Nálad vagy nálam?

A személyes megbeszélés megkerülhetetlenül fontos eleme az üzleti életnek. A kérdés csak az, hogyan oldható meg gazdaságosan: a költséges és nemritkán időigényes utazások takarékosabbá tételével vagy a fizikai találkozásnak egy modern telekommunikációs rendszer általi kiváltásával.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bár az e-mail és a telefon sok megbeszélést leegyszerűsít, sok esetben szükség van a szemtől szembeni beszélgetésre: az egy-egy szakmai vásáron való részvétel, a találkozás külföldi partnerekkel vagy akár a cég egy másik telephelyén dolgozó kollégákkal megejtett személyes tárgyalás elengedhetetlen része a fennmaradásnak az üzleti életben.

Környezeti szempontok

Fellendülőben a konferenciaturizmus
A Magyar Kongresszusi Iroda adatai szerint 2010 első negyedévében összesen 66 nemzetközi konferenciát rendeztek, ezeken közel 17 ezren vettek részt. A nemzetközi konferenciák helyszíneinek rangsorában továbbra is Budapest áll az élen 77,3 százalékkal. Az elmúlt évben több mint 4 százalékponttal nőtt a fővároson kívül megrendezett konferenciák aránya. Továbbra is nagy népszerűségnek örvend Sopron (4,5 százalék), s új szereplőként jelent meg a palettán Balatonalmádi (3 százalék).

Az üzleti utazások ellen a gazdaságossági kérdések mellett gyakran felhozott érv a környezet védelme. A repülés jelenleg az emberi tevékenységből adódó szén-dioxid-kibocsátás 4 százalékáért felelős, és az iparág becslései szerint 2050-ben háromszor annyian utaznak majd repülővel, mint ma. Így a repülések számának csökkentése zöld megoldásnak tekinthető annak ellenére, hogy a Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség határozata szerint a repülési iparnak 2020-ig évi 1,5 százalékkal kell javítania az üzemanyag-felhasználás hatékonyságát, azzal a pótlólagos, ambiciózus céllal kiegészítve, hogy 2050-ig ezenfelül még évi 2 százalékos hatékonyságjavítást érnek el.

Az üzleti utak nagyban visszavetik a menedzserek produktivitását is, mert az utazással eltöltött idő minden másnál nagyobb teljesítménykiesést jelent. Annak ellenére így van ez, hogy az üzleti élet hihetetlenül felgyorsult tempója ma már nem engedi meg interkontinentális járatok esetén a többórás, akár félnapos kiesést, ezért a légitársaságok igyekeznek teljes körű kommunikációs lehetőségeket nyújtani a business osztályon helyet foglaló utasoknak.

Virtuális találka

Az utazással töltött idő és pénz megtakarítását teszi lehetővé a videokonferencia. A néhány éve még sci-fibe illő, életnagyságú, de csak virtuálisan jelen lévő partnerrel folytatott tárgyalás esetében a személyes beszélgetéshez hasonlóan lehetőség van nemcsak a hang, hanem a metakommunikációs jelzések, az arckifejezés megfigyelésére is, ami nagyban növeli a tárgyalás sikerességének esélyét a hagyományos telekonferenciához képest. Hatékonyságát és a „személyes" beszélgetésnek köszönhető könnyebb megértést mutatja az is, hogy kutatások szerint a telefonbeszélgetéshez képest a videokonferencia segítségével 50-60 százalékkal lerövidül egy tárgyalás átlagos hossza.

A videokonferencia elsősorban a cégen belüli, illetve az együttműködő partnerekkel való kommunikációban hoz átütő eredményeket, a tudás megosztása könnyebbé válik, de egyszerűbben megszervezhetők például váratlan megbeszélések is. Szükség esetén akár percek alatt összehívható a „találkozó", így sok esetben egy teljes projekt befejezése is felgyorsulhat - hangsúlyozza Scsaurszki Rita, a C-Vision Kft. ügyvezetője.

A teljes, valós beszélgetésélményt nyújtó telekonferencia-rendszer a szükséges többmilliós befektetés nagysága miatt egyelőre elsősorban a nagyobb cégek kiváltsága, de még ezek esetében is áltagosan másfél év alatti megtérüléssel számolnak a szakemberek. Azért a kisebbek számára is számos lehetőség kínálkozik. Bár természetesen alacsonyabb minőségben, de a pár ezer forintos webkamera és a VoIP szolgáltatás együttese már láthatóvá és hallhatóvá teheti a másik felet, és az életnagyságú képet adó úgynevezett telepresence-rendszerekig még számos lépcsőfok közül lehet választani. Ráadásul a videokonferencia-rendszerek is igénybe vehetők bérelt szolgáltatásként. Scsaurszki Rita elmondta, hogy lehetőség van komplett tárgyaló bérlésére, ahol adottak a technikai feltételek, és kiváló HD képminőségben, sztereohanggal folyhat a tárgyalás, de az ügyfél akár a saját irodájába is kérheti a rendszer ideiglenes kitelepítését.

Újra utaznak

A videokonferencia előnyei ellenére nem úgy tűnik, hogy a cégek lemondanának az üzleti utazásokról. A turizmus.com szakportál adatai szerint ebben az évben nemzetközi szinten az üzleti utaztatással foglalkozó irodák jelentős növekedésről számolnak be.

Az üzleti utazások volumene jó indikátora az egyes országok fejlettségi szintjének és pillanatnyi gazdasági helyzetének Dankovics Attila, a Wizzair kommunikációs igazgatója szerint, és ezeket a mutatókat tekintve a szakember optimistának vallja magát. Elmondása szerint általánosságban az üzleti utasok számának növekedése a tendencia, bár országonként eltérő mértékben. Az üzleti utazási szegmens növekszik, de a külföldön dolgozók - és így a Magyarország felé utazók - aránya a kelet-közép-európai régió egyes országaiban csökken.

Az üzleti utazás
Hivatali, üzleti utazásnak minősül az olyan utazás, amely a magánszemély jövedelmének megszerzése érdekében, a kifizető tevékenységével összefüggő feladata ellátása érdekében szükséges. Nem számít hivatali, üzleti utazásnak a munkába járás, viszont annak számít a munkáltató által elrendelt, a munkaszerződésben rögzített munkahelytől eltérő helyen végzett munka.

A teljes utazási palettán belül az üzleti utak aránya 10 és 40 százalék között mozog, hogy a skála melyik végéhez van közelebb, az attól függ, hogy a külföldön dolgozó tömegek mozgását az üzleti utazások közé soroljuk-e. Dankovics szerint mindkét szegmensben növekedés várható az elkövetkező néhány évben, a Magyarországról kimenő forgalom tekintetében. Beutazási oldalon a Magyar Turizmus Zrt. adatai szerint a Magyarországra érkezők mintegy 10 százaléka konferenciára, kongresszusra jön, és további 20 százalék más üzleti céllal látogat az országba.

Az olcsóbb hatékonyabb?

Bár az üzleti utasok alapvetően kevésbé árérzékenyek, és jellemzően később foglalják le utazásukat, mint a magánutazók, ennek ellenére a diszkont légitársaságoknál elérhető kedvezőbb árak ebben a szegmensben is egyre inkább vonzóvá válnak. A gazdasági válság kitörését követően főként a krízis által leginkább sújtott pénzügyi és biztosítási társaságok szorítottak a nadrágszíjon, a cégek többsége érzékelhetően olcsóbb repülőjegyeket és szállodai szobákat foglalt munkatársainak.

A válság tehát megváltoztatta a diszkont légitársaságok utasainak összetételét, a nyaralók mellett üzleti célú utazások résztvevői is előszeretettel veszik igénybe ezeket. Az olcsóbb légitársaságok által használt másodlagos repülőterek is megfelelnek az üzleti utazók igényeinek, mivel esetükben a kedvező ár mellett fontos a hatékonyság, amely akár nagyobb is lehet: a tapasztalatok szerint a gép landolása után akár már tíz perccel kint is lehet az utas a terminálról, ami egy nagyobb, központi repülőtér esetében akár 40-50 perc is megvan. Így a gyakran gyorsabb és olcsóbb utazást lehetővé tevő repülés valós alternatívát jelent a többi közlekedési eszközzel szemben, még a kisebb cégek számára is.

Dinamikus piac
Az Amadeus foglalási platform igazgatója, Wilfried Kropp nyilatkozata szerint idén az első félévben 12,7 százalékkal bővült az üzleti utazások piaca, ezen belül júniusban 17,5 százalék volt a növekedés az egy évvel korábbihoz képest. A Vista üzleti utazásokat lebonyolító cége, a BCD Travel forgalma szeptemberben 52 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban, és meghaladta a 2008-as válság előtti szintet is. A német CWT üzleti utazói irodalánc 17 százalékos forgalomnövekedésről számol be, még régebben ritkán fordult elő hasonló. A világ más részein még erőteljesebb a bővülés: a BizTravel adatai szerint Dél-Amerikában 48, Ázsiában pedig 43 százalékos. Európában januárban még alig mozdult a piac, februárra azonban már 4 százalékkal, júniusban pedig 25 százalékkal nőtt.

Megjelent a Piac és Profit magazinban.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo