Mobil vagy nem mobil: az itt a kérdés

2016. augusztus 21. vasárnap - 07:30 / Piac & Profit Kiadó Kft-2
  •    

Már több időt töltöttünk az okostelefonos böngészéssel, mint az asztali gépnél. Nem kérdés tehát, hogy vállalkozóként is foglalkozni kell a mobillal mint értékesítési csatornával. De figyeljünk rá, nehogy többet veszítsünk rajta, mint amit hozhat!

Tegyük fel, hogy a marketingcsapatunk érzi az új lehetőségeket, a költségvetés újraosztásával a mobilra is összpontosít. De ahhoz, hogy valóban hatékony legyen az új stratégia, a technológiai fejlesztéseket se hanyagoljuk el, és érdemes kalkulálnunk, nehogy a költségek meghaladják a várható hasznot.

A vállalakozások nagy részénél minden forintnak van helye. Vajon érdemes-e mégis befektetnünk a mobilmarketingbe, a fejlesztésekbe? Sc Moatti, tech-vízionárius a cikkében összeszedte a lehetséges forgatókönyveket!

Így lehet mobilbarát a weblapunk
A mobilbarát, vagy más néven mobile-friendly oldal kifejezést sokan összekeverik a reszponzív designnal. A két kifejezést szinonimaként használják, holott ez nem fedi a valóságot. Sokak úgy gondolják, hogyha egy oldal nem reszponzív, akkor nem is mobilbarát. Ez viszont így nem igaz. Az összefüggés úgy szól, hogy: minden reszponzív weboldal mobilbarát, de nem minden mobilbarát weboldal reszponzív. Itt olvashat a lehetőségekről.

Nemet mondunk rá

Ha azt mondjuk, fütyülünk a mobilra, sokat kockázatunk, akár a vesztünket is okozhatjuk. Miért mondjuk ezt? Nézzünk körül: az ügyfeleink, barátaink, alkalmazottaink mind birtokolnak legalább egy mobileszközt, mondjuk egy okostelefont. Ha egy vállalkozás nem veszi figyelembe a mobil világát, hamar lekörözi a konkurencia, hiszen egyre több és több iparágban találják meg az innovatív vállalkozók, hogy mi az a piaci rés, amit éppen a mobil segít betöltetni. Ezt a rést pedig bizonyos szempontból mi magunk adjuk a versenytársak kezébe, ha nem gondolkozunk mobilban. Gondoljunk csak a Kodakra, a Yahoo-ra vagy a Nokiára. Nem, vagy csak nagyon lassan fordultak a mobil felé, és a világ elment mellettük.

Kép:Pixabay

Kép: Pixabay

Valamicskét foglalkozunk vele

Mondjuk, hogy minimális befektetéssel akarjuk megúszni a „mobil dolgot”, ez végül is érthető döntés, lehet, hogy éppen máshol van a fókusz a cégben. A szakértő szerint három dolog elengedhetetlen ma:

  • a weboldalunk legyen mobilbarát verzióban is elérhető. Ennek költsége minimális, viszont sokat vesztünk, ha nem gondoskodunk erről. Ha más nem győz meg, jó tudni, hogy a Google a közelmúltban fejlesztett keresési algoritmusa előrébb sorolja a mobilbarát weboldalakat.
  • Az e-maileket tegyünk mobilon is könnyen olvashatóvá. A kimutatások szerint háromból két e-mailt biztosan megnyitnak mobilon is. Igaz, hogy ez egy tengerentúli adat, de a hazai statisztika sem különbözik lényegesen. Vagyis ha azt szeretnénk, hogy az ügyfeleink, partnereink elolvassák a leveleinket, lehetőleg minél előbb, optimalizáljuk azokat a mobilos felhasználók számára is! Különösen igaz ez a hírlevelekre!
  • Hirdetések optimalizálása a mobil eszközökre. Újra csak egy amerikai adat, a New York-i, 35 és 44 közötti korosztályba tartozó férfiak a mobilos hirdetésekre a legérzékenyebbek. Persze minden cég másra koncentrál, de azért ez egy elég fontos célcsoport. Talán nem is szorul bővebb magyarázatra, miért érdemes ebbe egy kis pluszt fektetni.
Száguld az app-piac
Míg 2010 elején összesen 250 ezer alkalmazás volt elérhető, addig 2014-re ez a szám 3 millióra nőtt a Vison Mobile friss kutatása szerint, ami jól mutatja, hogy milyen ütemben és lendülettel bővül ez a piac. A növekedés motorja a mobilhasználat és a mobilinternet-használat dinamikus növekedése. A mobil appokkal foglalkozó Digi-Capital tanulmánya szerint 2017-re közel 70 milliárd dollárnyi forgalma lesz az alkalmazáspiacnak. Ebből jelenleg a játékoké a legnagyobb szelet, de a kutatás szerint ez addigra megváltozik, a nem-játék alkalmazások a mostani 26 helyett már a bevételek 51 százalékát hozzák majd.

A haladó szint: az app

Egyre többen fektetnek egy saját applikáció fejlesztésébe. Ha aktív mobilos jelenlét a cél, akkor jó úton haladunk, ha saját appban gondolkodunk, ám ez már lényegesen nagyobb költség, mint az előbbiek. Az emberek nagyobb része ma szívesebben használ appot a mobilra optimalizált webboldalak helyett. Jól hangzik? Mégsem biztos, hogy megéri a dolog. Mielőtt belevágunk, megfontolandó adat az is, hogy az elérhető applikációk felét soha, egyetlenegyszer sem töltötte le senki!

Vagyis csak azért, mert divat, nem érdemes őrült appfejlesztésbe kezdeni. Jól átgondolt stratégiával viszont lehet, hogy tényleg nagy nyereséget érhetünk el, ha a zsúfolt és bonyolult weboldalak helyett külön applikációt építünk valamire, amire tényleg szüksége van az ügyfeleknek.

A szakértő szerint addig is – vagy sok vállalkozás számára teljes mértékben – megfelelő megoldás, ha aktívan jelen van azokban az alkalmazásokban, amiket az ügyfelei minden bizonnyal használnak. A Facebook, a LinkedIn, a chat alkalmazások vagy éppen az ár összehasonlító oldalak is nagy lehetőségeket kínálnak. Vagy épp használjuk ki a legfrissebb őrületet, a Pokémon Go-t! Itt talál néhány tippet, hogy csatlakozzon vállalkozóként.

 

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek