Ne legyen láthatatlan a szponzor

Hasznos lehet, ha megjelenik egy cég egy sporteseményen, vagy egy jótékonysági ügy mögé áll, de viszonylag keveset ér, ha a szponzor csak alig-alig válik észrevehetővé, mint ahogy az sem egészséges, ha támogatás címén direkt értékesítést folytat. Adunk pár tanácsot, hogyan szponzoráljunk jól!

Nem jó, ha láthatatlan a szponzor - Kép: Pixabay

Az elmúlt években átalakult a szponzorok és szponzoráltak piaca is. Egyre erősebb elvárás, hogy a szponzor többet kapjon, és az is üdvözítő, ha az túlmutat a klasszikus reklámmegoldásokon vagy PR fogásokon. Sokszor viszont a vállalat vagy márka nem érti az adott ügyet, ami mögé állt. Irreális elvárásokat támaszt, hiszen nem tudja, vagy nem fogadja el, hogy a támogatott civil ügy, sportág, vagy jótékonysági esemény fő célja NEM az eladások növelése, igaz sokszor a szponzoráltak sincsenek pontos tudatában annak, hogy az adott támogatónak melyek az igényei, illetve a piacon milyen újszerű megoldásokkal lehet kiszolgálni a támogatót. Nem tudják megszólítani ezeket a márkákat és cégeket, mert nem beszélnek egy nyelvet. De gond az is, ha a támogatás ellenszolgáltatása kimerül egy logó vagy molinó kihelyezésében – sajnos erre is lehet példát találni. Ezért, mind a szponzoráltaknak, mind a szponzorálóknak adunk néhány tanácsot, hogyan lehet láthatóvá tenni a szponzorálót, megfelelve a modern kor elvárásainak, anélkül, hogy „nagyon kilógna a lóláb.

Pénzelné ön is a focistákat?
Miért érdemes egy kisvállalkozásnak a szponzoráció felé nyitni? Milyen buktatókkal találkozunk, illetve ezeket hogyan kerülhetjük el? Ennek próbáltunk utánajárni.
Használjuk a közösségi oldalakat, – már ha van céges profilunk

Habár a magyar vállalkozások még csak felszínesen foglalkoznak a közösségi médiumokkal, (sokuknak még weboldala sincs), ne becsüljük alá ezek erejét és hatásfokát. A szponzoráció kapcsán az egyik legjobb felületet éppen a közösségi oldalak kínálják. Egyszerűen tegyük hozzáférhetővé a támogatott személynek (legyen az sportoló, vagy civil szervezet képviselője, stb.) hogy posztolhasson az általa képviselt ügyről a szponzoráló cég közösségi profilján, illetve ossza meg ezeket a bejegyzéseket a saját rajongói között. Így, anélkül kötjük össze a vállalatot és a támogatott személyt, vagy célt, hogy bármilyen formában utalnánk a támogató üzleti tevékenységére – és a támogatott rajongói közül is gyűjthetünk rajongókat a céges profilra. Ez a megoldás azoknak lehet különösen hasznos, akik eddig nem készítettek cégüknek céges profilt, hiszen így plusz kampányráfordítás nélkül széles körben ismertté tehetjük az új oldalt.

Ne becsüljük le egy sztori hatalmát!

Van mit keresnie egy cégnek a YouTube-on
A YouTube-ban számos lehetőség rejlik cégek számára, ezeket egyre több piaci szereplő ismeri fel: már nemcsak a videós oldalon elhelyezett hirdetések száma nő, hanem a szponzorációs lehetőségekben is egyre többen látnak fantáziát.
A legjobban egy érzelmeket kiváltó, igaz történettel foghatjuk meg a közönséget. Egy karácsonyra kerékpárt kapó nehéz sorsú kisgyermek, egy hátrányos helyzetű csoportból kitört olimpikon, vagy akár mentett kiskutyák otthonra találásának története sokkal jobb fogadtatásra talál bármely felületen, mint egy szimpla hirdetés. Támogassunk egy, vagy több olyan szervezetet, amely ilyen történetekkel képes szolgálni, ugyanakkor kíséreljünk meg ügyelni arra, hogy a támogatott cél lehetőleg ne ütközzön a cégünk által nyújtott termék, vagy szolgáltatás céljával.

Esemény: igazi piac, igazi ügyfelekkel

Ha olyan esemény készülődik, amely a mi termékünk fogyasztói körében érdeklődésre tarthat számot, akkor ne habozzunk támogatóként mögé állni. Értelemszerűen egy sportszergyártónak egy sporteseményen megéri részt venni, míg egy sörgyártónak egy sörfesztiválon lehet fontos a részvétel. Az ilyen, specifikus, ugyanazon az érdeklődési körrel rendelkező fogyasztókat ugyanis a leghatékonyabban az ilyen eseményeken tudjuk elérni és rajongónkká tenni. Fontos azonban szem előtt tartani, hogy az keveset segít, ha kint lóg egy molinónk, vagy a cégünk neve benne van a meghirdetett esemény címében. Itt is valamivel többet kell nyújtanunk – ha főtámogatók vagyunk, akkor még a többi szponzornál is többet, - a szimpla megjelenésnél. Az ún „freemium” azaz az ingyenes kipróbálás lehetősége itt is működik. Tegyük lehetővé az esemény látogatóinak, hogy  - feliratkozásukért cserében – kipróbálhassák, tesztelhessék a termékünket, vagy szolgáltatásunkat, így nemcsak óriási és releváns ügyféladatbázishoz jutunk hozzá, de a terméket tesztelő fogyasztóknak is jó első benyomásai lesznek – ez pedig mindennél fontosabb.

Reklámadó és szponzoráció
Ha a szponzorált reklámszerűen teszi közzé a szponzor elnevezését, logóját: például ha a szponzorált sportegyesület a sportolók mezén, versenyautón, egyéb sporteszközön feltünteti szponzora elnevezését, logóját, vagy ha a szponzorált rendezvény szervezői a rendezvény helyszínén a szponzorok elnevezését, logóját tartalmazó táblákat, feliratokat helyeznek el, illetve hirdetéseikben, plakátjaikon, reklámjukban, meghívójukban, honlapjukon szintén megjelenítik szponzoraikat. Ugyanakkor abban az esetben, ha a szponzorált nem hozza nyilvánosságra, hogy kik a szponzoraik, vagy mindezt csak szóban teszi meg (például díjátadáskor, vagy felkonferáláskor), akkor nem valósul meg reklám-közzététel, s így nincs adóköteles tényállás sem. (A reklámadóval kapcsolatban itt talál bővebb információt.)

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo