Minden adott a sikerhez Magyarországon

A szolgáltató központoknak leginkább a támogatási rendszer, az adózási környezet és a képzett magyar erőforrások miatt érdemes megjelenniük, illetve bővíteni tevékenységüket Magyarországon. Emellett hazánkban a közép-európai és nyugati nyelveket beszélők elérhetősége és a meglévő szaktudás - a lassan csökkenő költségelőny mellett is - hosszú távú előnyt biztosít a vállalatoknak.

Adottak a feltételek a szolgáltató központok sikeres működéséhez Magyarországon, a világszinten folyamatosan, évi akár tízmilliárd dollárral bővülő szektor így hazánkban is tovább növekedhet – mondta Pálszabó Tibor, a VI. Nemzetközi Szolgáltatóipari és Outsourcing Konferencián. Az Ernst & Young adópartnere hozzátette: töretlenül folytatódik az a trend, hogy a globális társaságok regionális vagy globális szolgáltató központokba szervezik ki tevékenységeik egy részét. Fontos, hogy Magyarország minél nagyobb szeletet hasítson ki magának ebből a tortából új központok létrejöttének, valamint a meglévők növekedésének elősegítésével.

A központok felszívhatják a fiatal álláskeresőket - KÉP: SXC

„A szolgáltató központoknak leginkább a támogatási rendszer, az adózási környezet és a képzett magyar erőforrások miatt érdemes megjelenniük, illetve bővíteni tevékenységüket Magyarországon. Emellett hazánkban a közép-európai és nyugati nyelveket beszélők elérhetősége és a meglévő szaktudás - a lassan csökkenő költségelőny mellett is - hosszú távú előnyt biztosít a vállalatoknak” – mondta Pálszabó Tibor. Az Ernst & Young adópartnere hozzátette: a cég előrejelzései szerint folyamatos, akár globális szinten tízmilliárd dollár értékű éves növekedés várható a szektorban a következő időszakban.

Az Ernst & Young témával foglalkozó felmérése szerint világszintű trend a helyi pénzügyi és adózási erőforrások csökkentése, regionális, esetleg globális központokba való telepítése. A világ legnagyobb vállalatainál dolgozó adó- és pénzügyi vezetők nyolcvan százaléka úgy nyilatkozott, hogy cégük már végrehajtott, illetve tervez hasonló átszervezést. A kétszáz döntéshozó megkérdezésén alapuló tanulmány szerint a helyi szaktudáshoz való hozzáférés a legnagyobb kihívás a szolgáltató központok létesítése során, amelynek megoldására többségükben külső szolgáltatók segítségét veszik igénybe, lehetőleg regionális vagy globális szerződések alapján.

„A szakképzett munkaerő megtalálása és megtartása az egyik legnagyobb kihívás a szolgáltató központok számára, amelyre a magyar SZJA-rendszer számos adóhatékony megoldást kínál. A szektorban működő cégek számára fontos ezeknek a lehetőségeknek a felismerése és tudatos alkalmazása” – mutatott rá Pálszabó Tibor.

Jönnek az Y-srácok!
Az elkövetkező nyolc évben a ma még túlnyomó többségben lévő 1946 és 1964 között születettek helyét átveszik az 1979 és 1997 között született Y generáció tagjai a munkahelyeken. 2020-ban már a foglalkoztatottaknak legfeljebb 25 százalékát teszik ki az idősebb generáció képviselői, és 50 százalékban mai harmincasok, illetve most még gimnáziumba járók töltenek be pozíciókat. Az arány az Amerikai Egyesült Államokra vonatkozik, ám valószínűleg az európai országokban sem lesz másképpen. A helycsere általánosságban új normákat, új munkastílust hoz: az Y generáció – vagy ahogyan másképp nevezik, a millenniumiak – eltérő módon kommunikál, dolgozik, létezik. A prosperáló vállalkozás érdekében a munkáltatóknak alkalmazkodniuk kell az újfajta elvárásokhoz.
A szolgáltató központok térnyerésével párhuzamosan, belső felépítésük és az általuk ellátott feladat is egyre összetettebbé válik - mondta Buzás Dóra, az Ernst & Young Számviteli, Könyvviteli és Beszámolási üzletágának szenior menedzsere.  „Ma már nemcsak egy adott részfeladat ellátását bízzák a szolgáltató központokra, hanem akár összetett számviteli és ellenőrző funkciókat is helyi és globális szinten egyaránt. A komplexitás növekedésével azonban a központok által vállalt kockázatok is emelkednek” – mutatott rá Buzás Dóra.

Az Ernst & Young szakértője kiemelte: a pénzügyi, számviteli és adózási feladatok globális szinten való ellátása rendkívül sok előnnyel jár, veszélye azonban, hogy a nagy rendszerekben a cégek szem elől veszthetik a helyi határidőket és feladatokat. Ezek a problémák ráadásul sokszor csak utólag, például egy adóhatósági ellenőrzés során derülnek ki. Ezért is fontos, hogy a szolgáltató központok olyan szakértők segítségét vegyék igénybe, akik megfelelő tapasztalattal és háttérrel rendelkeznek a globális beszámolási feladatok helyi követelményekre fordításában – tette hozzá Buzás Dóra.

Ritka nyelvért plusz pénz jár

Míg a 25 év alattiak közül minden harmadik munkanélküli, egyre több fiatal dolgozik szolgáltató központokban. Az SSC-k az átlagnál jobb juttatásokat biztosítanak a pénzügyi vagy informatikai ismerettel rendelkező, nyelveket beszélő pályakezdőknek, ráadásul folyamatosan bővülnek, ami az uniós elvárások teljesítését segítheti.

Magyarországon jelenleg több mint 40 ezer fiatal, jellemzően 30 év alatti munkavállaló dolgozik szolgáltató központokban, de a létszámuk folyamatosan bővül. A Randstad magyarországi felmérése szerint minden harmadik SSC több mint 500 főt foglalkoztat, és több mint 150 új alkalmazottat vett fel csak az idei évben. Ez különösen annak fényében fontos adat, hogy a fiatalok között az átlagosnál magasabb a munkanélküliségi ráta: a 25-29 éveseknél 13,7 százalék, a 20-24 éveseknél pedig 27,3 százalék a KSH november végi adatai szerint, míg az országos átlag 10,4 százalék volt.

Véleményvezér

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo