Kulcsok az Y generáció megértéséhez a munkahelyen

2019. május 01. szerda - 18:10 / piacesprofit.hu
  •    

Jelenleg öt generáció dolgozik együtt a cégeknél. Megérkezett a munkaerőpiacra az alfa generáció, az 1995 után született fiatalok felnőttek. Erről is szó esett a Piac & Profit Csapatépítési trendek – 2019 című konferenciáján.

„Korosztály az, amelynek tagjai egy időn és helyen osztoznak. Ez kollektív identitást ad nekünk. Egyik generáció sem jobb vagy rosszabb a másiknál.” – mondta Kincses Szilvia. „A generációk a változáshoz való alkalmazkodásban és az új készségek eltanulásában különböznek” – mondta Braun Katalin. Napjainkban öt generáció dolgozik együtt a munkahelyeken. 2060-ra ezek száma háromra csökkenhet.

„Egy nemzedék nem típus. Különféle idősíkokban nőttünk fel, különbözően reagálunk helyzetekre, mások az értékeink. A sokszínűségben kell olyan eszközöket használnom, amik célra vezetnek”– mondta Dr. Ludvigh Károly, a Stratego ügyvezetője.

Tényleg ilyen nehéz eset az Y generáció?
Átlagosan kétévente váltanak munkahelyet, nem kifejezetten lojálisak, viszont elképesztő a tudásvágyuk: ez az Y generáció, akik nem sok pozitív megítélést kaptak az elmúlt évek során. A generáció tagjairól az az alapvető feltételezés, hogy nem elég kitartók, és nem kifejezetten megbízhatóak. De vajon tényleg ennyire nehéz eset az Y generáció?

Mindenki másképp csinálja

„A generációk egyénekből állnak. Mindig az egyén fog a saját preferenciái alapján dönteni. Fontos az elfogadás és annak belátása, hogy mindenkinek vannak meglátásai, amikkel hozzá tud járulni a szervezethez” – mondta Kincses Szilvia. A cégeknek úgy kell hitelesen bemutatkozniuk a jelentkezőknek, hogy elmondják, milyen értékeket teremtenek. Fontos, hogy fejlődés-központú szemlélet határozza meg a munkahelyet. Az embereket az hajtsa, hogy „bármit meg tudok tanulni” – tette hozzá Kincses.

„Ki honnan nyeri az energiáját. Ez a preferencia-modell Jungtól ered, nála olvashattunk az extroverzióról és az interverzióról. Ha az emberek csendesen dolgoznak, az nem jelenti azt, hogy enerváltak, csak mindenki másképp viselkedik” – mondta Szabó Csaba, a Develor Tanácsadó Zrt. vezérigazgatója.

fiatalok latoppal

Kép:Pexels

„A tisztelet régen az volt, hogy Te ott vagy, én itt, ne is gyere közelebb”, magyarázta Borbély László executive coach, az SPA Tudásbázis Kft. ügyvezetője.

Az alfa generáció olyan, hogy amikor elmegy az egyik szülőjével a boltba vásárolni, felpróbálja a kabátot és azt mondja: „Ez nem én vagyok.” (Ez tényleg megtörtént.) Olyan öntudat és önazonosság uralja őket, amiket az előző korosztályoknál nem vagy csak kisebb mértékben tapasztaltunk.

Insta(nt)-generáció

„A gyerek nem tud késleltetni. Most akarja a pöttyös labdát, de még nem jött a Jézuska”, mondta Ludvigh Károly. Ez az, amit a pszichológia úgy hív, hogy instant gratification. Azonnali vágykielégítés. „Vannak, akik ebbe beleragadnak felnőttkorukban is, mert belül gyerekek maradtak.”

Ugyan a fiatalok nagy része átmegy az ifjú titán korszakán, amikor az „ide nekem az oroszlánt” alapelve muködik náluk, s úgy érzik, mindenkit tudnak überolni, de „nem igaz, hogy a fiatalok 10 perc alatt vezérigazgatók akarnak lenni”, vélekedett Toldi Zsuzsanna, az Aquilone Training Kft. ügyvezetője.

Generációs ismertetőjegyek
  • Az X a legkeményebben dolgozó generáció. „Fontos nekik, hogy belátható karrierút legyen előttük” – mondta Braun Katalin.
  • Az ipszilonos -az 1980 és 1995 között született, 24-39 éves generáció tagja- „ha nem részesül gyors sikerélményben, két múlva simán elmegy a munkahelyről” – mondta Ludvigh.
  • A Y generációs tagjának fontos, hogy ne csak vezetőként működjön, hanem fejlesszen másokat is.
  • Mind az Y-nak, mind a Z-nek fontos a visszajelzés.

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek