Nagy adat, nagy lehetőség

2014. április 25. péntek - 06:06 / piacesprofit.hu
  •  
  • Előfizetés

Felértékelődhetnek a következő években az úgynevezett nagy adatban, big data-ban rejlő lehetőségek, a cégek nyolcvan százaléka úgy véli, akár már középtávon profitálhat az eddig feldolgozatlan komplex adatmennyiségből.

Óriási lehetőségek rejlenek a nagy adattömegek feldolgozásában – kép: Pixabay

„Az EY legfrissebb elemzéséből is kitűnik, hogy a nagy adathoz kapcsolódó megoldások növelhetik a cégek versenyelőnyét és profitabilitását. A válságból kivezető úton ez egy olyan eszköz lehet a vállalatok számára, amely egyrészt gyorsabb növekedési pályára állíthatja az adott szervezetet, másrészt növeli is a hatékonyságot. A nagy adat kezelése valódi szakértelmet és globális tapasztalatot igényel, a hozzá kapcsolódó kihívások és esetleges problémák megoldásához pedig lokális ismeretekre van szükség” – mondta Pintér László, az EY Üzleti Tanácsadási Szolgáltatások üzletágának menedzsere. (Öt év múlva a vállalatunkra sem ismerünk rá.)

A megkérdezett cégvezetők 79 százaléka szerint vállalatuk profitálhat majd az egyre nagyobb mértékben rendelkezésre álló úgynevezett nagy adatból. Azonban a cégek négyötöde még csak a kezdeti stádiumban van ezeknek a komplex és hagyományos módszerekkel nem feldolgozható adatoknak a szisztematikus elemzésében és felhasználásában – derül ki a jelentésből.

Az elemzés szerint pénzügyileg is jelentős lehetőségek rejlenek nagy adat elemzésében: csak a kereskedelmet és a gépgyártást tekintve 325 milliárd dolláros bevétel-növekedés lenne elérhető világszinten a megfelelő stratégiák kidolgozásával és bevezetésével. (A big data lehet az idei év egyik legfontosabb trendje a vállalati informatikában!)

Az EY tanulmánya szerint a nagy adattal kapcsolatos stratégia kidolgozásakor hét fontos lépést kell figyelembe venniük a cégeknek. Megfelelő mélységű információval kell rendelkezniük a rendelkezésre álló adatokról; meg kell határozniuk, hogy pontosan milyen célokat szeretnének elérni az adatelemzéssel; fókuszálniuk kell a releváns tartalomra; megtérülési mérési módszereket kell kidolgozniuk; fel kell készülniük az egész szervezetet érintő átalakításra; valamint kockázatmenedzsmenti stratégiát kell kidolgozniuk.

Miközben a nagy adat elemzési folyamatok jelentős lehetőségeket tartogatnak a cégek számára, számos kihívásra is fel kell készülniük a vállalatoknak. Ezek közé tartoznak a jogi és szabályozói kockázatok, valamint a fogyasztói, felhasználói reakciók a személyes adatok használatakor.

Aki a fejlődésben lemarad, az a rostán is kiesik
„A virágzó világpiacon akár öt komputerre is lehet kereslet” – mondta Thomas Watson, az IBM egyik vezetője 1943-ban, és még Bill Gates is úgy vélte, „640 kilobájt mindenki számára elég lesz”. Tévedtek, de a tévedéseik rámutatnak a technológiai fejlődés kiszámíthatatlanságára. És minél gyorsabb az evolúció, annál veszélyesebb, ha valaki nem tartja lépést.

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek