Nem a pénz, a biztonság a lényeg

2013. május 13. hétfő - 18:30 / piacesprofit.hu
  •    

Nem a magas fizetés, hanem a hosszú távú, biztos megélhetés a legvonzóbb dolog a potenciális munkavállalók számára – derült ki a Randstad globális felméréséből. A nőknek a barátságos munkahelyi légkör és a magánélettel való egyensúly megteremtése fontos még álláskereséskor, a férfiak inkább a karrierlehetőségekre koncentrálnak.

Kép: PP archív

Bár a 2012-es eredményekhez képest nőtt azoknak az aránya, akiknek a versenyképes fizetés a legfontosabb, a legtöbben mégis a stabilitást tartják szem előtt álláskereséskor – derült ki a Randstad Award díjhoz kapcsolódó globális kutatásból, amely többek között azt vizsgálta, mi teszi vonzóvá a vállalatokat álláskereséskor. Az eredmények alapján a hosszú távú biztonság különösen fontos a 40 évesnél idősebbek és az alacsonyabb végzettségűek számára. „A válság kezdete óta sokan tapasztalták, hogy nehéz új munkát találni, valószínűleg ezért tartják vonzóbbnak a hosszú távon is biztos megélhetést nyújtó állásokat a magasabb fizetést ígérő, ám rövidebb távú ajánlatoknál” – magyarázta Baja Sándor, a Randstad Hungary ügyvezető igazgatója.

Az állásajánlatok megítélésekor az 5 legfontosabb szempont között a fizetés és a biztos munkahely mellett még a jó munkahelyi légkör szerepelt a válaszadók többségénél, ez a tényező főleg a nőknek fontos. Számukra az átlagosnál vonzóbb egy vállalat akkor is, ha rugalmas munkaidőt kínál és könnyen megközelíthető. „Ez feltehetően arra vezethető vissza, hogy sokszor a nőkre hárul a gyermekek gondozásának és a háztartás ellátásának oroszlánrésze” – tette hozzá Baja Sándor. A férfiakra a karrierépítési lehetőségek és a jó vállalatirányítás tesz jó benyomást egy új munkahely mérlegelése során.

Ezek a legvonzóbb iparágak
Az Aon Hewitt Munkáltatói Márka Kutatásás eredményei szerint a sort az IT-telekommunikációs terület vezeti: a 14,000 válaszadó több, mint 10%-a gondolja úgy, hogy ez az iparág vonzó munkahelyeket kínál. Népszerűségben ezt követi az autóipar, a villamosenergia szolgáltatás, a könyvvizsgálat és az államigazgatás területe. A pénzügyi terület vonzósága csökkent, míg tavaly 7%, 2013-ban a válaszadók csupán 6%-a kíván elhelyezkedni a bankszektorban. A szállítmányozás, az idegenforgalom és vendéglátás területek a harmadik helyen állnak a legvonzóbb iparágak sorában, és a non-profit szférát is a válaszadók 6%-a találja vonzónak. A média és az FMCG iparágat a megkérdezettek 5-5%-a gondolta leginkább kecsegtetőnek. Az iparágak rangsorát az építőipar és az energetika zárja.

Érdekes eltéréseket mutatott ki a két nem preferenciái között az Aon Hewitt idei Munkáltatói Márka kutatása is. A nőknél némileg hangsúlyosabban jelenik meg a vezetés emberközpontúsága, a munka-magánélet egyensúlya és a munkahely megközelíthetősége is. Nem csak pár nap plusz szabadság kell azonban a nőknek, több mint 90 ország 26 000 munkavállalója körében végzett felmérés alapján. A válaszadók a rugalmasabb munkakörülményekben és a fokozottabb munkamegosztásban látják a megoldást. A válaszadók körében kevésbé népszerű megoldásnak tűnt a kismamák visszacsábítására a szabadnapok számának növelése, amely annak jele, hogy inkább a munkamódszerek megváltoztatására van szükség, nem csupán pár nap extra pihenésre.

A férfiak jobban figyelembe veszik a vállalat sikerességét, innovativitását, valamint a szervezet által nyújtott szakmai fejlődési lehetőségeket, de azt is, hogy mennyire van lehetőségük mások vezetésére. További részleteket itt olvashat.

A fiatalokat és a magasan képzett munkavállalókat az előrelépés lehetősége – akár nemzetközi szinten is – szintén az átlagosnál jobban motiválja, és – a másik kutatás eredményei szerint meglehetősen felülértékelik magukat a piacon.

Megéri az elégedett munkavállaló
Az Aon Hewitt szerint ahogy a vállalat munkavállalóinak elkötelezettsége nő, úgy lesz egyre nagyobb azok aránya, akik szívesen ajánlják a céget álláskereső ismerőseiknek, ezáltal növekszik a vállalat vonzósága a munkaerőpiacon. Érdekes összefüggés, hogy a munkavállalói ajánlási index és a fogyasztói elégedettség között is erős a korreláció. Ha magas a belső elkötelezettség, így az ajánlási index is, a kollégák motiváltak a magas teljesítményre, ezáltal nőnek az üzleti eredmények és a minőség, a lánc végén pedig a fogyasztók is elégedettek, és továbbajánlják a terméket vagy szolgáltatást.

Miért szeretjük a munkánkat?

A kutatás eredményei szerint négy fő összetevő garantálja a jó munkahelyi légkört: ha a vezetőség fel- és elismeri a jó munkát, ha egy csapat tagjának érzik magukat a kollégák, ha a munkatársak tisztelik egymást, és nyílt, őszinte kommunikáció zajlik a vállalaton belül. „Ugyanakkor egy generációs szakadék is kimutatható: az idősebbek a munkájuk elismerésére, feladatmegosztásra és csapatmunkára vágynak, míg a fiatalok akkor érzik jól magukat, ha barátokat találnak a munkahelyen” – ismertette a részletes eredményeket a Randstad ügyvezető igazgatója.

A válaszok alapján a többség akkor gondolja érdekesnek a munkáját, ha jól tudja kamatoztatni a képességeit, de a független munkavégzés is fontos a válaszadók harmadának. Egy esetleges munkahelyváltástól leginkább az tartja vissza a megkérdezetteket, ha a jelenlegi munkáltatójuk stabil állást biztosít számukra, és ezzel összhangban a többség (55 százalék) távozik, ha a juttatásait nem vagy csak részben kapja meg.

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek