Nem fizetnek a partnerek?

2014. augusztus 28. csütörtök - 15:20 / piacesprofit.hu
  •    

A kintlevőségek kezelése nem csak élénkíti a cash-flow-t, alapvetően segít megőrizni a vállalat likviditását. De mit tegyünk, hogy rávegyük a fizetésre a partnert anélkül, hogy elveszítenénk a kapcsolatot?

Kép:Pixabay

A B2B vállalatok számára rendkívül fontos területté vált a kintlevőségek kezelése, mivel amellett, hogy élénkíti a cash-flow-t, alapvetően segít megőrizni a vállalat likviditását. Mutatunk egy jó példát, hogyan lehet fenntartani az üzleti kapcsolatot, tudatos kintlevőség kezeléssel.

A mai napig családi tulajdonban lévő, szereléstechnikával foglalkozó Würth vállalatcsoport a minőség és az innováció melletti elkötelezettségének köszönheti, hogy az alapítás óta eltelt több mint hat évtizedben családi kisvállalkozásból a világon mindenhol jelenlévő vállalatcsoporttá nőtte ki magát. A Würth 84 országban csaknem 400 vállalattal képviselteti magát, és világszerte 62.000 munkatárs áll a Partnerek szolgálatára. A vállalat  2011-ben kezdett együttműködni az EOS magyarországi leányvállalatával a követelések kezelésében Európa 7 országában. „A tevékenység fő célja a kintlevőségek olyan kíméletes, ám hatékony kezelése, amely nem idegeníti el a vevőket” – mondta el Szécsi Mária a   magyarországi Würth Kft pénzügyi vezetője. „A házon belül, a fizetési felszólító rendszerben már megjárt követeléseinket folyamatosan, hetente adjuk át kezelésre és sikerült olyan folyamatot kidolgoznunk, amellyel az elmúlt két évben 80% feletti sikerességgel érkeztek be kintlevőségeink több mint 460 millió forint értékben. A kezelés során azért is szükséges rendkívül óvatosan eljárnunk, mert ezzel párhuzamosan folyamatosan értékesítünk is a tartozó partnereink számára.”

 A siker kulcsai B2B kintlevőség-kezelés esetén:
• Átgondolt partner-minősítési rendszer
• Folyamatos vevő monitoring
• Következetes és partnerre szabott behajtási folyamat
• Specializált B2B behajtási csoport
• A követelések időbeni átadása

Somodi Bernadett, az EOS KSI Kft. értékesítési vezetője a következőképpen összegzi az eredményesség kritériumait: „Nagyon lényeges, hogy ilyen esetekben minden egyes tartozást felhalmozó partnert külön-külön minősítsünk és priorizáljunk és velük szemben személyre szabott folyamatokkal kezeljük a kintlevőségeket. Ha a folyamat nincs átgondoltan felépítve az könnyen eredményezheti az aktív üzleti kapcsolat megszűnését, ami negatív hatással lehet a vállalat eredményeire. Végül, de nem utolsó sorban szakképzett és B2B behajtásban tapasztalt munkatársakra van szükség, akik pontosan megértik és képesek kezelni a kényes szituációkat is.

A követeléskezelési folyamat során már az első évben 79%-ról 88%-ra nőtt a sikeres behajtások aránya, ami egy ekkora vállalat esetén 200-300 új, rendszeresen fizető partnert jelent. Az új behajtási folyamat részeként a késedelmes számlákat a Würth előbb adja át a követeléskezelő vállalatnak, így a kintlevőségek átlagos élettartama 74 naposról 52 naposra csökkent, a behajtási folyamat viszont az átlagos 60 nap helyett csak 45 napot vesz igénybe. Ez tehát azt jelenti, hogy a vállalatnak kevesebb időt kell várnia a kifizetésekre, így jelentősen javulhat a likviditása.

Ha fizetni kéne, de nincs miből
A mai gazdasági helyzetben bárkivel megeshet, hogy valamit nem tud határidőre kifizetni. A megoldáshoz viszont fontos, ne várjuk, hogy maguktól rendeződnek a dolgok! Szakértőnk, Vuray György segít, mit tegyünk ha a NAV-nak, egy szállítónak vagy a banknak tartozunk.