Mennyire kell sokkolni, hogy érdekesek legyünk?

2017. január 24. kedd - 18:30 / piacesprofit.hu
  •    

Van, amiben együtt haladunk a világgal: pár napja kiverte a biztosítékot a Magyar Rákellenes Liga kampánya, néhány éve az Ír Rák Társaság hasonló hirdetése okozott nagy felzúdulást. A botrány is megéri? Kríziskommunikációs szakértőnk írása.

Tiltakozást váltott ki az Ír Rák Társaság jóakaratú, szándékosan provokatív kampánya. A rövid reklámok egészséges fiatalokat mutattak, akik csak annyit mondtak: rákos akarok lenni („I want to get cancer”). A kontextus nélkül inkább elborzasztó hirdetés a hosszabb verziókban arra a szójátékra játszott rá, hogy a megszólalók el akarják kapni a rákot és elpusztítani, kitekerni a nyakát, stb. („I want to get cancer  – and wring its bloody neck”).

A jószolgálati társaság úgy nyilatkozott szándékosan választották a figyelemfelkeltés e drasztikus módját, de rákos betegségben elhunyt betegek hozzátartozói, valamit rákbetegség túlélők, jelenleg is a halálos kór ellen küzdők nem tudták elfogadni az erős sorokat .

boxkesztyűvel behúz

Kép:Pixabay

Van, amiben együtt haladunk a világgal: Magyarországon is kiverte a biztosítékot a Magyar Rákellenes Liga legutóbbi hirdetése, amelyben egy szigorú bírónő a szocialista diafilmek didaktikus megközelítésével teremti le az immár túl későn bűnbánó férfit, aki újabb esélyért esedezik. Az ítélet: rák. A reklám szellemiségét valóban nehéz volna nem áldozathibáztatásnak értelmezni. Gyűlnek is szép számmal a tiltakozó aláírások az online petíciós felületen. A Magyar Rákellenes Liga ráadásul notórius visszaesőnek is bélyegezhető, néhány éve gyermeklány temetésével sokkolta a közvéleményt.

Az alapítványok, jótékonysági szervezetek gyakran menekülnek a nagyobb láthatóságot eredményező megbotránkoztatásba, vagy legalábbis a befogadókat megborzongató, megrázó, a komfortzónájukon kívülre taszajtó üzenetek megkomponálásába. A felrázás minden társadalmi célú kampánynak kitüntetett célja. Az együttérzés, a szánalom felkeltése menetrendszerű és kézenfekvő velejárója számos kampánynak a kutyamenhelyektől kezdve a betegeken át egészen a hajléktalanok, nélkülöző gyerekekig. Hogy a sokkhatás mennyire hatékony, mennyire kell „hegyeset” mondani ahhoz, hogy egy szervezet áttörje a társadalmi közöny üvegfalát, azt már esete válogatja. Ha cinikusak vagyunk, mondhatjuk, hogy e reklám nélkül nem hívta volna be a szervezet képviselőit a Mokka, és éppen a nagyobb nyilvánosság elérése a kis költségvetésű, üzenetében tényleg több évszázaddal ezelőtti attitűdöt mutató kisfilm célja. Ha úgy tetszik, a tiltakozás és számonkérés a reklámkampány tudatos kommunikációs csatornája.

A nagyok is hibáznak: a legsúlyosabb reklámbaklövések
Olykor a leghíresebb márkák is alaposan elszúrják reklámkampányaikat. Rasszizmus, nőgyűlölet, homofóbia – egyik sem jópofa, mégis felbukkan a hirdetésekben. Ikea, Sprite, Rebook, Nivea és mások baklövései – csak győzzön ámulni!

Ilyen kemény témában nehéz jól segíteni, nehéz jól reklámozni, függetlenül a nemes céltól. Jöjjön akkor még egy közelmúltbeli eset, szintén Nagy-Britanniából: a jó szándékot itt sem vitatják, de ráktúlélők és rákbetegek is bántónak érzik a szolidaritás jeleként a haj leborotválására biztató civil szervezet jótékonysági kampányát. A ráktúlélők képviselője rámutatott: a „brave and shave” (légy bátor és borotváld le – angolul szóvicces) kampány teljesen értelmetlen, a kopaszságban semmilyen bátorság nincs; egyszerűen a számos elviselhetetlen kezelés számos elviselhetetlen mellékhatásának egyike. A civil szervezet legalább félszáz reklamációt kapott a kampány miatt. A tiltakozók fő érve: nem bátorság kell ehhez, a betegek a halál, vagy a kis esélyű túlélés között választhatnak.

Bőhm Kornél
a szerző kríziskommunikációs szakértő, a Spindoc Kommunikációs Hálózat alapítója

Update: Bocsánatot kért a Magyar Rákellenes Liga

Tisztelt Érintettek!

Bocsánatot kérünk mindazoktól, akiket megbántottunk, nem szerettünk volna megsérteni senkit, semmiképpen nem volt célunk a gyógyult és jelenleg küzdő betegek támadása. A Magyar Rákellenes Liga 26 éve a daganatos betegekért küzd és ez így lesz a továbbiakban is. A filmet levettük a honlapunkról és a facebook oldalunkról.

Az idei kampányfilmünkből eredő félreértések kapcsán szeretnénk tisztázni a Magyar Rákellenes Liga üzenetét. Többen, önerőből felfedezett, immáron sikeresen gyógyult személyek támadásnak vélték a reklámunk figyelemfelkeltő tartalmát. Tekintettel arra, hogy ennek az évnek a mottója az egyén és a társadalom felelősségének hangsúlyozása, ezért ennek a reklámnak a célja a magyar társadalom megszólítása. Az idei cél a megelőzésre, az egészséges életmódra való felhívás – hiszen ebben van az egyén felelőssége, a genetikai adottságokon és a környezeten nem tudunk változtatni!
A célközönség a még nem beteg, de helytelen életmód miatt fenyegetett emberek csoportja, akik figyelmét csak erősebb üzenettel lehet elérni!
Csak egy adat: Az ingyenes szűrővizsgálatok részvételi aránya 40% körüli, és a panaszt okozó daganatok 70%-a már áttétes! Tegyünk együtt a szűrővizsgálatokon való részvételért!
Megértésüket és az Önöktől kapott Második Esélyt köszönjük!

Tisztelettel:
Dr. Bittner Nóra
elnök

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor