Mikor lehet levonni az útdíjat a HIPÁ-ból?

Számos cég esetében merül fel a 2013. július 1-jétől fizetendő e-útdíj helyi iparűzési adóból való levonásának lehetősége. Érdemes megvizsgálni, hogy a levonásra milyen esetben is van lehetőség.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Levonhatják a fuvarozók - Kép: Pixabay

A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény („Hipa tv.”) 40/A.§-a szerint 2013. július 1-jétől az iparűzési adóból (legfeljebb annak összegéig) levonható az adóévben ráfordításként, költségként elszámolt, az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díj (útdíj) 7,5%-a. Eszerint azok, akik saját fuvareszközzel rendelkeznek, levonhatják az általuk fizetendő helyi iparűzési adóból az adóévben a szállításhoz használt fuvareszközökre tekintettel megfizetett e-útdíj 7,5%-át – hívta fel a figyelmet Nyári Zsolt a Mazars adótanácsadó cég Adó- és jogi szolgáltatások üzletág szenior menedzserének legfrissebb blogbejegyzése.

A fuvarozó társaságok körében gyakori, hogy a megrendelőjük felé továbbszámlázzák az útdíjat. Ezáltal nemcsak költségeik továbbhárításáról gondoskodnak, hanem arra is lehetőségük van, hogy ezt az összeget (ha a vonatkozó egyéb feltételek: megfelelő számla és szerződés, is teljesülnek) közvetített szolgáltatásként levonják az iparűzési adó alapjából. Az így eljáró fuvarozó társaságnak ebben az esetben viszont nincs lehetősége az útdíj 7,5%-ának adóból történő levonására, hiszen helyette a megrendelője viseli az útdíj miatt felmerülő költséget, az számára – a nyílt továbbhárítás miatt – nem eredményt rontó tétel.

Abban az esetben, ha a fuvarozó nem közvetített szolgáltatásként hárítja át az útdíjból származó terhet, hanem beépíti a szolgáltatásai árába, miközben a költségei szintén megtérülnek, – értelmezésünk szerint – jogosult lesz a 7,5% levonására is. A közvetített szolgáltatások miatti adóalap csökkentésre viszont nincs lehetőség. Az adója tehát nő ugyan az útdíj 2%-ával, de csökken annak 7,5%-ával.

A megrendelői pozícióban lévő társaságok részéről felmerülhet, hogy amennyiben sikerül elérniük a közvetített szolgáltatásként történő továbbszámlázást, költségviselőként élhetnek a 7,5% levonásának lehetőségével. Fontos információ azonban számukra, hogy a Hipa Tv magyarázata szerint ezt a tételt csak a saját fuvarozási eszközzel rendelkezők vonhatják le az adóból. Ha a társaság nem rendelkezik tulajdonosként vagy üzembentartóként azokkal a fuvareszközökkel, amelyek alapján az e-útdíjat megfizették, a 7,5% nem vonható le az iparűzési adóból, még akkor sem, ha annak költségét valójában ő viseli. A megrendelők számára tehát nem feltétlenül jelent előnyösebb megoldást, ha sikerül elérniük az útdíj közvetített szolgáltatásként történő továbbszámlázását.

Egyéves az e-útdíj
Egy évvel az útdíjfizetés elindítása után a hazai felhasználók közel 90 százaléka fedélzeti egységet használ. Az OBU segítségével megvalósuló virtuális jegytépések száma már megközelíti a havi 7 milliót.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo