Nem csak a húszéveseké….

A cégek hajlamosabbak a fiatalabb korosztályok felé fordulni egy-egy szolgáltatás, vagy termék értékesítésénél, pedig öreg hiba lebecsülni az idősebb vásárlókat. Adunk is néhány tanácsot, hogyan szerezheti és tarthatja is meg ügyfélként az idősebb generációt.

Kép: PP Archív

Egész Európa és benne Magyarország is öregszik: azaz a társadalom átlagéletkora egyre nő, mind több a nyugdíjas szépkorú. A helsinki bizottság előrejelzése szerint a nők átlagéletkora 82-ről 89-re, a férfiaké 76-ról 84-re emelkedik a következő fél évszázadban Európában, míg Magyarországon 78-ról 87-re, illetve 69,7-ről 82-re. Ráadásul növekszik az öngondoskodási hajlandóság (bár még mindig elég alacsony a megtakarítók aránya) így itthon is mind többen lesznek azok, akiknek nem kell szűkölködniük majd nyugdíjas éveikben.

Ezért nem szabad elfeledkezni – már most sem – az idősebb generációról, ügyfélként ugyanis még hűségesebbek is, mint az újabb generációk – derül ki a Pew Research egy korábbi felméréséből. Eszerint míg a fiatalok több mint fele (56 százaléka) hajlamosabb új márkát választani egy marketingkampány hatására, addig a 66 felettieknél ez az arány nem éri el a 20 százalékot (18,2 százalék.) (Persze ehhez fontos az érzelmi kötődés kialakulása.)

Hogy ezeket az ügyfeleket megszerezhessük és megtarthassuk bizony kicsit másképp kell viszonyulnunk a marketinghez és az ügyfélkiszolgáláshoz, mint más korosztályoknál. Mutatunk néhány módszert!

Kis emlékeztető

Az idősebbek már kevésbé képesek észben tartani az apróbb részleteket, ezért az ügyfélkiszolgálásban ügyeljünk arra, hogy időben figyelmeztetjük őket az esedékes szállításra, vagy fizetésre. Még fontosabb, hogy - hacsak nem online rendeltek tőlünk, - válasszuk az értesítésre a hagyományos csatornákat, az ügyfélszolgálaton pedig mindig legyen kéznél toll és papír, hogy az ügyfelet kiszolgáló kolléga pontról pontra felírhassa a részleteket az ügyfeleknek.

Ne becsüljük le az idősebbeket!
Nincs menekvés a tény elől: a korábbi nyugdíjkorhatárokhoz viszonyítva mind többen és többen fogunk hosszabb időn keresztül dolgozni. Az idősebb korosztályt képviselő munkavállalók taníthatnak nekünk egy-két dolgot a munka világáról – ha hajlandóak vagyunk odafigyelni rájuk, sokat profitálhat karrierünk.
Szeretik a jó üzletet

Az idősebb generáció a közelmúltban tapasztalhatónál keményebb gazdasági válságot is megélt már, nem csoda hát, hogy szeretnek spórolni, lehetőleg olcsón vásárolni. Az akciókat, hűségprogramokat, kuponokat tehát mintha egyenesen ennek a korosztálynak találták volna ki. Míg a fiatalabbaknál nem mindig érjük el így a kívánt hatást, az idősebbeknél szinte mindig beválik, ha megtaláljuk a szájuk íze szerinti árengedményt. (A kupon bizony csőd is és áldás is lehet.)

Készüljünk fel minden kérdésre

A fiatal vásárlók inkább hajlamosabbak az impulzusvásárlásra, az idősebbek viszont szeretnek megalapozottan, jól átgondoltan dönteni, főleg a tartós fogyasztási cikkek esetén. Ezért érdemes olyan ügyfélszolgálatos kollégát alkalmazni, aki a termékkel, működésével, vagy használatával kapcsolatban minden lehetséges kérdésre felkészült és nem türelmetlen azt akár többször is elismételni egy-egy ügyfél számára.

Több tiszteletet!

Egyetlen ügyfél sem kedveli, ha lenézően bánnak vele az eladók, de amíg egy fiatalabb emiatt legfeljebb beír a panaszkönyvbe, egy idősebb polgártársunk csendben távozik és soha, de soha nem tér vissza – és tesz arról, hogy az ismerősei, barátai, rokonai se legyenek soha az ügyfeleink. Ezért külön készítsük fel az értékesítő és ügyfélkezelő kollégákat arra, hogy tisztelettel, ne lenézően bánjanak az idősebb vásárlókkal és ezt a tiszteletet helyezzük marketingünk középpontjába is.

Kommunikáljunk gyakran!

Szemben a fiatalabb korosztállyal, amely zaklatásnak veszi, az idősebb korosztály értékeli, ha a cégünk érdeklődést mutat iránta azután is, hogy megvásárolta a termékünket, szolgáltatásunkat. Egy telefonhívás, hogy a termék megfelelően működik-e, vagy egy kedves ünnepi köszöntő levél csodákat művelhet, mert nem csak azt mutatja meg, hogy a cégünk valóban értékeli a vásárlóit, de az idősebbek ajánlásai miatt cégünk hírneve terjedni fog.

A vevőszerző marketing 10 pontja
Minden vállalkozás legfontosabb feladata a túlélés érdekében a vevőszerzés. Ennyiben minden egyes cég közös akkor is, ha a mi cégünknél a vevőt éppen ügyfélnek, betegnek, partnernek vagy bármi másnak hívjuk. Ahhoz, hogy esélyünk legyen mindig elegendő számú vevőt bevonzani, nem bízhatjuk magunkat a véletlenre. Wolf Gábor, a Marketing Commando alapítója összeszedte, hogy mik a legfontosabb marketinges alapvetések ennek érdekében.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo