„Nem akarok luxuscikk lenni”

Egyelőre a kapacitás a korlát Konda Brigi keramikus esetében, hogy nagyságrendekkel növelje az eladásokat. Kereslet lenne, de lélekben még szüksége van rá, hogy minden egyes darabban benne legyen a keze.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bölcsészkar, némi fotózás, filmes munka és a gyerekvállalás után, váratlanul jött Konda Brigi életébe a kerámia. Azt gondolta, hogy nincs kézügyessége, mígnem készített gyurmából egy picike szobrot ajándékba...

Konda Brigi
Kép:PP/HatlaczkiBalázs

– Elkezdtem korongolni tanulni, de akkor lett biztos, hogy ezt akarom csinálni, amikor a családommal a tengerparton nyaralva is minden éjjel arról álmodtam, hogy a korong mellett ülök. A tanfolyam elvégzése után béreltem egy kis helyet, mindennap lementem, és orrvérzésig gyakoroltam.

Még mindig tanul, mint mondja, morzsánként kell összeszedni a tudást. Az alap megvan, de ami éppen érdekli, ahhoz kell elsajátítani az újabb és újabb technológiát. Az egyetemi képzés valószínűleg a dizájnmenedzsment-tudás miatt is hasznos lett volna, de azért is, mert az ott tanultakkal tudatosabb lehetne a márkaépítés, a pályázatokon való indulás. Brigi ennek híján a pozitív visszajelzésekből építkezik.

Hogyan tovább?
Az első nagyobb export egy belgrádi étterem számára készült, a tulajdonos egy magyar magazinban látta meg Brigi kerámiáit, és rendelt több mint hatszáz darabot, most pedig már a cég másik étterme számára készül a sorozat. Itthoni éttermek is megtalálják, így előbb-utóbb kell majd egy ember az anyagbeszerzésre és az üzleti ügyek intézésére. – Az első külföldi szállításnál például rengeteg időm ment el arra, hogy vámolni tanultam. Az éttermek között is muszáj lesz válogatni, mert már most előfordult, hogy egy hely csalódott volt, hogy máshol is látja a tányérjaimat – de egyelőre még senki nem ajánlott exkluzív szerződést – mondja nevetve.
Egy ideig otthon dolgozott – korong a nappaliban, mázazás a konyhában –, de a hely is kevés volt, és tízszer annyi munka előállítani a tárgyat úgy, hogy folyton pakolni, szállítani kell. Két éve úgy döntött, vagy ki tud termelni egy műhelyre valót, vagy abbahagyja.

– Akkor kezdtem el a WAMP-ra járni, és létrehoztam a weboldalt. A vásári megjelenés bevételt és további megrendeléseket is hozott. Amíg teljesen egyedül csináltam, többet nem is tudtam vállalni, majd az első bérkorongosnak köszönhetően lehetett megháromszorozni a gyártást, pedig a korongolás a munkának csak alig tíz százaléka. Utána még esztergálni, csiszolni, mázazni kell.

Most a különböző részfeladatokon három-négy ember dolgozik, de például a finom alkatrészek öntésére még mindig nem talált embert. Egyelőre egyedül Brigi látja át a teljes folyamatot. A legnagyobb korlát pillanatnyilag a saját kapacitása.

– Nagyon könnyű abba belecsúszni, hogy heti hét napot dolgozik az ember, de egy ideje tudatosan figyelek rá, hogy mire a gyerekem hazaér az iskolából, én is otthon legyek. Ugyanakkor mivel nem szeretnék a megfizethetetlen dizájn kategóriába kerülni, kisebb a haszon egy darabon, tehát többet kell gyártani. Nekem fontos, hogy mindennap használják a cuccaimat, nem akarok luxuscikk lenni. Döntés kérdése, hogy csak dizájner legyek, és mások gyártsák le a tárgyakat, de eddig a lépésig még nem jutottam el. Lélekben is el kellene tudni engedni, de egyelőre igényem van rá, hogy a kezem benne legyen minden darabban.

A vasárnapi piacon túl
A szemet-lelket gyönyörködtető tárgyakat gyártó kézműveseknél pedig egyáltalán nem biztos, hogy a siker fokmérője a cégméret. Persze előbb-utóbb mindenki elkezdi latolgatni a növekedési lehetőségeket. Többnyire akkor, ha már muszáj kimondani: a hobbi stabil megélhetést jelentő vállalkozássá lett. Mint például az ideiglenes, művészi tetoválásokat gyártó Tatz.
Nagyon figyel arra, hogy hol és hogyan jelennek meg a tárgyai, ez fontos eleme a márkaépítésnek. Viszonteladókat sem könnyű találni, mert az így kialakuló ár már túlságosan magas. A vásárok mellett a műhelyben árul. Soha nem reklámozott, nem használja a Facebookot sem, de megkeresett például egy ismert gasztrobloggert, akihez – úgy gondolta –, illenének a tányérjai, egy idő után pedig ebből is együttműködés és az olvasott blogon való megjelenés lett.

A bevétel egyelőre nem kiszámíthatóan oszlik el, a karácsonyi szezon mellett a vásározás jelenthetne viszonylag kiszámítható alapot, de olykor mindent felborít egy nagyobb megrendelés.

– Ellenpélda vagyok. Ezen az állítólag árérzékeny piacon az első perctől azt érzem, hogy vágynak rá az emberek, hogy ne tömeggyártott, áruházi bögréből igyák a reggeli kávét, hanem olyanból, amit kézzel készítettek, és átsüt rajta a belesimogatott energia.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo