Most kiderül, mit tudnak a netbankok

2016. szeptember 23. péntek - 09:57 / piacesprofit.hu
  •    

Úgy tartja a mondás, hogy a szomszéd fűje mindig zöldebb, de valóban így van ez a netbankok esetében is? A Bankmonitor nem kevesebbre vállalkozott, mint hogy saját banki felmérése alapján összehasonlítsa a netes banki felületeket. A következőkben a válaszokból szemezgetünk. Kiderül például, hogy mit engednek meg nekünk most is a bankok otthon a fotelben ülve és mire kell még várni.

még mindig nem szabálykövetőek a webshopok

Kép: Pixabay

A mai felgyorsult világunkban az emberek arra törekszenek, hogy minél egyszerűbben és gyorsabban intézhessék az ügyes-bajos dolgaikat. Nincs ez másként a pénzügyekkel, azon belül a bankolással sem, nem véletlen, hogy a bankoknál alapfelszereltség a netbanki elérhetőség. Valószínűleg kevesen vennék arra a fáradságot, hogy ne csak a saját bankuk háza táján nézzenek körbe, hanem a riválisoknál is. A Bankmonitor.hu ezért döntött úgy, hogy egy komplett felmérést készít a netbanki felületekről, amelyben 11 bank vett részt. A kapott válaszok alapján egy komplex képet kaphat bárki arra vonatkozóan, hogy a rendszeresen használt netbank mire is megy a többiekhez viszonyítva.

A biztonság az első

Tagadhatatlanul az egyik legfontosabb elvárás egy netbankkal szemben is a biztonság, vagyis a saját netes banki felületemre illetéktelenek ne tudjanak belépni. (Ez nem mellékes szempont, főleg a nyaraláson, vagy üzleti úton lévők vannak veszélyben!) A gyakorlatban alkalmazott megoldások közül egymás mellett több is megfér, a 11 válaszadóból 8 jelölte meg, hogy vagy előre rögzített jelszót vagy SMS jelszót kér. Az Ersténél és a MagNetnél mind a két verzió élhet egymás mellett, az egyetlen a CIB Bank volt 11.-ként, amely ezek helyett inkább a token (fizikai vagy applikáció alapú jelszó generálás) mellett tette le a voksát. A biztonságra érzékeny ügyfelekre gondolva több banknál is elérhető természetesen a tokenes belépés is, a K&H-nak, az OTP-nek és az UniCreditnek is van ilyen megoldása.

Az elvárásoknak megfelelően a forintos megbízások beadása, módosítása és törlése a legtöbb banknál elérhető, de érdemes figyelni, mert több helyen is előfordul, hogy ha áldásunkat adtuk egy tranzakcióra, akkor azt későbbiekben már nem lehetett módosítani vagy törölni.

Ha már bejutottunk a netes felületre és valamilyen megbízást adtunk, akkor annak végrehajtása nem megy csak úgy automatikusan, itt is szükség van további hitelesítésre. A CIB Bank nem tágított, itt is racionálisan a tokent részesíti előnyben. Vannak bankok, akik a token mellett az SMS jelszót is favorizálják, itt találjuk a MagNetet, a K&H-t, az OTP-t és az UniCreditet. De találtunk arra is példát, amikor az SMS jelszó van kitüntetett szerepben, míg a többi nem (Budapest, Erste, Gránit, MKB). A Raiffeisen a tokentől elzárkózott, míg a Sberbank az előre rögzített jelszó mellett azért a tokent is beillesztette az eszköztárába.

Már a bank is csak egy app
A pénzügyi szektor is megkapta a maga felforgatóit: ezek az “app-only” bankok, amelyeknél a bankolást teljes egészében egy alkalmazáson keresztül végezhetjük. Eddig kevés ilyen létezik, de meglepően gyorsan gyarapodik az ügyfélkörük.

A netbankban előfordul, hogy több megbízást is beadunk, ekkor jön a millió dolláros kérdés, hogy ezeket mind egyenként kell aláírnom, vagy megtehetem, hogy a megbízásokat egy aláírással elintézzem. Az Erste, az OTP és a Sberbank az egyedi hitelesítést tartotta meg, míg a többi esetben az azonos típusú megbízásokhoz egy aláírás is elegendő. Sőt, a CIB-nél, a Gránitnál, K&H-nál, a Raiffeisennnél és az Unicreditnél korlátozások nélkül is működik az egyszerre történő aláírás.

Nincs több titok vagy mégis?

A netbank másik elengedhetetlen tulajdonsága, hogy lehetőség szerint minél több információt tudhassak meg a számlámról. A 21. században már alap, hogy a havi számlakivonatot és a részletes számlatörténetet is láthassam. Abban viszont már nagy eltérések vannak, hogy visszamenőlegesen mennyi ideig engedik ezt megtenni. A számlatörténetnél a legrövidebb időtávot az OTP határozza meg 3 hónappal, míg a többségnél tetszőleges időszakot választhatunk ki.

A számlakivonatot általában 1-2 évre is visszakereshetjük, viszont a netes kivonat csak a Budapestnél, a Gránitnál, az MKB-nál és az UniCreditnél minősül hitelesnek. Az igazán fanatikusok ki is exportálhatják a visszamenőleges adatokat és saját statisztikákat készíthetnek arról, hogy pontosan milyen bankköltségeik voltak. Sok esetben a költségek csökkenthetők, ha nem is bankváltással, de legalább azáltal, hogy az olcsóbb megoldások felé mozdulunk el. Szintén elvárható egy modern netbanktól, hogy a bankkártyákat is rugalmasan tudjam kezelni és ha lehetőség van rá, akkor minél kevesebbszer kelljen a fiókba bemennem ügyintézés céljából. Érdekes módon például egy friss kártya aktiválását a neten keresztül a 11-ből 6 bank engedi, persze nem egy életbevágó funkcióról van szó.

Online bankol? Erre ügyeljen
Az internetes szervezett bűnözés első számú motivációja régóta a pénzügyi haszonszerzés, így nem meglepő, hogy a támadások jelentős része az online bankolást veszi célba. A G Data tanácsai segítenek elkerülni a bajt.

Ennél talán nagyobb érvágás a Gránit, a Raiffeisen és az UniCredit bank ügyfeleinek, hogy a bankkártya limitjeit nem lehet a netbankon keresztül megváltoztatni és csak a Gránitnál fordul elő, hogy a mobilbankon ezt a funkciót már elérhetővé tették. A többi esetben marad, hogy felhívjuk a bankunkat vagy személyesen a fiókban tesszük meg a szükséges lépéseket. A bankkártya letiltását is jellemzően megtartják a bankok saját hatáskörben, a Budapestnél, a MagNetnél, az MKB-nál és az OTP-nél viszont a netbankon keresztül is beavatkozhatunk, ha baj van.

A hab a tortán

Persze számtalan funkció van a netbanki felületeken, ami a mi igényeinket próbálja kielégíteni, azonban vannak olyan plusz szolgáltatások, melyeket érdemesnek tartottunk külön kiemelni. Többek között ide tartoznak az olyan kényelmi funkciók, mint például a sárga csekk befizetése. Két banknál nem szerepel pipa, ebből a Sberbank az, amelynél nincs meg a lehetőség, a CIB-nél arról van szó, hogy létezik a megoldás, de nincs sárga csekkre formázva a felület. Az extra funkcióknál lehetőségünk van a Díjnetes számláink kezelésére is, ami a felmérésünk szerint a CIB-nél, az Ersténél és az OTP-nél aktív. Nem mindenki számára lételem, de fontos lehet, ha az autópálya-matricáért sem kell elhagynunk a fotelünket, márpedig az MKB és az OTP felülete erre is képes.

Korábban nem volt alapfeltétel, de egyre fontosabbá válnak az olyan funkciók, mint hogy a tranzakcióinkat kategóriák szerint csoportosítsuk és azokat a bank felhasználóbarát módon jelenítse meg, akár grafikusan számunkra. A 11 bank közül a Budapest, az Erste, az MKB és az OTP nyilatkozott úgy, hogy ez náluk elérhető. A betétek felől a befektetések irányába elmozduló ügyfelek számára egyre nagyobb jelentőséggel bír a pénzügyi iránymutatás, esetlegesen a vagyontervezés, ami egyelőre csak néhány banknál érhető el (K&H, MKB, OTP).

Mindent egybevéve azt mondhatjuk, hogy már most is nagyon sok teendőnket intézhetjük a netbankon keresztül, bár olyan meghatározó területek, mint például egy bankváltás vagy esetlegesen egy hitelfelvétel, még mindig szükség van a fiókban történő megjelenésre. A nyugat-európai és amerikai minták alapján éveken belül ezen a téren is alapvető változás állhat be, ami csak a javunkat szolgálja. Főleg, ha elérhetők olyan összehasonlítások, amelyek megmutatják, hogy egy bank adott szolgáltatása forintosítva mennyibe is kerül.

5+1 szokás, amivel kevesebbe kerül a bankolás
A bankokra nehezedő többféle, erős nyomás miatt jelentősen drágultak a céges bankszámlák díjai is. Némi tudatossággal viszont jelentős összegeket is spórolhatunk. A Bankráció.hu szakértői adnak ehhez tippeket.