Milyen a jó céges portré?

2014. augusztus 25. hétfő - 07:30 / piacesprofit.hu
  •    

Ma már a professzionális viselkedés- és öltözködéskultúra része a személyes és üzleti imázs – egyre tudatosabb – kézben tartása. Ennek egyik legfontosabb eleme a lehető legjobb arckép használata. De mi számít jónak?

Nagyon megnyerő arc. De mennyire hiteles? – 
Kép: Flickr

Mindannyian ismerjük a mondást: egy kép felér ezer szóval. Az üzleti életben elengedhetetlen, hogy fotóval hitelesítse egy cég az általa mondottakat: a cég vezetői és munkatársai, az elégedett ügyfelek portréi mind megjelennek a céges oldalakon és kiadványokban. Nem mindegy azonban, milyen képek is ezek.

A Princeton Egyetem kutatása szerint hihetetlenül gyorsan alkotunk véleményt egy-egy fotó alapján. Mindössze 40 ezredmásodpercre van szükségünk, és kész az ítélet, akár nagyon eltérő ítélet ugyanarról a személyről, annak függvényében, hogy milyen képet láttunk róla. Véleményalkotásunkat meghatározza például az, hogy mosolygós képet látunk-e, milyen a háttér, a fejtartás, és természetesen más-más kép arat sikert egy társkereső oldalon, mint egy szakmai portálon.

Ma már számos tanácsot olvashatunk arról, hogy milyen is legyen az ideális fénykép: világos, a figyelmet el nem terelő háttér; nőknél kevés ékszer; az öltözék az arcra irányítsa a tekintetet; az arc közeli szín ne sápasszon (ezért ezerszer megfontolandó a fehér blúz); egyenes tartás és tekintet; és természetesen a legfontosabb: a hitelesség.

A fotó jellegét a kínált „termék” is alapvetően meghatározza. Más fényképpel lesz hiteles egy gyermekpszichológus, mint egy ügyvéd, egy konyhai blog szerzője, egy borász vagy egy ékszertervező iparművész. Nem kell tehát mindenkinek kosztümöt vagy öltönyt viselnie, sőt, lehet a fénykép akár fekete-fehér is, de bármilyen megjelenés mellett teszi is le a voksát, azt tegye önazonosan és stílusosan.

Ezért is hiba, ha a képen olyan sminkkel látható egy nő, amelyet sosem visel máskor, (vagy, mert túl művi, vagy mert saját maga nem tudja így elkészíteni), ha a frizura aktuális fodrászremekmű, és ez látszik is, ha férfiak (mert főleg rájuk jellemző), mélyen gondolkodó arckifejezéssel vagy a tettetett (ám sok-sok portréfotón teljesen egyformán beállított) könnyedséggel pózolnak.

Elhibázott dolog a céges fotón a csábos mosoly, a szende tekintet, az érdeklődő pillantásokat vonzó dekoltázs, a „lazaság jegyében” a kigombolt ingnyak fölött megkötött, az éppen aktuális trendnek megfelelő nyakkendő vagy a vasalatlan, kockás ing.

Etikai kérdés is
Óriási, etikai határokat súroló szakmai baki, ha valaki személyes szolgáltatást hirdetve saját portréja helyett egy modellről készült fotót használ, és csak a különösen figyelmes érdeklődőnek tűnik fel a turpisság. Az óvatlan többséget az első találkozáskor éri a meglepetés…
A megtévesztő reklám határait pedig az a megoldás feszegeti, amikor a referenciaszemély fotója egy megvásárolható reklámfotó. Ilyenkor ugyanis jogos a kérdés, csak a fotó nem igazi, vagy az elmondottak sem. (Helyesebb ilyen esetben – ha a nyilatkozó az arcát nem vállalja szívesen – inkább a fotója nélkül közzétenni támogató véleményét.)

Egy kisebb vállalkozás esetében is érdemes megfontolni ugyanakkor annak az íratlan szabálynak a betartását, mely szerint a hitelesség és az aktualitás szellemében, a nagyobb cégek vezető pozícióban lévő vezetőinek is általában kétévente cserélik a fényképét.

Korábban (és természetesen később) is aktuálissá válhat új portré készítése, ha a súly- vagy stílusváltozás, esetleg csak az idő múlása okán valakinek a megjelenése jelentősen megváltozik. Minél személyhez kötöttebb a szolgáltatás, az ilyen jellegű hitelességnek annál nagyobb szerepe van.

Jó, ha van talonban a média számára egy-két professzionális fotó is, amelyet egy cikkhez, konferencia anyaghoz lehet mellékelni. Ugyanakkor marketingszempontból is jó megoldás lehet, ha ugyanazt a képet (képcsaládot) alkalmazzuk. A mindig különböző képek arra kárhoztatják az olvasót (és a potenciális üzleti partnert), hogy ugyanahhoz a névhez különböző arcokat rendeljen, egy kisvállalkozás esetében pedig jó, ha az „egy név, egy arc, egy imázs” elv működik. (Az induló vagy forráshiánnyal küzdő kisvállalkozások egyik nagy fejfájása, hogyan váljanak ismertté. Sajtóelérési tippek szakértőnktől itt.)

Fontos tehát a hiteles, jó portré, érdemes ezért profi szakemberhez fordulni, mert a jó fénykép nem hiúság kérdése – egyszerűen csak egy hasznos befektetés.

dr. Erdős Zsuzsanna
etikett-tanácsadó és coach
www.erdosetikett.hu

 

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek