Már most készülni kell a karácsonyi szezonra

2015. október 30. péntek - 06:07 / piacesprofit.hu
  •    

A karácsonyi szezon az egyik legfontosabb időszak sok vállalkozás életében, sok kereskedelemmel foglalkozó cég ilyenkor éves forgalma harmadát termeli meg, ezért nem mindegy, hogyan készülnek a vásárlók rohamára. Mire ügyeljünk, mire hajtsunk rá a marketingben? A szakértő válaszol.

már most rá kell készülni a karácsonyra

Kép: Italos Karton Szövetség

Az év legerőteljesebb időszaka a karácsonyi szezon kereskedelmi szempontból szinte minden vállalkozás életében, hiszen a teljes éves forgalomnak akár a 25-30 százaléka is becsoroghat ekkor a kasszába. Ez egy jó hír, hiszen Karácsony idén is lesz! Sőt már eléggé a nyakunkon van, ezért érdemes megnézni, hogyan készülhetnek rá a cégek – vélekedik Szombati Orsolya online marketing szakértő, a Bisnode céginformációs szolgáltató blogján.

Mi lesz 2015-ben a trend a mosolygyárban?

Az elmúlt évek alapján idén is a TOP 5 termék ez lesz a vásárlók körében:

műszaki cikkek (telefonok, tabletek, TV-k, háztartási kisgépek)

játékok (logikai és építő játékok, babák, társas játékok, modellek)

ruházati termékek (és minden kiegészítőjük: cipő, táska, ékszer)

kozmetikumok és parfümök

könyvek

A B2C szolgáltatások (kozmetika, étterem, szállás stb.) számára az egyik legjobb megoldás ennek az időszaknak a marketingjére, ha bónuszokat ajánl fel kiegészítésként. Fontos tudni, hogy sokan nem csak az árengedményekre hajtanak ilyenkor, így nem kell feltétlenül rontania a profitot, csak azért mert „Karácsony van!”. Adjunk inkább ajándékot, extra szolgáltatásokat „Special Xmas Edition” kiadásban.

Ha a cég szolgáltatásai, termékei semmilyen módon nem kapcsolhatóak az ünnepi vásárlási lázhoz, vagy a célcsoport üzleti kör (B2B), akkor érdemes azt kiemelni a december elejéig tartó időszakban, hogy még a nagy hajtás előtt segít elintézni az üzleti ügyeket, hogy az ünnep valóban meghitt és békés lehessen.

Sok cég már hónapok óta gyúr a karácsonyra!

Így lovagoljuk meg a karácsonyi őrületet
Aki nem készíti fel megfelelően a webáruházát az ünnepi rohamra, az komoly bevételtől eshet el. A Webshop Experts szakértőinek segítségével most összeszedtünk három fontos tanácsot amivel Ön is meglovagolhatja az ünnepi vásárlási lázat.

Hogyan készíthetjük fel a vállalkozást, ha olyan termékeket forgalmazunk, amelyeket most keresni fognak a vásárlók?

Már most kezdjük el megtervezni az ünnepi designt a honlapra, üzletbe. Kezdjünk el a kommunikációba belecsempészni ötleteket, tippeket, hogy kinek mit érdemes ajándékba vinni majd. Ezt blog cikkekkel, ajánlókkal, Facebook posztokkal is megtehetjük, de akár a hírlevelekben is elkezdhetjük népszerűsíteni.

Nagyon hatékony lehet egy webáruház részére, ha készít egy ajándékválasztó tesztet, ahol néhány alapadat megadása után releváns lehetőségeket nyújt a rendszer (pl. az ajándékozott kora, neme, hobbija és a ráfordítandó összeg meghatározásával). Most még van arra idő, hogy ezt profi módon lefejlesszék, ám fontos szempont,  hogy az alkalmazást meg lehessen osztani a közösségi felülteteken, így több emberhez eljut, így terelve forgalmat a webshopba, vagy éppen az üzletbe.

Mivel a november-december már óriási reklámdömpingben telik, ezért ki kell tűnni a tömegből:

egyedi karácsonyi garanciákkal (pl. A Mikulás viszi házhoz a meglepetést, Karácsony előtt garantáltan házhoz szállítva, extra hosszú csere lehetőség)

tematizált termékkörökkel, pl. Nagymamáknak ajánljuk, vagy ajándék ötletek 500 Ft alatt..)

bónuszokkal (pl. egy műfenyő, hogy a fa után már ne kelljen rohangálni, egy ajándék vacsora utalvány, vagy egy nyereményjáték)

nyújtsunk sokrétű segítséget az ünnepi készülődéshez, akár szélesebb körben, mint a termékpalettánk: pl. egy ünnepi menüsorral, bevásárlólistával, vagy check listával, hogy mit ne felejtsenek el elintézni Karácsony előtt, a vásárlóink

tegyük élménnyé a vásárlást (pl. ha üzletünk van, akkor egy kis welcome drinkkel, vagy a kasszánál egy bonbonnal)

készítsünk a sláger termékekről bemutató videót, cikket

Az ajánlatainál törekedjünk arra, hogy egyszerűek, könnyen megjegyezhetőek legyenek. Ez is segít abban, hogy az akció maradjon meg a vásárló emlékezetében. A legjobb, ha az ajánlat vizuálisan is szemléltetve van (pl. egy kép az ünnepi csomagról, ami össze van már készítve, nem pedig csak egymás mellé szerkesztve a termékek).

Többet eladni? Legyen verseny!
Az eladások felpörgetéséhez nem kell feltétlenül óriási marketingkampányokat indítani. Sokszor az is elég, ha megtaláljuk a legjobb módszert az értékesítők felpörgetésére. Erre a szakemberek szerint az egyik legjobb: a verseny.

Mire figyeljünk még a karácsonyi kampányánál?

Mivel mindenki rohangál az ajándékok után, kiemelten ügyeljünk az időzítésre, hogy mikor küldjük ki a leveleket, illetve mikor futtatjuk a hirdetéseket. A felnőttek nagy része napközben a munkahelyén tervezi meg a bevásárlást, meglepetéseket, így őket célszerű napközben keresni.

Mindenki más-más termékeket keres, így a hírlevelekben és a hirdetésekben ne csak termékeket kínáljuk, hanem az ajándékválasztó alkalmazást, tesztet is, ami segít a választásban.

Számoljunk azzal, hogy az ünnepekre már novemberben lázasan készülnek az emberek, tervezzünk bátran hosszabb kampányokat. Természetesen ne csak ajánlatokkal keressük meg ilyenkor az ügyfeleinket, hanem küldjünk nekik tippeket, cikkeket, Pinterest táblák linkjeit, ahonnan inspirálódhatnak.

A megnövekedett e-mail dömping miatt be kell vállalni kicsit merészebb tárgysorokat Pl. „Te vajon elég jó voltál idén?” „Te is az utolsó pillanatra hagytad a nagy bevásárlást?” „Kiürültek a boltok polcai?” Az e-mailhez hasonlóan a közösségi felületein is kommunikálhatjuk ezeket az üzeneteket párhuzamosan, így több csatornán elérve a fogyasztókat. Használjuk ki a remarketingben rejlő lehetőségeket, amelyek ebben a szezonban különösen sikeresek lesznek.

Érdeklődőből vásárló: 5 lépés a sikerhez!
Gyakran megesik, hogy felvesszük a kapcsolatot egy új céggel, névjegykártyát cserélünk, majd arra várunk, hogy ő keressen minket. Ugyanez a helyzet azokkal a weboldalunkra látogatókkal, akik nemhogy nem vásárolnak, de vissza se térnek honlapunkra böngészni. Nekünk meg fogalmunk sincs arról, miért nem vásároltak és miért nem látjuk őket többé. „Eső után köpönyeg”, ahogy mondani szokás. Néhány egyszerű dolog, amivel elérhetjük, hogy vásárló legyen az érdeklődőből.

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek