, az Amazon és társai szerepe.
Párhuzamosan átalakulnak fogyasztási szokások is: az emberek kevesebbet költenek árukra, többet utazásra, szórakozásra, étteremlátogatás helyett pedig kiszállított ételeket rendelnek. Kevesebb a heti “nagybevásárlás” is a hipermarketekben, azok tulajdonosai ezért arra kényszerülnek, hogy bérlőket szerezzenek az eladótérre, amelyre már nincs szükségük.
A részben, vagy egészben kiürült áruházakba diszkont-boltok költöznek, egy vállalkozó azzal próbálkozik, hogy sok kis üzletet helyezzen el egy-egy megüresedett épületben.
A vizsgálatok azt mutatják, hogy a hagyományos nagyáruházaknak jövője van a nagyvárosokban, de elsorvadnak a kisebb településeken, akárcsak a nagyobb bevásárló központok.
Az utóbbiak hasznosításában növekvő szerepet játszik a vendéglátás, a játéktermek, a sport- és edzőtermek – nemkülönben keresettek a fagylaltozók és a nagyothalló készülékeket kínáló boltok… (Forrás: Guardian)