Lázár: őszintén a nehézségekről

Erősödünk, de még nem vagyunk erősek – mondta Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter, aki szerint a legnagyobb gond a tőkehiány Magyarországon. Az uniós pályázatok esetében a viták ellenére ragaszkodnak az álláspontjukhoz: minél gyorsabban minél több pénzt kell „kinyomni”. Hogy mi lesz 2020 után, nem tudjuk, addig valahogy lábra kéne állni. Mert a versenyképességünk, az bizony Lázár szerint sem úgy áll, ahogy kellene.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az első fejlesztési időszak makrokörnyezetéhez képest Magyarország jelentősen erősödött, annak ellenére, hogy a makro környezet ezt nem támogatta – mondta Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter a Miniszterelnökség által szervezett konferencián. Jelenleg különösen bizonytalan környezetben vagyunk, a következő években az Unió sok alaptézise kerülhet vita, akár felülbírálat alá – mondta. Leszögezte, „erősebb Magyarország erősebb Európát eredményezhet, nem célunk, hogy gyengítsük az Uniót. Olyan másfél év előtt állunk, ami érdemi hatást fog gyakorolni az Unió jövőjére – osztrák elnökválasztás, francia elnökválasztás, német választás, olasz népszavazás többek között – ezek Magyarország számára is konkrét hatással járhatnak. Biztos, hogy érdemi változás előtt állunk. Amit tehetünk, hogy a saját hazánkat rendbe hozzuk. A nemzeti szuverenitás erősítése nem kevesebb, hanem több Európát eredményez. Azt gondoljuk, hogy a nemzetállamok megerősítése lehet az új Európa alapja azokkal szemben, akik egy határok nélküli integrált Európában gondolkodnak.”

Kép: MTI

Ember és tőke – csak ennyi hiányzik

Lázár szerint a kormánypártok stabil politikai helyzete lehetővé teszi számára, hogy a kihívásokról is beszéljen. Elmondása szerint a vitathatatlan erősségek közé sorolható a 2014-2016 közötti gazdasági eredménysor: az uniós átlagot meghaladó gazdasági növekedés (igaz, a régióban alacsony, de Lázár szerint a jövőbeni kilátások biztatók), az alacsony kamatkörnyezet és infláció, az ország pénzügyi megítélésének javulása, az 5% alatti a munkanélküliség (amiben komoly szerepe van a nem piaci alapú közmunkának)  nő az export, fejlődött az ipar, kereskedelmi többlettel zárhatjuk az évet. Az elmúlt 30 esztendő legerősebb időszaka ez megítélése szerint, ami óriási lehetőség. Véleménye szerint egyenesen a V4 országok jelentik Németország számára a biztos gazdasági hátteret a Brexit után és a déli államok vergődésével.

Ugyanakkor Magyarország tőkehiányban szenved – hangsúlyozta Lázár János. „Nem pénz, nem hitel, hanem tőkehiány van, ez a legsúlyosabb gond”. Ennek pótlásához mindenképp szükség van külső tőkére, aminek érdemben kéne meghatároznia az uniós források felhasználását.

Komoly kötöttségeket jelentenek a demográfiai adottságok. Radikális beavatkozás sem biztos, hogy megfordítja az elvándorlással súlyosbított népességfogyást – mondta Lázár, ennek ellenére azt hangsúlyozva, hogy bevándorlókról hallani sem akarnak. „Magyarország intakt közösség, nem kívánjuk megbolygatni migrációval. A demográfiai problémákra nem a migráció a megoldás, hanem a demográfiai beavatkozások” – fogalmazott, ezt kívánják előnnyé konvertálni – hogy hogyan, és ez hogyan segítene megoldani a vállalatok számára ma a miniszter által is hangoztatottan a legnagyobb problémát jelentő munkaerőhiányt, azt nem fejtette ki. (Szakmai szervezetek szerint kellenek bevándorlók a magyar gazdaságnak.)

Hiába dolgoznak, ha nem termelnek
Hiába van foglalkoztatottság, ha a közfoglalkoztatottak nem termelnek GDP-t – mondta Chikán Attila, a Corvinus Egyetem tanára a konferencián szervezett kerekasztal beszélgetésen. Ez önmagában a termelékenységi számok jelentős csökkentését jelenti.
Az olcsó munkaerőnek vége – de mi lesz helyette?

A miniszter szerint az egészségügy nagyon hatékonyan működik- legalábbis a ráfordított forrásokhoz képest – ugyanakkor az egészségünkkel gond van, várhatóan egy ember 60 éves koráig egészséges – ezen is változtatni kell ahhoz, hogy a munkaerőhiány problémáját javítsuk, mondta.

„Az olcsó munkaerő korszaka véget ért. Ha nem lenne garantált béremelés, akkor is így lenne, a komolyan vehető vállalkozások kénytelenek voltak már az elmúlt években is bért emelni és kénytelenek lesznek ezután is. A társadalom szempontjából a béremelés megkerülhetetlen, a gazdaság szempontjából nincs rá válasz, hogy az olcsó munkaerő helyett mi jelenti Magyarország versenyképes előnyét” – mondta a miniszter jelezve, ez komoly gyengeség.

Versenyképesség? Az sincs

A technológiai forradalomban is kérdés, hogy hogyan képes részt venni Magyarország, mondta Lázár János, hiszen a versenyképesség adatok tendenciája rossz. Ha megnézzük, hol álltunk 2002-ben és 30-ról 46-ik helyre zuhantunk 2012-re. A régiós országok vagy jelentősen javítottak, de még Csehország is megőrizte a pozícióját, V4-ek 2002 és 2012 között növelték versenyképességüket, Magyarország versenyképessége viszont jelentősen romlott. A növekedés mértéke ennek megfordításához nem elég, mondta a miniszter, a versenyképesség egyelőre „érdemben nem javult” a növekedés ellenére.

A kkv-knak versenyhátrányt hozhat a járulékcsökkentés
Kedvezőnek tartják az adószakértők a munkaadói járulék csökkentését, ugyanakkor arra is figyelmeztettek, hogy a kis cégeknél a tehercsökkentés nem ellensúlyozza a minimálbér emeléséből fakadó többletterheket, akik ezért versenyhátrányba kerülnek.
Gyöngeségeket lát a miniszter az egészségügy és az oktatás területén, a köznevelés teljesítményében elmondása szerint nincs tartalmi áttörés jelentős uniós forrás felhasználása ellenére sem, a kompetenciamérések szerint a teljesítmény romlik, pedig ez közvetlen összefüggésben van a demográfiai folyamatokkal és az ország versenyképességével. Komoly kihívásnak tekinti 2018-ban és utána. Végül gyöngeségként említi a bürokratikus akadályokat is több területen. „A versenyképes gazdaságnál, társadalomnál és állam területén is vannak hiányosságok. Erősödünk, de, hogy erősek lennénk, azt még nem mondanánk” – fogalmazott.

De mi van a pénzzel?

2007-2014 között 39 milliárd eurót költöttünk el az agrárforrásokkal együtt, ezek „nyomot hagytak”. A Miniszterelnökség megrendelésére készült KPMG tanulmány szerint a növekedésben 10-11%-ot jelentettek. Bár, tette hozzá Lázár János, a források 50-55%-a akkor is hasznosul, ha rosszul költik el azokat.

A miniszter ismét hangsúlyozta, hogy a források 60%-át akarják közvetlen gazdaságfejlesztésre fordítani, ami, ha nem is sikerül teljesen, a 17 és az 50% között is visítóan nagy a különbség – mondta reagálva a nemrég megjelent hírekre. Ez, tette hozzá a fogadó oldalnak is kihívás: van-e ennyi ötlet, innovációs képesség, saját erő, versenyképesség a vállalkozásokban, hogy ezt a nagyságrendet képesek legyenek felvenni? Az eddigi tapasztalatok a miniszter szerint pozitívak, az, hogy minden pályázatra sokszoros a túljelentkezés úgy látják, hogy ez azt jelenti, hogy eltalálták a valódi társadalmi igényeket. (Az adatok ugyanakkor azt mutatják, hogy viszonylag szűk vállalati kör, 44 ezer vállalkozás pályázott.)

„2017-ben lekötjük a teljes kasszát”

Az a kihívás, hogy ne veszítsünk forrást az előző ciklusban (végül 10%-os plusszal zártunk) irreálisan „fejnehézzé” tette az előző két évet és a cél érdekében „rossz kompromisszumot kellett kötni”, hogy az elsődleges prioritás, a források teljes lehívása megvalósulhasson. Ezért is volt fontos, hogy elkerüljék a korábbi kapkodást és minél előbb kiírják a pályázatokat. November 21-ig 6746 milliárd összegű felhívás jelent meg, teljes keret 75%-a, (ez az előző időszakban 60% volt) és még 1000 milliárd forintos keretösszeggel akarnak ebben az évben pályázatokat kiírni, 2017 márciusára pedig a teljes pályázati forrást hozzáférhetővé szeretnék tenni. Szerinte ez erősíti a kiszámíthatóságot, lesz három év nyugodtan folytatni a projekteket. Az uniós átlaghoz képest sokkal gyorsabban használjuk fel a forrásokat, a gazdaságfejlesztést teljes társadalmi konszenzus övezi, tehát a célban is egyetértés van – mondta Lázár. Amiről vita lehet, az a bürokrácia csökkentésének kérdése, de a Miniszterelnökség véleménye szerint „jelentősen csökkent a forrásokhoz való hozzáférések költsége, és nagyobb a transzparencia”.

Közbeszerzések: főleg az alvállalkozókkal trükköznek
Több mint 170 ellenőrzést indított a Közbeszerzési Hatóság a közbeszerzési eljárások szerződéseivel összefüggésben; a feltárt jogsértések mintegy 50 százaléka az alvállalkozók bevonásával függ össze, a büntető feljelentések zöme pedig nagyléptékű építés-beruházások teljesítéséhez köthető
Korrupció? Nem tehetünk róla

Az újból és újból megjelenő, az uniós források kiosztásához kapcsolódó korrupciós vádakra reagálva azt mondta, egy ajánlattevős közbeszerzések tekintetében nem lógunk ki a többi közép-európai ország közül. „Nem jó egy régió korrupciós problémáiról beszélni, amikor strukturális problémák vannak” – mondta, ugyanakkor hozzátette, az átláthatóság növelése cél, többek között a 2017-ben az e-közbeszerzéssel megvalósuló teljes nyilvánosság is ezt szolgálja. A közbeszerzések kapcsán hangsúlyozta, deklarált cél a „nemzeti kkv-k” támogatása, a meglévő jogi keretek között nekik próbálnak előnyt biztosítani. Ugyanakkor „nem csak magyarnak, hanem jónak is kell lennie a közbeszerzési ajánlatoknak” – vagyis, sugallta, nem ők tehetnek arról, hogy a közbeszerzésekben túl kevés a megfelelő jelentkező.

A korrupciós problémák másik gyakran emlegetett területe a pályázatok értékelése. Lázár szerint az jelentett kockázatot, hogy korábban a pályázati értékelést privát rendszerekben cégek végezték (bár ő is elmondta, Nyugat Európában ez működik), ezért döntöttek az állami pályázatértékelő rendszer bevezetése mellett, amivel véleménye szerint megpróbálták „minimálisra csökkenteni a befolyásolhatóság lehetőségét”. Hangsúlyozta, fenntartják a harcot az unió által kifogásolt előlegrendszer esetében is, mivel a tőkehiányos magyar gazdaságban nagyon fontosnak tartják, hogy minél előbb, minél kisebb biztosítékkal kapják meg a cégek a pénzt. Hogy ez növeli a visszaélések lehetőségét? Lázár szerint „ők a bizalomra építenek”.

"A fő cél, hogy a mostani támogatási ciklusban felkészüljünk arra, hogy a magyar gazdaság a saját lábán is képes legyen megállni. „Senki nem tudja megmondani, hogy 2020 után mi lesz Európában. A kérdés, hogy lesz-e olyan állapotban az ország, hogy megálljon a saját lábán”- mondta Lázár János.

2020 után is kéne az uniós pénz? Most kell felkészülni!
Várhatóan a visszatérítendő támogatások arányát növelve alakítja át pályázati rendszerét az Európai Unió 2020 után. Ahhoz, hogy az uniós támogatásokra jelentős mértékben támaszkodó magyar kkv-szektor a jövőben is sikeresen fejlődhessen, a vállalkozásoknak már most meg kell kezdeniük a felkészülést az új rendszerre a szakértők szerint.
 

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo