Mit csinál a PR-os?

A marketing és PR gyakran összekeveredik a fejekben, ahogy sajnos sokan azt is gondolják, a PR-osok feladata, hogy hivatalból hazudozzanak. Lakatos Zsófia a Magyar PR Szövetség elnöke segített eloszlatni a félreértéseket a Marketing Szövetség konferenciáján.

Na de mit is csinál pontosan a PR-es? – tette fel a kérdést Lakatos Zsófia a Magyar PR Szövetség elnöke. Segít a cégeknek abban, hogy meghatározzák, hogy kik ők, mit csinálnak, és miről szeretnének beszélni. Hogy ez egyszerűen hangzik? Korántsem annyira az, mint ahogy elsőre gondolnánk. A cégek többségénél valójában egyáltalán nem tiszta, hogy milyen választ adnak ezekre a kérdésekre, sokszor hatalmas a káosz.

Kép:FreeDigitalPhotos.net/pakorn

Ha csak egy dollárom lenne azt PR-re költeném. (Bill Gates)
A cégek nagy része ugyanis sok mindennel foglalkozik, és nehezen azonosítja, hogy mi is az a kulcstevékenység, amit a fogyasztók számára kommunikálni kellene ahhoz, hogy egy egységes képet tudjanak kialakítani magukról.  Rá kell ébredni arra, hogy mi is a cég valójában. Meg kell határozni, hogy mi a cég üzenete. Ez nem egy szlogen, annál nagyobb és átfogóbb dolog – hangsúlyozta Lakatos.

Az üzenet kialakítása során szembe kell nézni a nehézségekkel, azokkal a kérdésekkel, is, amelyek, ha mélyen magunkba nézünk felmerülhetnek a cégünkkel kapcsolatban. Lehet, hogy ezek kellemetlenek, de a témánkról író újságíró, vagy épp a fogyasztók is feltehetnék.

Végül, de nem utolsó sorban fontos meghatározni, hogy ki hallja az üzenetünket. Manapság már nem csak a célcsoportunknak kommunikálunk, hanem mindenkinek – a digitális világban ez is egy fontos változás. Ráadásul a „webkettő” világában azok az érintettek, akiket elérünk, már visszacsatolást is adnak majd a céggel kapcsolatban.

A jó PR szakember eszközei

- személyiség: születni kell erre a szakmára. Meggyőzőképesség, külső megjelenés, kommunikációs képesség

- információ: a jó PR szakember figyel mindenre és mindenkire, hiszen információkkal dolgozik. Bárhonnan jöhet olyan információ, amit majd valamikor fel tudunk használni. Nem azonnal, de a jó PR-os figyel és raktároz

- kapcsolatok: a PR-os ebből él. Elengedhetetlen, hogy sok embert ismerjen és olyan kapcsolatokat építsen ki, amelyek révén sok dolgot el tud intézni

A tiszta és megalapozott üzenet nagyon fontos, hiszen a cégek és a fogyasztóik éppúgy képesek elbeszélni egymás mellett, mint ahogy egy rossz házasságban beszélnek el egymás mellett a felek. A PR segíthet abban, hogy ezeket a félreértéseket tisztázzuk és így hatékonyabbá tegyük a kommunikációt érintettjeinkkel.

A PR-osoknak van aki előtt rossz a híre, sokan tévesen azt gondolják, az a feladatuk, hogy hivatalból hazudjanak a fogyasztóknak. Valójában egy profi PR szakember soha nem hazudhat, hiszen a hitelességből él. A hitelességet pedig egyszer lehet csak elveszteni – hangsúlyozta Lakatos.

És mit is csinál a PR-os?

Sajtókapcsolatokat menedzsel, közösségi média oldalakat menedzsel, fórumokban vesz részt, hozzászól stb. Kutatásokat végez, rendezvényeket szervez és kommunikál. A PR-es facilitálja, hogy bizonyos információ valahová eljusson. Így van ez akkor is, ha hírességek ügyeiről van szó és akkor is, ha civil szervezetek világjobbító ügyeiről. Figyeli a törvények változását és a megfeleléseket. Kapcsolatokat épít, ezért emberekkel találkozik, minél többel. A kapcsolatok révén pedig összehozza egymással a megfelelő embereket. Végül, de nem utolsó sorban tartalmat generál.

Mindennek, amit csinál egy célja van: a bizalomépítés. Hogy a cégek megértsék önmagukat és az emberek aztán megértsék azt a már tiszta üzenetet, amit a cégek magukról kialakítanak.

Már a PR sem a régi
Őrült gyors változás megy végbe a kommunikáció minden területén. A vállalkozások ezernyi lehetőség közül választhatnak, ha láthatóvá szeretnének válni, vagy fent szeretnék tartani kemény munkával elért láthatóságukat. Az elmúlt tíz évben teljes ráncfelvarráson esett át a PR területe is. Merre induljunk, hogy ne vesszünk el az erdőben? Ebben segít nekünk Freund Judit PR-szakértő.

Véleményvezér

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo