Nekünk is jól jön: brutális bővülés a szolgáltató központok piacán

2013. május 15. szerda - 19:45 / piacesprofit.hu
  •    

Rendkívüli mértékben, évi tízezer milliárd dollárral bővülhet a szolgáltató központok piaca a következő három évben. A bevétel növekedése mellett szolgáltatásaik köre és minősége is fejlődik, a szervezetek pedig minden korábbinál jobban globalizálódnak majd – mutat rá az Ernst & Young legfrissebb iparági jelentése. Magyarország egyre növekvő szerepet játszik a szolgáltató központok világában.

Költséghatékony a magyar piac – kép: SXC

„Korszakváltás zajlik a szolgáltató központok piacán. Az elmúlt húsz évben egyre kifinomultabbá vált a szektor, egyre összetettebb igényeknek kell megfelelniük a szolgáltató központoknak, az úgynevezett első generációs modell pedig mára egyre kevésbé tud alkalmazkodni az új piaci elvárásokhoz. Éppen ezért a cégeknek dönteniük kell, hogy milyen irányba fejlesztik tovább szervezetüket, hogy versenyképesek maradjanak a piacon” – mondta Seregdy Tamás, az Ernst & Young, Üzleti Tanácsadási Szolgáltatások üzletágának igazgatója.

A tanácsadó cég elemzése szerint a szolgáltató központok szerepe és felépítése is jelentősen átalakul a következő időszakban. Egyrészt az általuk ellátott feladatok egyre komplexebbé válnak, másrészt minden korábbinál jobban globalizálódnak ezek a szervezetek. A folyamat néhány évvel ezelőtt kezdődött, 2010-től az úgynevezett első generációs, döntően egy-egy funkciót ellátó központok aránya folyamatosan csökken, míg a többfunkciós második generációsoké és multifunkcionális globális üzleti központoké egyre jobban.

A multifunkcionális üzleti központi modell előnyei közé tartozik, hogy az ilyen rendszerben működő cégek egyszerre számos szektorban képesek szolgáltatásokat nyújtani; globális lefedettséggel rendelkeznek; a korábbiaknál jobban elkötelezettek a  munkavállalóik; valamint nagy hangsúlyt fektetnek az innovációra.

Hazai szolgáltató központok lehetnek a nemzetközi trendek nyertesei
Egyre inkább jellemző, hogy a cégek a költséghatékonyság mellett más szempontokat is figyelembe vesznek a szolgáltató központok létrehozásakor, vagy az egyes folyamatok kiszervezésekor. A cég ezért arra számít, hogy a nemzetközi trendek nyertesei között a magyarországi SSC-k is ott lesznek majd.

A szolgáltató központok piaca folyamatos bővülést mutatott az elmúlt években, ez a tendencia pedig a következő időszakban is folytatódni fog. Az előrejelzések szerint a 2013-as több mint 170 ezer milliárd dollárról 2015-re 190 ezer milliárd dollárra nőhetnek a szektor bevételei – derül ki az Ernst & Young jelentéséből. „A szektor globális fejlődéséből egyértelműen profitál majd Magyarország is, amely egyre növekvő súllyal van jelen a szolgáltató központok piacán” – mondta Seregdy Tamás.

Minden adott a sikerhez

A szolgáltató központoknak leginkább a támogatási rendszer, az adózási környezet és a képzett magyar erőforrások miatt érdemes megjelenniük, illetve bővíteni tevékenységüket Magyarországon. Emellett hazánkban a közép-európai és nyugati nyelveket beszélők elérhetősége és a meglévő szaktudás – a lassan csökkenő költségelőny mellett is – hosszú távú előnyt biztosít a vállalatoknak.

Míg a 25 év alattiak közül minden harmadik munkanélküli, egyre több fiatal dolgozik szolgáltató központokban. Az SSC-k az átlagnál jobb juttatásokat biztosítanak a pénzügyi vagy informatikai ismerettel rendelkező, nyelveket beszélő pályakezdőknek, ráadásul folyamatosan bővülnek, ami az uniós elvárások teljesítését segítheti.

Magyarországon jelenleg több mint 40 ezer fiatal, jellemzően 30 év alatti munkavállaló dolgozik szolgáltató központokban, de a létszámuk folyamatosan bővül. A Randstad magyarországi felmérése szerint minden harmadik SSC több mint 500 főt foglalkoztat, és több mint 150 új alkalmazottat vett fel csak az idei évben. Ez különösen annak fényében fontos adat, hogy a fiatalok között az átlagosnál magasabb a munkanélküliségi ráta: a 25–29 éveseknél 13,7 százalék, a 20–24 éveseknél pedig 27,3 százalék a KSH november végi adatai szerint, míg az országos átlag 10,4 százalék volt.