Mit tanulhat egy kisvállalkozás egy startuptól?

2014. május 03. szombat - 10:10 / kfarkas
  •    

Habár sokan gondolják azt, hogy a startupok térhódítása nem más, mint egy felkapott trend, a menedzsmentszemlélet és a cégvezetés területén sokat tanulhat egy már működő kisvállalkozás is - hangzott el a BKIK és a Piac & Profit közös konferenciáján.

„Sok szó esik arról mostanában, hogy ez a startup dolog csak egy felkapott trend” – mondta Ágoston László, a Kreater Társadalmi Innovációs Ügynökség társalapító-ügyvezetője, aki szerint azonban sok olyan dolog van azonban a startupok gondolkodásmódjában, üzleti módszereiben, amiből egy hagyományos vállalkozás is profitálhat.

A startupok ugyanis képesek követni a gyorsan változó piacok igényeit. „Bármit, amit egy startup létrehoz, legyen az termék, vagy szolgáltatás, azt csak a fogyasztók visszajelzései alapján fejleszti tovább. Ez a lean menedzsment egyik alapja. Ez azonban azzal is jár, hogy maga a termék sosem készül el igazán: amíg a cég vagy a termék fennáll, addig folyamatosan fejleszteni, javítani kell” – hangsúlyozta Ágoston.

Ne az államtól várjuk a csodát!
Akkor lesz Magyarországon fejlődő, virágzó startup világ, ha lesznek vállalkozók és elterjed a modern vállalkozói kultúra. Ne az államtól várják a magyar innovátorok a megfelelő startup világ létrehozását, ám a kormányzatnak megvannak az eszközei arra, hogy katalizátorkén virágzó startup ökoszisztéma létrejöttét segítse, részben pályázati pénzeken keresztül – hangzott el a BKIK és a Piac & Profit közös „Te is lehetsz startup” konferenciáján.

A szakember szerint ehhez azonban nem csak a cégnek, hanem a cégvezetőnek is állandóan rendelkezésre kell állnia. „A sikeres startupok vezetői gyakorlatilag megszállottként foglalkoznak a cégükkel, ez az állapot azonban meglehetősen kimerítő” – figyelmeztetett a szakember, aki szerint ezt a hozzáállást az információtechnológia és ezen belül a közösségi médiumok forradalma tette lehetővé. „A startup vezetőjének minden pillanatban információt kell cserélnie a fogyasztóival, éppen ez az aktív kapcsolat a piaci igényekkel a világsiker kulcsa” – hangsúlyozta az ügyvezető.

Szinte nulla pénzből lehet visszajelzéseket szerezni, és meg is kell hallgatni, reagálni kell ezekre a visszajelzésekre, ám a startup nem csak a fogyasztóit kérdezi meg, hanem a cég alkalmazottjait is bevonja a döntési folyamatokba. „Egy kisvállalatnál éppen a munkatársak visszajelzései jelenthetik a kulcsot ahhoz, hogy megtudjuk, min kellene változtatni” – mondta Ágoston László.

Legyen Ön is startup!
Nem az ágazat, nem is a vállalkozás típusa, még csak nem is a cég életkora a leglényegesebb különbség a startup és a hagyományos cég között. A legszembetűnőbb a hirtelen gyors növekedés, ami mögött új típusú vállalkozói attitűd és ebből eredően másfajta cégkultúra és működési modell áll. Ezt viszont bárki lemásolhatja, a társadalmi vállalkozás, az állami cég vagy a kkv is.

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek