Mire jó a PR-os?

2016. október 07. péntek - 07:30 / Timár Gigi
  •    

A kkv-k többsége ma már tisztában van vele, hogy a marketingre muszáj figyelmet fordítani, de a PR súlyát még nem mindenki érzi. Pedig ez az elsőre talán nehezen megfogható terület valódi védőháló egy vállalati krízis esetén.

A PR ma globláisan 13,5 milliárd dolláros piac – ennyit uralnak a PR ügynökségek és a szektor 85 ezer embernek ad munkát – itt az ideje hát, hogy komolyan vegyük – hangsúlyozta a Piac & Profit konferenciáján  Lakatos Zsófia a Magyar PR Szövetség elnöke.

De mit is csinál a PR-os? Ő az, aki felhangosítja, amit mondani szeretnénk. Segít a cégeknek, hogy meghatározzák, hogy kik ők és mit csinálnak, miért vannak a világon. Hogy ez feleslegesnek tűnik? Tévedés! A cégek jelentős része nem tudja néhány mondatban megfogalmazni ezt saját magáról, pedig az esetek jelentős részében – akár egy személyes találkozáskor egy tárgyaláson, egy konferencián vagy épp egy marketing üzenetben – ennél nincs több lehetőségünk, így nagyon fontos.

A PR-os abban is segít, hogy azonosítani tudjuk, mi is a pontos üzenetünk, mit akarunk elmondani magunkról a nyilvánosságnak és – nem kevésbé fontos – mi az, amit nem. Nem olyan könnyű ez, mint ahogy elsőre gondolnánk, fontos lenne, hogy átgondoljuk – hangsúlyozza a szakember.

Már a PR sem a régi
Őrült gyors változás megy végbe a kommunikáció minden területén. A vállalkozások ezernyi lehetőség közül választhatnak, ha láthatóvá szeretnének válni, vagy fent szeretnék tartani kemény munkával elért láthatóságukat. Az elmúlt tíz évben teljes ráncfelvarráson esett át a PR területe is. Merre induljunk, hogy ne vesszünk el az erdőben? Ebben segít nekünk Freund Judit PR-szakértő.

Ezek után azt kell meghatározni, hogy kikhez szeretnénk eljuttatni ezt a kemény munkával meghatározott üzenetet, vagyis ki a célcsoport. A céges kommunikáció egyik varázsszava, a célcsoport a PR esetében azokat az embereket jelenti, akikhez beszélünk. Nem csak a vevők, velük a marketing foglalkozik, a PR esetében ennél szélesebb körről van szó. Nagyon fontosak például a vevők mellett az érintettek, annak a csoportnak a tagjai, akikre a tevékenységünk hatással van, vagy akik hatással vannak a tevékenységünkre. (Pl. a falu lakói, amelyen áthalad a kamion, amely az árunkat szállítja.)

A marketinges szerepét a legtöbb cég már tisztán látja: ő segít megfogalmazni, mit üzenjünk a reklámjainkban, vagyis a vásárolt médiánkban. A PR abban segít, hogy megtanuljuk, mit akarunk mondani magunkról és a szerzett médiában (vagyis ahol mások beszélnek rólunk) megfelelő hatást érhessünk el.

Tetszik? A KKV-Akadémia október 20-i rendezvényén szakemberektől tudhat meg minden fontos praktikát az üzletbarát PR-kommunikációról.

– A cél, hogy a szakember ezt megtanítsa, majd a cég képes legyen egyedül is folytatni az elkezdett utat. A legnagyobb siker, ha kiszállhatunk pár év után – mondta Lakatos Zsófia.

iránytű

Kép:Fotolia

A PR és a marketing közötti számos különbség közül az egyik nagyon jellegzetes, hogy utóbbi esetében az interaktivitás nagyon fontos. Rég rossz, ha csak mi beszélünk és nem halljuk meg, amit mások mondanak, ugyanis a PR legfontosabb feladata a bizalom kiépítése. Ez pedig nem megy anélkül, hogy meghallanánk a fogyasztók szavát.

5 bizonyíték, hogy a kríziskommunikáció olyan, mint a vér
Ami véres, az érdekes – tartja a mondás a médiáról. De szakértőnk szerint nem csak ebben az értelemben hasonlíthatjuk a kommunikációt a véráramláshoz.

Fontos hangsúlyozni, hogy a PR nem ad hoc megoldás, hanem hosszú folyamat. Nem akkor van szükség rá, amikor baj van. Előre fel kell építeni és akkor egy biztos védőhálót képez az olyan nehéz helyzetek idején, amikor egyébként lezuhanna a reputáció. Kommunikáljunk, építsünk kapcsolatokat a fogyasztókkal és a sajtóval is, így lesz mire támaszkodni szükség esetén. Ha nem készültünk, szorult helyzetben is van megoldás: a PR szakemberek a kríziskommunikációt is megoldják. Itt is igaz azonban, hogy sokkal költséghatékonyabb megoldás előre gondolkodni.

A PR eszközei

Sajtókapcsolatok: klasszikus és nagyon fontos alap a mai napig. A kapcsolatok segíthetnek abban, hogy felületet szerezhessünk a híreinknek, segítenek azoknak kitűnni a tömegből. A PR-os abban segít, hogy ha kidobják az ajtón, bejut az ablakon.

Üzleti kapcsolatok építése: más cégekkel való jó kapcsolat, amely lehetőséget teremt egymás támogatására, kölcsönös előnyök szerzésére.

Civil szervezetekkel való kapcsolat: a civil szervezetekkel, bár még nem annyira erősek itthon minden esetben, érdemes jó kapcsolatokat kiépíteni, számos nagy példán látszik, milyen segítséget vagy kárt tudnak okozni egy cég reputációjának.

Belső kommunikáció: ennek megszervezése nagyon fontos. A meglévő munkatársak megtartása, az újak bevonzása ma különösen fontos terület, a PR-nak ez ma nagyon fontos területe (employer branding).

A PR és az eladás – így nyissunk kaput
Az értékesítési kampányokban is kiválóan használhatjuk a sajtómegjelenéseket. A public relations képes megszólítani potenciális vásárlóinkat, ráadásul kiemel a versenytársak közül. Cikkünkből kiderül, az ún. kapunyitó sajtómegjelenések hogyan támogathatják az értékesítést a B2B ügyfelek megszerzésében.

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek