Megéri, ha játszhatnak a kollégák

2016. március 08. kedd - 13:30 / piacesprofit.hu
  •    

Az, hogy nem „csak” kiváló terméket kell nyújtani a vásárlóknak, hanem élményt is, szerencsére egyre több vállalat számára egyértelmű. Lassanként pedig azt is felismerik, hogy az ügyfelek mellett az alkalmazottak irányába is ezen kell dolgozniuk. Akkor is, amikor a munkafeltételeket alakítják ki.

Az okostelefonok és tabletek terjedésének köszönhetően a munkavégzési szokások jelentősen átalakultak, és az e-mail fiók útközbeni elérése ennek a folyamatnak csak a kezdete volt. Mára arra mutatkozik igény – gyakorlatilag kivétel nélkül minden szektorban –, hogy az üzletmenet folyamatainak, ha lehet, mindegyike elvégezhető legyen tartózkodási helytől függetlenül. A legnépszerűbbek a munkavégzést segítő alkalmazások, az ún. “productivity” és operációs appok, amelyek többek között hatékonyabb jelentés-készítést és munkaidő-nyilvántartást tesznek lehetővé. Szintén elterjedtek az ügyfélszolgálati munkát segítő, az értékesítést támogató és a menedzsment életét egyszerűsítő megoldások.

Az újdonságok használata a cégek számára a hatékonyságnövelés alapvető igénye mellett azért is fontos, hogy a munkavállalók elégedettségét növeljék. Az Y generáció a korábbiaktól eltérő elvárásai, a munkavállalói elkötelezettség általánosan alacsony szintje és az egyre súlyosbodó szakemberhiány miatt a vállalatok egyre növekvő része elképesztő energiákat és összegeket mozgósít arra, hogy a munkavállalók élvezzék a környezetet, ahol dolgoznak. A munkahelyhez kapcsolódó plusz élmények, juttatások (az ingyen masszázstól a céges utazásig) csak egyik szintje ennek a törekvésnek. A másik, hogy maga a munka váljon élvezetesebbé. Az alkalmazottak elégedettsége növelésének egyik, mára alapvető eszköze, hogy a cég lehetővé teszi a saját informatikai eszközök használatát a munka során.

két ember egy okostelefont nézeget érdeklődve

Kép:FreeDigitalPhotos.net

A munkavállalók ugyanis sokszor – főleg kkv-k esetében – jobb technikai felszereltséggel rendelkeznek saját jogon, és semmi kedvük a magánhasználatú, legújabb okostelefon, tablet vagy laptop helyett a régi céges gépek miatt az asztalhoz kötötten dolgozni. A mobil munkaerő első számú infrastrukturális partnere a munkavégzés során az okostelefonja és tabletje. Az okoseszközök terjedésének köszönhetően – Nyugat-Európában a munkavállalók csaknem kétharmada rendelkezik okostelefonnal –, a mobil munkaerő létszáma az Egyesült Államokban már most is 100, Európában pedig 150 millió fő.

Nem csak hatékony, élvezetes is

„A digitalizáció forradalmasítja a munka fogalmát, mobillá, szabadabbá teszi az alkalmazottakat, hatékonyabbá a vállalatok működését” – mondja Csepeli Csaba, a Jeremie programon belül éppen friss befektetést bevonó SCOLVO Zrt. vezérigazgatója. „A világ új megoldásokat, új típusú, könnyen használható és egyszerű üzleti szoftvereket keres: szoftvereket, amelyek használata pont annyira élvezetes, mint amikor a Facebookhoz, az Instagramhoz vagy a Spotify-hoz nyúlunk az okostelefonunkon.”

A jó appnak nincs súgója
A felhasználói felületnek magától értetődőnek kell lennie egy igazán jó alkalmazás esetében. Ez azt jelenti, hogy nyilvánvalóvá kell válnia a használatnak, vagyis optimális esetben a súgóra egyszerűen nincs szükség.

„A munkavégzés mobilabbá válása, a felhasználóbarát üzleti alkalmazások terjedése olyan világméretű trend, amely robbanásszerű növekedési lehetőségeket ígér” – indokolta befektetésüket Vitán Gábor, a Perion Kockázati Tőkealap vezérigazgatója. (A Transparency Market Research elemzőcég szerint a mobil munkavégzés globális piaca jelenleg 86,4 milliárd dollár értékű, és a következő években közel 25 százalékos éves növekedést mutathat.)

A cél tehát a felhasználói élmény növelése – akkor is, ha belső felhasználókról van szó. A legfontosabb trendek szerint technológiával kapcsolatos felhasználói élmény fokozásában a hangsúly a készülékek közötti kompatibilitásra helyeződik – vagyis arra, hogy bármit bármelyik eszközön el tudjunk intézni az egyre okosabb mobileszközök és a felhőben tárolt adatoknak köszönhetően. A jó felhasználói élmény alapvető csodaszerei mellett – amiről itt beszélt részletesen szakértőnk – az élmény növelésében hatékony eszköz a játékosítás.

Ha a játékosítás működik a fogyasztók esetében, logikus, hogy a cégen belül is eredményesen lehet használni és a vállalati folyamatokat is sikerrel tehetjük vonzóbbá a segítségükkel. Ha képesek vagyunk a hagyományos értelemben vett kötelezettségeket élménnyé konvertálni, jelentős hatékonyságnövelést érhetünk el.

Egy mára klasszikusnak tekinthető példa, amikor a Walmart a fizikai munkavállalókat akarta rávenni, hogy ragaszkodjanak a biztonsági előírásokhoz. Az erre irányuló képzést 3 perces játékosított alkalmazások jelentették, amelyeket beépítettek a dolgozók munkafolyamatába. A munkavállalók játszottak és nem is tudatosították, hogy nem csupán a játékban elért helyezésükről beszéltek, hanem arról is milyen fontos a biztonsági protokollok betartása. A játék érzelmileg involválta a munkatársakat és ezzel a viselkedésük megváltoztatásában a lehető leghatékonyabban érte el a célját. Az eredmények pedig egyszerűen lenyűgözők: a balesetek száma 54 százalékkal csökkent a játékosítást alkalmazó Walmart központok körében.

Hogy mi mindenre jó, még a játékosítás, arról itt olvashat bővebben.

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor