Mi a nagy márkák sikerének titka?

Lehet, hogy nem az övék a legnagyobb piaci részesedés az ágazatukban, mégis ezek a márkák kerültek ki győztesként egy közelmúltban készített amerikai felmérésben, amely azt vizsgálta, hogy mi a titkuk azoknak a termékeknek, szolgáltatásoknak, amelyekben a fogyasztók a leginkább bíznak. A bizalom pedig manapság egyre fontosabb tényezővé válik az élet minden terén.

Kép:fotolia

Az Entrepreneur és egy kaliforniai kutatóintézet, a The Values Institute at DGWB idén év elején készített közös felmérése öt tényező – vállalati teljesítmény, törődés (ügyfelekkel, munkavállalókkal és a társadalommal), állandóság, őszinteség, kapcsolat – alapján vizsgálta, hogy mi befolyásolja leginkább az emberek márkába vetett bizalmát. Az eredmény azt mutatja, hogy a fogyasztók többsége abban a brandben bízik leginkább, amely érzelmi reakciót vált ki belőle az önmagáról sugárzott képpel, mégpedig azzal, hogy erőteljes és működőképes. Ezek a cégek folyamatosan törekednek az érzelmi kapcsolatokra, és a fogyasztókat zsigeri válaszreakciókra késztetik. Ötleteket bárki lophat tőlük.

Lássuk az első 10 nyerő stratégiát

1. Válj személyessé: Amazon

Az online kiskereskedelmi csatorna mind az öt kritérium alapján az élre került. Elsőrendű vásárlási élményt nyújt azáltal, hogy megosztja a vevők tapasztalatait, segítve a döntést, és nincs olyan, amit nem lehet beszerezni ezen az oldalon egy kattintással. A márka legfontosabb eleme a személyes kötődés, amely a személyes profilok, értékelések, vélemények alapján kialakul.

2. Árulj boldogságot: Coca-Cola

Bármit tesz a cég, az a „hogyan hozzuk létre, segítsük, alakítsuk a boldogságot” gondolat köré épül.

Van-e egy vállalatnak karmája?
A vállalati karma propagálói úgy látják, hogy a recesszió korában hosszú távú versenyelőnyre csak az a márka tehet szert, mely a vásárlói hűséget úgy alakítja ki, hogy közben hozzájárul a társadalom és a bioszféra egészének jobbításához. Vagyis pozitív karmát termel. A vállalatoknak többet kell tenniük a köz érdekében, mint eddig, hogy győzzenek a szorosabb versenyben és a csökkent vásárlóerő elcsábításában. Kutatók szerint négy kritériumnak kell megfelelni: a vállalat, az alkalmazottak, a partnerek és a fogyasztók elvárásainak, ugyanakkor a világ javára is tenni kell.
3. Teljesítsd az ígéreted: FedEx

A bizalmat leginkább a „Megértjük” kampány kapcsán érte el a nemzetközi futárszolgálat, amelynek lényege: nem pusztán egy csomag, amit kézbesít, hanem az emberek által rábízott fontos dolog – kincs, megélhetés, jövő. Az ügyfeleit embereknek tekinti, nem csak üzletnek.

4. Legyél cool: Apple

Élmény a tárgyak használata, és élmény a megvásárlásuk is. Miközben a termékekből árad a kreativitás, a cég a vevők érzelmi reakcióját erősítette a kiskereskedelmi üzletek kialakításával is. Együttműködés és átláthatóság árad a shopokból, amelyek célja: érezd jobban magad már attól is, hogy bejöttél.

5. Tapasztald meg a dizájnt: Target

Habár diszkontáruház, az üzletek csillogó, stílusos miliője egészen mást sugall. A márka imidzse cáfolja azt, hogy tömegterméket árul. Ámde megfizethető áron.

6. Maradj állandó: Ford

Az állandóság az autógyár márkájának legfőbb értéke, amely egyben a megbízhatóságot is sugallja. A márka stratégiájának szintén fontos eleme a felelősségvállalás a munkatársakért és a vásárlókért egyaránt.

7. Meg tudod tenni: Nike

A vevő áll a cég márkaépítésének középpontjában. Üzenete – „inspirációt és innovációt hozunk a világ összes atlétájának. Ha van tested, te is atléta vagy” – összeköti a sportszergyártót a világ összes emberével. Az iránta megnyilvánuló bizalom másik fontos eleme, hogy az emberek elhiszik róla, hogy innovatív.

8. Kovácsolj kapcsolatot: Starbucks

Néhány évi stagnálás után pörgette újból fel a forgalmát a kávézólánc úgy, hogy visszatért eredeti ígéretéhez, amely szerint összehozza az embereket. A kapcsolatépítés lett a legfontosabb üzenete.

9. Tálald fel a rendhagyót: Southwest Airlines

Mindig a saját útját járja és a másságára büszke a légitársaság. A függetlenség érzetét sugallja a rendhagyó üléselrendezés vagy az utaskísérők, akik énekelve tájékoztatják az utasokat a biztonsági előírásokról és az is, hogy a nagy online foglalási listákon nem szerepelnek.

10. Fókuszban a vevő: Nordstrom

Ha mitikus történetek keringenek a cég félelmetesen nagyszerű ügyfélkiszolgálásáról, minden rendben van. Ez fémjelzi az elegáns, 230 üzletből álló láncot, amelyről az a hír járja, hogy egyszer visszavett egy autógumiszettet, holott ilyen terméket nem is forgalmaznak. Áruházaik legfontosabb sajátossága a minden várakozást felülmúló kiszolgálás. Nem törekszenek arra, hogy nyerjenek az árversenyben, de nincs is erre szükségük. Az emberek szívesen fizetnek többet, mert úgy vélik, itt kapják a legjobb kiszolgálást. A sikerük titka a vásárlási élmény.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo