Megéri az ingyenajándék?

2016. október 20. csütörtök - 18:30 / piacesprofit.hu
  •    

Népszerűségnövelő fogás, ha logóval díszített ajándékokat osztogat egy cég szakmai kiállításokon. De javul-e ettől mérleg, hoz-e több bevételt? Nem igazán. Inkább a tehetséges munkaerő szerződtetésébe és az alkalmazottak képzésébe érdemes fektetni.

Szeretünk ingyen kapni dolgokat, mindenféle kóstolót a legújabb termékekből vagy a cég lég logóját viselő ajándéktárgyakat, pólót, pulóvert, bögrét, táskát, esernyőt, miegymást. Mindezt promóció gyanánt. A fiatal cégeket azonban óva intenénk attól, hogy túlságosan elszálljon velük a ló. Szép, szép a céges logó viszontlátása az ajándéktárgyakon, de felesleges ilyesmire túl sokat költeni. Az induló cégek 90 százaléka amúgy sem marad életben három évnél tovább, mert vagy nem jön be a termékötletük,vagy pedig, és ez a gyakoribb, kifogynak a pénzből, mielőtt áttörést tudnának elérni a piacon – akkor meg minek a korai önnépszerűsítés? (Arról nem is beszélve, hogy ha nem ügyelünk, akkor egy kedves gesztus után is fizethetjük az adót!) A logós ajándék ugyanis nem egyenlő a céggel. A céget kell fejleszteni, nem az „ingyen ajándékozást”.

ajandek_elegans_pixabay

Kép: Pixabay

Rendbe tenni a prioritásokat

 

A kísértés persze nagy. Az ember megfordul a vállalkozásával szakmai kiállításokon, és úgy érezheti, furcsán veszi ki magát, ha nem ad oda a jelenlévőknek ajándéktárgyakat. Pedig nem ettől lesz egy cég sikeres, hanem attól, hogy kik dolgoznak a cégvezető víziójának megvalósításán, hogy mennyire életszerű az ötletük, a termékük s az üzleti tervük Ha ez nem működőképes, akkor hiába az ajándék. Ám még akkor is elronthatjuk a dolgunkat, ha cégünk egyébként sikeres, van ugyanis pár általános hiba, melyet elkövethetünk, ha hagyjuk magunkat sodorni a mindennapi feladatokkal, és nem stratégiában, előre tervezve gondolkodunk.

 

Ajándékozási csapdák – kerüljük el őket!
Az üzleti ajándékozás több, mint figyelmes, örömet okozó gesztus. Az ajándékozásnak megvan az a ki nem mondott vonása is, hogy kifejezve törődésünket, illetve hálánkat az üzleti partner iránt, megerősíti szakmai, üzleti kapcsolatainkat is. De könnyű bakizni vele. Szakértőnk segít, hogy ne legyen gond!

A reklámajándékok kiválasztása, megtervezése például izgalmas kihívás a kampány tervezőinek és marketingszakembereinek. Azonban gyakran pont a célról feledkezünk meg, pontosan mit is szeretnénk elérni egyedi ajándékainkkal. Mielőtt kiválasztanák a megfelelő reklámajándékot, a csapatnak pontosan el kell döntenie, mit is szeretne elérni az egyedi ajándékokkal: Brandépítés? Figyelemfelkeltés?  Vásárlásösztönzés? Nyereményjáték? Gondolkodjunk célvezérelten, és a célból visszafele következtetve jussunk el a megfelelő típusú reklámajándékig. Ez stratégiai döntés!

Maradjunk a jó ízlés határain belül

A céglogót vagy más céges ismertetőjegyet ne hagyjuk le az ajándékról, viszont a leggyakoribb és egyben legnagyobb hiba, ha túlzásba esünk, és mindenki számára nyilvánvalóvá tesszük az adott tárgy forrását. Egy tolakodó logó miatt a legigényesebb határidőnapló, tollkészlet, asztali naptár is valamelyik fiók alján végezheti. A jelünk legyen diszkrét, de egyértelműen látható. Ha fontos üzletfélnek, partnernek készülünk valamilyen meglepetéssel, nagyobb tér jut a kreativitásnak, és inkább van lehetőség arra is, hogy tényleg személyre szóló ajándékot válasszunk. Ne adjunk viszont üzleti ajándékként túl személyeset! Ha barátként tekintünk a másikra, ajándékozzuk meg magánemberként, így nem köt bennünket sem a cég költségvetése, sem az „üzleti etikett”.

Itt talál néhány támpontot a választáshoz.

Gondosan válasszuk ki a cégcsoportot

Hiába a legjobb reklámajándék, ha azt nem a célközönségnél landol, csak elúszott pénzt jelent. Valószínűleg sok szülő állna sorba kiállítási standunknál egy jópofa logózott plüssállatért vagy színes ceruzáért, viszont hazaérve odaadja gyermekének, aki nem célközönségünk. Egy édes kisgyermek kezében a reklámajándék aranyosan néz ki, viszont gyorsan feledésbe is merül – és csak kidobott pénz lesz. Ezért alaposan válogassuk meg, hogy kinek, mit adunk, de egy dolgot mindenképpen tartsunk szem előtt: a legjobb ajándék a potenciális ügyfeleinknek a szakértelem, pontos teljesítés és odafigyelés.

Így nem lesz bukta az ajándékból
Az emberek imádnak ajándékot kapni, ebben mind hasonlítunk. Egy jó ajándék segít bizalmat építeni, emlékezetessé teszi az ajándékozót, akihez így hosszabb távon is pozitív érzelmeket kapcsolunk. Miért ne használnák ki ezt az üzleti életben is? Ám egy rossz választás itt is éppen annyira kínos, mint a nénikénktől kapott hordhatatlan kardigán.

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek