Komoly ára van a mobilitásnak – nem is szívesen fizetik meg Magyarországon

Hol vannak a földrajzi mobilitás korlátai az építőiparban? Mennyit hajlandó utazni egy szakember a munkáért? Milyen feltételekkel? Egy friss felmérés ezekre kereste a választ.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az építőipari szakemberek 85 százaléka a lakóhelyétől számított 100 kilométeren belül vállal munkát. Az átlag ennél kevesebb, 76 kilométer. Ennél messzebb átlagosan kétmillió forint értékű megrendelésért lennének hajlandóak munkát vállalni a szakemberek - derült ki a Mapei Kft. kétszáz építőipari szakember megkérdezésével készült felméréséből.

A válaszadók 45 százaléka lenne hajlandó hosszabb időt, akár egy hetet távol lenni a családjától egy megbízás teljesítéséért. Ez 1,65 millió forint értékű megrendelés felett érné meg nekik. 21 százalék semmilyen feltétellel nem töltene hosszabb időt távol, 34 százalék pedig bizonytalan a kérdésben.

Mobilisabbak, akik már dolgoztak külföldön

A megkérdezett szakemberek fele dolgozott már külföldön építőiparban, átlagosan 26 hónapot. Akik külföldi munkatapasztalattal rendelkeznek, mintegy 50 százalékkal messzebb vállalnak munkát, de 50 százalékkal többet is kérnek a munkájukért, mint akik nem dolgoztak külföldön.

Még nagyobb a különbség, ha hosszabb időt kell távol lenni a családtól. Aki nem volt külföldön, átlag egymillió forint értékű megbízásért vállalná, hogy egy hetet távol tölt a családjától, míg aki már dolgozott külföldön, 2,5 millió forintért vállalná a távollétet.

(Fotó: depositphotos.com)

A külföldi munkavállalási tapasztalattal rendelkezők 12 százaléka tervezi, hogy a jövőben külföldön vállal munkát, további 21 százalék elképzelhetőnek tartja. Aki viszont nem dolgozott még külföldön, az nem is akar. Mindössze 1 százalékuk volt biztos abban, hogy vállalna munkát külföldön, 17 százalékuk bizonytalan a kérdésben.

Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezetője szerint a mobilitásnak ára van. Az utazás, a családtól való távollét jelentős fizikai, szellemi és anyagi terheket ró a szakemberekre, és a tapasztalatok szerint ezt nem szívesen fizeti meg a hazai piac. Amíg ez nem változik, addig a mobilitás nem enyhít a szakemberhiányon.

 

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo