Mi a különbség az imázs és az arculat között?

Az arculat és az imázs igen gyakori kifejezések a médiában. Azonban egyre gyakoribb tapasztalat, hogy a cégvezetők keverik ezeket a fogalmakat, és valójában nincsenek tisztában a szavak igazi jelentésével. Szakértőnk azonban segít feltárni a lényeget.

Angol nyelvterületen nincs olyan érzékelhető különbség a jelentéstartalmak között. Nálunk azonban jóval nagyobb az eltérés, hiszen az arculattervezés és az imázsépítés két különböző szakembert is igényel.

Mi az arculat?

Az arculat tulajdonképpen nem más, mint a cég különböző megjelenési formáinak összessége. Legegyszerűbben úgy képzelhető el, mint egy kirakós játék.

A megfelelően felépített arculat sokat lendíthet az imázson – Kép: Pixabay

A puzzle egyes darabkái az arculati elemek, a kirakott kép pedig maga az egységes arculat, mindaz, amit a cég mutat magáról. Ez a kép akkor lesz tökéletes, ha az egyes darabkái összepasszolnak. Ha az egyik elem nem illik a sorba, vagy netalán hiányzik egy darab, akkor a kirakós játék nem teljes, a kép nem lesz egész. Így van ez az arculat kialakításánál is.

Ha nincs egységes koncepció, nincsenek jól egymásba illeszthető elemek, az arculat nem lesz összefüggő, így a vevők fejében, érzelmeiben sem alakul ki teljes bizalom a cég iránt. Ha a megjelenések egyes fajtái megfelelően, egymást segítve és erősítve kapcsolódnak egymásba, a bizalom megszerzése már sokkal könnyebb feladat.

Mik lehetnek ezek az arculati elemek?

Például a gondosan kiválasztott színvilág alapján kialakított logó, a hozzá kapcsolódó névjegy, levélpapír, szórólap, plakát stb. vagy a mára szinte minden szektorban elengedhetetlen weblap, a sikeres online részvételt támogató internetes reklám és e-mail megjelenési formái. Ha ezek az elemek szorosan egymást kiegészítve kapcsolódnak össze, a vállalkozás kulcsfontosságú versenyelőnyhöz jut a piacon a versenytársakkal szemben.

De akkor mi az imázs?

Az imázs már nem ilyen konkrétan megfogható dolog, inkább belső kép, ami a vevő fejében kialakul magáról a cégről, a márkáról vagy a termékről. Azt mondhatjuk, hogy olyan, mint a vevő észlelése vagy a megtapasztalásai, benyomásai által letapogatott képzet, gondolatvilág.

Gyakorlati tippek mikrovállalkozásoknak
A saját márka építése és gondozása a kkv számára éppolyan fontos, mint a nemzetközi vállalatóriás számára. A célpiaca, a lehetőségei és ebből fakadóan az eszköztára viszont más.
Az imázs kialakulását nagyon sok minden befolyásolhatja. Egyrészt természetesen az az arculat, amiben a cég megjelenik a piacon. Másrészt viszont minden olyan dolog, amit a céggel kapcsolatban hall, lát, olvas, észlel az ember. Ha mondjuk, látunk egy kávézót, ami szinte mindig fiatal egyetemistákkal van tele, akkor egy idő után az a kép alakul ki bennünk, hogy az a hely diákoknak való, és inkább odébbállunk, vagy éppen ellenkezőleg, ha pont egyetemistáknak való helyet keresünk, akkor vonzóvá fog válni előttünk. (A fogyasztói elkötelezettség pedig aranyat érhet egy cégnek!)

Összegezve: az arculat a cég külső megjelenése, ami grafikai, nyomdai, elektronikus stb. formában ölt testet. Az imázs pedig az a belső megítélés, amit a vevők gondolnak a cégről, amikor találkozik a reklámtáblával, vevőszolgálattal vagy a honlappal (keretes).

Arculat és imázs – ki ért hozzá?

Az arculat kialakításában nagy szerepe van a grafikusnak, hiszen minden létező megjelenési formát valamilyen grafikai tervezés kell, hogy megelőzzön. Az imázs kialakítása inkább a marketinges dolga. Persze a legjobb, ha a kettő kéz a kézben együtt dolgozik.

És végül egy jó hír!

A jó hír az, hogy az arculat és az imázs is könnyen alakítható, fejleszthető terület, amire ha kicsit is ügyelünk, az a cég javát fogja szolgálni!

 

Szilágyi Tímea

www.mikromarketing.hu

 

A márka életstílus
Ha márkáról beszélünk, mindenkinek elsősorban a Coca-Cola, az Apple vagy a Nike jut eszébe. A megabrandek mellett azonban a kisebb cégek is képesek lehetnek hatásos márkát gründolni. Steve Manning, a San Franciscóban lévő márkaépítési tanácsadó cég, az Igor ügyvezetője szerint a márka képet hív elő a vásárlók fejében. Azt sugallja, hogy a mi cégünk valamiben más, mint a többi, valamiért többet ér az általa gyártott termék, mint a polcon lévő többi. Ha egyszerűen egy árut értékesítünk, a vásárlók az ár alapján döntenek, vagy hogy mit kapnak a termék mellé ingyen. Ha márkáról van szó, egy életstílust adunk el, és ebben a köntösben bármit értékesíthetünk, amit akarunk.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo