Márkaépítés ingyen? Miért ne!

2014. február 24. hétfő - 19:02 / Timár Gigi
  •    

Hogy a márkaépítés lehet költség helyett bevételi forrás? Hihetetlenül hangzik nem? Pedig Tom Szaky, a magyar származású fiatalember, aki mára egy 23 országban működő multit irányít, pontosan így gondolja.

Tom Szaky mára egy 23 országban jelen lévő céget vezet. Kép:TerraCycle

A legmenőbb startupnak választott TerraCycle szemetet hasznosít újra de úgy, ahogy még senki. A multicég vezetője egy magyar származású srác, Tom Szaky, akitől igazán sok mindent lehetne tanulni. (Vele készült hosszabb interjúnkat itt találja.)

Véleménye szerint tévedés, hogy egy céget nem lehet elindítani marketing büdzsé nélkül. Ahhoz, hogy a nagy cégek által az ismertség megszerzésére és a márka építésére fordított, és a kisvállalkozások számára elérhetetlen hatalmas összegeket megspóroljuk, sok munkát kell befektetni, így kevesebb pénzre lesz szükség. Hátrébb kell lépni és megnézni, hogy mik az érdekei azoknak, akikre szükséged van az ismertség megszerzéséhez. Kell még nem csekély kreativitás és működni fog a „negative cost marketing’ – mondja Szaky.

Gyakorlati tippek mikrovállalkozásoknak
A saját márka építése és gondozása a kkv számára éppolyan fontos, mint a nemzetközi vállalatóriás számára. A célpiaca, a lehetőségei és ebből fakadóan az eszköztára viszont más. Itt talál tippeket szakértőnktől,hogy mire érdemes figyelni!
Más szakértők sem cáfolják, hogy a befektetett munka és kreativitás sokat segíthet a szakértői státusz kialakításában. Ezért fontos énmárkát építeni is, de például ezért is javasolják a vezetőknek, hogy blogot indítsanak.

– A média célja, hogy az embereknek érdekes és hasznos tartalmakat szolgáltasson. Ahhoz, hogy ez a tartalom megbízható legyen, szükség van írókra, szerkesztőkre és olyan emberekre, akik ellenőrzik a megjelenő tartalmat, hogy biztosan megfelelő információt továbbítsanak a nyilvánosság felé. Mindez természetesen sokba kerül, ezért reklámokat helyeznek el, hogy fent tudják tartani a működésüket. Most viszont a korábbinál sokkal több csatornán lehet elérni a fogyasztókat, kis tévék, internetes oldalak és helyi újságok indulhatnak, amikor csak akarnak. Ezeket általában pár ember működteti, ezért például senki nem ellenőrzi a tartalom helyességét mivel nincs rá pénz. Ez őrület! Amerikában tízezer helyi újság van, de ezek többségében csak egy hirdetésekért felelős ember és egy tördelő dolgozik, ezért tartalomból van a legnagyobb hiányuk.  Vagyis, ha megjelenést akarsz, segíts az írónak! Adj tartalmat, adj képet, szerezz interjú időpontot a céged érdekes embereihez. Ma ott tartunk, hogy naponta 12,8 cikk jelenik meg a TerraCycle-ről világszerte. Ehhez elsősorban nem pénz kell, hanem munka. Az, hogy valóban érdekes és hasznos tartalmat közvetíts, ne a legújabb termékedet próbáld eladni.

Oké, de a munka is ráfordítás, bevétel pedig sehol

– Ha a sok megjelenés már megfelelő ismertséget hozott, akár arra is lehet lehetőséged, hogy magad közvetlenül írhasd meg az anyagokat a médiumok számára. Így már fel sem kell hívni senkit, önállóan előállíthatod a saját megjelenésedet, ami egyszerűbb. Az ismertség következő fokán kiadhatsz könyveket – ezért már egyértelműen fizetni fognak. Vagyis szakértői státuszt szerzel, így felléphetsz rendezvényeken előadásokkal, vagy éppen sokszor hívnak szerepelni a tévébe. Ennek a csúcsa a saját tévésműsor. (A TerraCycle valóságshowjának, a Szemétdomb császárainak épp a második évadát forgatják – a szerk.) A mi show-nkat 20 országban vetítik most és nem mi fizetünk érte.

De azért ez mégsem egészen a klasszikus reklám…

A reklámnál azt kell nézni elsősorban, hogy mit fog segíteni a cégnek. A negativ cost marketing esetében viszont a legfontosabb, hogy tényleg jó legyen a tartalom, amit adsz. Csak akkor fog működni. Ha csak magadat reklámozod, az senkit nem fog érdekelni.

Tom Szaky & a TerraCycle
Budapesten született 1982-ben, 1986-ban indult el külföldre a család. Először Németországba, onnan Hollandiába, végül Kanadába költöztek. Egyetemre már Amerikába ment.
Első cégét 14 évesen indította, de ennél jóval több próbálkozása volt. Egy évi negyedmillió dollárt hozó ötlet után jött a TerraCycle, amiért kimaradt az egyetemről. Mára a világ legégetőbb problémáival küzdő vállalkozók elitjébe sorolják.
A TerraCycle olyan hulladékok újrahasznosításával foglalkozik, amelyekkel egyetlen más cég sem. Többek között chips- és csokoládécsomagolást, de újabban már cigarettacsikket és hamut is gyűjtenek, és használható termékké alakítanak. A következő terv, hogy a használt pelenkákkal kezdjenek valamit.
Az első termék egy giliszták ürülékéből előállított trágya volt, amelyet Tom használt üdítős palackokba csomagolva dobott piacra. Bár a Princeton üzleti versenyén nem nyert, hitt az ötletben, ami végül sikeres is lett. 2006-ban a céget Amerika legmenőbb startupjának kiáltotta ki az Inc. magazin.
A 2001-ben alapított cég ma 23 országban van jelen, 2013-ban 20 millió dolláros forgalmat bonyolított, erre az évre pedig 30 millió a terv. A cél, hogy eltöröljék a szemét fogalmát.

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek