Nem büntetésre hajtanak a munkaügyi ellenőrök?

A hatóság elsődleges célja a tájékoztatás, a helyes magatartás elősegítése, a szabályok betartatása, nem pedig a büntetés. Ezért az ellenőrzések következményeként legtöbbször csak figyelmeztetnek vagy kötelezik a munkáltatókat a munkavédelmi és munkaügyi szabályok betartására.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: SXC

A hatóság a munkáltatókat vizsgálja, és velük szemben jár el szabálytalanság esetén. A dolgozóknak tehát nincs mitől tartaniuk az ellenőrzések során, azonban engedély nélkül nem hagyhatják el a helyszínt, meghallgatásuk esetén pedig a valóságnak megfelelően kell nyilatkozniuk. „Ha attól félnek, hogy káros következménye lehet tanúvallomásuknak, kérhetik a hatóságot, hogy személyes adataikat zártan kezelje, így kilétük rejtve marad a munkáltató előtt” – derült ki az az Európai Unió Szociális Alapjának támogatásával készült közleményből.

Az ellenőrzések jellemzően nem kérelem alapján történnek, hanem a hatóság dönt arról, hogy mely munkáltatókat vizsgálja. Az adott évre elfogadott ellenőrzési terv meghatározza azt is, hogy bizonyos gazdasági ágazatokat milyen arányban kell ellenőrizni. A munkavédelmi hatóság az egészséget nem veszélyeztető, biztonságos munkavégzés követelményeinek megvalósulását ellenőrzi, valamint munkabaleseteket, foglalkozási megbetegedéseket és fokozott expozíciós eseteket vizsgál ki. Ugyanakkor a munkavállalók is fordulhatnak panaszukkal vagy közérdekű bejelentésükkel a munkavégzés helye szerint illetékes munkavédelmi vagy munkaügyi hatósághoz. Fontos tudni, hogy – éppen az ellenőrzések hatékonysága érdekében – a  hatóság előzetes bejelentés nélkül végezhet helyszíni ellenőrzéseket. Az ellenőrzést végző kormánytisztviselőknek az ellenőrzés megkezdésekor igazolniuk kell magukat, és ismertetniük kell látogatásuk célját. Mit ellenőrizhet pontosan a munkaügyi ellenőr és meddig terjed a hatásköre?

Bármikor, bárhol

Az ellenőrzést végző kormánytisztviselők a munkaterületre bármikor beléphetnek, ha ott munkavégzés zajlik. Ellenőrzés szempontjából munkahelynek minősül minden olyan szabad vagy zárt tér (ideértve a földalatti létesítményt, a járművet is), ahol munkavégzés céljából vagy azzal összefüggésben munkavállalók tartózkodnak. A hatóság megvizsgálhat minden az ügyhöz kapcsolódó dokumentumot, tárgyat és munkafolyamatot, ellenőrizheti a munkahelyek és a műszaki védelem kialakítását, a munkaeszközök állapotát, az egyéni védőeszközök használatát, illetve a munkabérre, pihenőidőre, szabadságra vonatkozó szabályok megtartását. Az ellenőrzést végző kormánytisztviselők a munkahelyeken minden ott tartózkodótól információt kérhetnek, bizonyítékokat gyűjthetnek be, kép- és hangfelvételt készíthetnek,az ellenőrzés akadályozása esetén pedig akár a rendőrséget is bevonhatják. A hatóság azonban köteles úgy ellenőrizni, hogy a szükségesnél jobban ne zavarja a munkát és a munkavállalókat csak rövid ideig vonja el feladataiktól.

Ne essünk kísértésbe a fekete munkával!
Bár minden korosztály könnyen kerülhet olyan helyzetbe, hogy a látszólag gyorsabban és egyszerűbben elérhető „fekete” vagy a hosszú távon biztonságot nyújtó legális bevétel között kell választania, mégis a rossz tapasztalatokkal nem rendelkező és koruknál fogva kevésbé gyanakvó fiatalok vannak a legnagyobb veszélyben
A munkavállalókat legtöbbször tanúként hallgatja meg a hatóság az ellenőrzés során. A felügyelő a meghallgatás kezdetén ismerteti a tanú jogait, kötelezettségeit, de amennyiben ez nem világos a munkavállaló számára, érdemes visszakérdeznie. A nyilatkozatról felvett jegyzőkönyvet aláírás előtt nagyon fontos elolvasni, és ha a tanú valamilyen eltérést tapasztal a jegyzőkönyv és az általa elmondottak között, javítást kérhet.

Fontos a jóhiszeműség

A munkáltatónak, mint ügyfélnek jogai gyakorlása során jóhiszeműen kell eljárnia, nem tévesztheti meg a hatóságot és nem késleltetheti az eljárást. Az eljárás rosszhiszemű akadályozásáért akár eljárási bírságot is kiszabhatnak rá.

A hatóság az intézkedéseit a munkavállalók érdekében teszi meg. (Erre szükség is van, mert egyre több munkáltató trükközik.) A munkavállalók életét, egészségét, testi épségét közvetlenül és súlyosan veszélyeztető szabálytalanság esetén – a hiányosság megszüntetéséig – fel is függesztheti a kifogásolt tevékenységet, valamint munkaeszköz, egyéni védőeszköz, veszélyes anyag használatát, és eltilthatja a munkavállalót a kifogásolt munkavégzéstől. A hatóság jogosult továbbá a balesetet munkabalesetnek minősíteni, illetve elrendelni a munkabaleset bejelentését vagy kivizsgálását. Munkaügyi problémák esetén is kötelezhetik a munkáltatót, hogy a feltárt hiányosságokat bizonyos időn belül szüntessék meg, például hogy a munkáltató jelentse be a munkavállalóját az adóhatóság felé. Súlyos munkaügyi probléma feltárásakor is hasonló a helyzet, például ha jogellenesen gyermeket dolgoztatnak, a hatóság megtilthatja a további foglalkoztatást.

A hatóság elsődleges célja tehát a tájékoztatás és a szabálykövetés elősegítése, ezért minden munkáltatónak a segítségére lehet abban, hogy megelőzzék a munkabaleseteket, a foglalkozási megbetegedéseket, valamint a munkaügyi szabálytalanságokat, és minden tekintetben jogszerűen járjanak el. A munkavállalóknak pedig egyáltalán nem kell félniük az ellenőrzésektől, hiszen azok nem ellenük, hanem értük vannak: biztonságukat, egészségüket, valamint munkaviszonyukkal kapcsolatos jogaik védelmét szolgálják.

A munkavállaló is ellenőrizheti a munkáltatót
Komoly hátrány érheti azokat, akiket munkáltatójuk „feketén”, azaz bejelentés nélkül alkalmaz. A következmények érinthetik a nyugdíjat, a táppénzt és egyéb ellátásokat és például a hitelfelvételhez szükséges jövedelemigazolást is. A munkavállalás előtt ezért célszerű a leendő foglalkoztatót ellenőrizni a NAV honlapján, ahol az adatbázisok tartalmazzák a hátralékos, a felfüggesztett, a be nem jelentett alkalmazottat foglalkoztató gazdálkodókat, amelyeknél kockázatos lehet a munkavállalás.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo