Milliós kárt kerülhetnek el odafigyeléssel a fuvarozók

2015. július 22. szerda - 08:10 / piacesprofit.hu
  •    

A legmelegebb nyári napokon átlagosan másfélszer több riasztás érkezik a hűtött árut szállító járművek raktérhőmérsékletének emelkedése miatt – derül ki a WebEye Magyarország adataiból. Az élelmiszeripari és a gyógyszeripari szállítmányok esetén ilyen helyzetekben az azonnali beavatkozás elmulasztása akár több millió forintos kárt is okozhat.

Kép: Pixabay

A nyári időszakban a hűtést igénylő rakomány – például élelmiszeripari és gyógyszeripari termékek – közúti szállítása során a járművezetőknek és a fuvarozás egyéb szereplőinek is fokozott körültekintéssel kell eljárni. Elsősorban a gyógyszeripar, az élelmiszeripar és az FMCG-szektor termékei érzékenyek a hőmérsékleti változásokra. Az ilyen típusú hűtött és fagyasztott áruk fuvarozása során éppen ezért kulcsfontosságú a hűtési lánc folyamatos fenntartása. Ez azt jelenti, hogy a fuvarteljesítés teljes időtartama alatt, a rakomány átvételétől annak kiszállításáig az előírásoknak megfelelő raktérhőmérsékletet kell biztosítani. Ezt leggyakrabban két probléma veszélyezteti: a tehergépkocsi hűtőberendezésének meghibásodása, illetve a raktérajtó indokolatlan felnyitása. Ezek hatására a nyári kánikulában a szokottnál is gyorsabban megváltozik a raktér hőmérséklete, s emiatt a szállított áru tönkremegy. Egy ilyen káresemény jelentős, akár több milliós veszteséget is okozhat a szállítmányozó vállalatoknak.

„Az extrém nyári hőség különösen nagy veszélyt jelent a hűtött áruk biztonságos szállítására. Ezt támasztja alá, hogy a legforróbb napokon 50 százalékkal több riasztás érkezik rendszerünkbe a hűtött és fagyasztott termékeket szállító járművekből. Ilyen esetekben a raktér hőmérsékletének valós idejű ellenőrzésének köszönhetően a fuvarozók még időben megakadályozhatják az áru megromlását és az ezzel járó jelentős anyagi kárt” – mondta el Deszpot Károly, a WebEye Magyarország ügyvezető igazgatója.

Megszokták a fuvarozók az e-útdíj kütyüt
Kétéves az e-útdíj. Mostanra a fuvarozók jóval magabiztosabban használják az útdíj bevallására szolgáló fedélzeti egységeket, és egyre többen választják ezt a viszonylati jegy helyett.

A fuvarozók a hűtött és fagyasztott áruk szállításához szükséges klíma fenntartását olyan telematikai megoldások segítségével tudják ellenőrizni, mint a raktérbe szerelt hőmérséklet-ellenőrző, illetve a raktérajtó nyitását monitorozó rendszerek. Ezek folyamatosan nyomon követik a raktér, illetve a megfigyelni kívánt raktérrekeszek hőmérsékletének alakulását, valamint a raktérajtók állapotát, a mért értékeket pedig 15 másodpercenként rögzítik. Egyes árutípusok esetén eltérő lehet az optimális hőmérséklet, ezért az eszköz lehetővé teszi a rekeszenként eltérő hűtési értékek nyomon követését is. A raktér hőmérsékletének megváltozásáról, illetve ajtajának felnyitásáról a járművezető, illetve a diszpécser azonnali riasztást kap, s így megelőzhető a szállítmány károsodása. Ezek a telematikai megoldások egy esetleges reklamáció esetén is hasznosak a fuvarozók számára, mivel a mért adatok tárolásának köszönhetően megállapítható a kártérítési igény jogossága.

A nyári hőmérsékleti értékek folyamatos emelkedésével, az újabb és újabb melegrekordok megdőlésével a raktér hőmérsékletének valós idejű ellenőrzésére szolgáló telematikai megoldások használata egyre inkább elengedhetetlenné válik a hűtést igénylő termékek szállítása során.

Az útdíjemelés ellenére is csökkenthető a szállítási költség
Tovább csökkenthetik kiadásaikat a fuvarozással foglalkozó vállalatok az olyan új közlekedésinformatikai megoldásokkal, mint az üzemanyag összetételének elemzése, illetve az abroncsnyomásra vonatkozó adatok valós idejű továbbítása.