Költsek marketingre vagy ne?

Régóta közszájon forog Ogilvy mondása, hogy a marketingre költött pénz fele csak kidobott pénz, ám azt nehéz eldönteni, hogy melyik fele volt hasznos és melyik nem. A mai gazdasági környezetben a cégek minden lehetséges módon csökkentik a költségeiket és ennek igen gyakran áldozatául esik a marketing büdzsé is. A nagy kérdés, hogy ezzel valóban felesleges kiadást spórol-e meg a cég vagy pont az ellenkező hatást éri el vele, tovább csökkentve a túlélési potenciálját?

A válaszhoz érdemes a marketing szó mindennapi jelentése mögé tekinteni. Elsőre sokaknak a reklám jut eszébe, a különböző eladás ösztönző akciók, kiállításokon való részvétel, színes web oldalak indítása, drága prospektusok kiadása, kupon akciók, stb. Természetesen minden jelentés egy cél felé mutat – eladni! Ez így önmagában helyes is, de vajon ez a teljes kép?

Ez minden, amire a marketing való?

Érdemes-e marketingre költenie cégünknek? - Kép: SXC

Amikor a piaci szereplők fogyasztási kedve egyre kisebb, amikor a vásárlóerő folyamatosan gyengül, fel kellene, hogy értékelődjön minden olyan módszer, eszköz, ami garantálja a nagyobb mennyiségű és elvárt fedezetű értékesítést! Tehát, akár csak a fenti módszereket is vadul használniuk kellene a cégeknek. Mégsem ezt látjuk. Sok cég visszahúzódik, megpróbálja „túlélni” ezt az időszakot, csak a meglévő ügyfelekre koncentrál, költséget csökkent minden fronton. Nem reklámoz, nem megy kiállításokra, nem nyomtat prospektust, nem kommunikál aktívan a potenciális vásárlók felé. A külvilág csak annyit érzékel, hogy egyre kevesebbet hall a cégről, esetleg a minőség is csökken, mert az is áldozatul esett a költségcsökkentési „ötletelésnek”, már nincsenek ügyféltalálkozók, karácsonyi apró ajándékok, stb. Más cégek egy lapra tesznek fel mindent, folyamatos „végkiárusítást” tartanak, 50-70 százalékos kedvezményt nyújtanak. Ez hozhat mennyiségi eladást, de közben leértékelik a saját terméküket/szolgáltatásukat és szó szerint ingyen dolgoznak, felélik a tartalékaikat és görgetik maguk előtt a „finanszírozhatatlan jövőt”! Egyik sem üdvözítő megoldás.

Hol kezdődik és hol végződik a marketing munka?

A marketing munka nem más, mint egy termék/szolgáltatás kigondolása, csomagolása és kihelyezése a piacra úgy, hogy elérjük a termékben/szolgáltatásban rejlő lehetőségek maximumát!

Kigondolni a terméket/szolgáltatást. A legtöbb olvasó most azt mondja, hogy: „de hát nekem már megvan”. Igaz is, meg nem is! A marketing művészete épp arról szól, hogy azt nyújtsuk, amire vágynak a vevőink, ám ehhez tudnunk kell, mire vágynak. Tudjuk, miért veszik a mi termékünket/szolgáltatásunkat azok, akik veszik? Ha már megvan a termékünk/szolgáltatásunk, akkor a kigondolni annyit jelent, hogy rájövünk, milyen igényt, vágyat, problémát old meg, elégít ki.  Az első lépés tehát: : „ A mi termékünk/szolgáltatásunk azt csinálja, azt nyújtja, hogy……!”  Mondhatja most valaki: „de jó lenne, ha ezt olyan könnyű lenne megmondani”. Vegyünk egy két ismert termékcsoportot! Mi jut elsőre eszünkbe, mire jók, milyen igényt elégítenek ki: okos telefon; biotermékek; szépségipar; autóipar; lakberendezés? Most gondoljuk végig, melyik okos telefon jut eszünkbe elsőre, melyik biotermék, melyik szépségipari termék vagy szolgáltatás, melyik autómárka és abból melyik típus, milyen lakberendezési stílus és folytathatnám. Biztosak lehetünk benne, hogy a válaszok nagyban függenek az olvasótól. Nagyban függ attól, hogy milyen korú, milyen nemű, mi az érdeklődési köre, milyen vastag a pénztárcája, milyen habitusú, stb.… Újra felteszem a kérdést: Tudja, hogy az Ön terméke/szolgáltatása milyen igényre, vágyra, problémára ad megoldást? Tudja, hogy milyen típusú vásárlóknak jut az eszébe az ön terméke/szolgáltatása? Tudja, kik a konkurensei? Ők mit mondanak a termékükről, mit szolgál, mit old meg? A hangsúly az „Ön tudja?” kérdésen van. A marketing első feladata feltérképezni a piac igényeit, a potenciális vásárlók véleményét, vágyait, értékrendjét! Aki ezt „megspórolja”, az szó szerint csak a vak szerencsében és a „2 éve még jól ment, remélem most is menni fog!” fohászban bízhat!

Mi a jó csomagolás?

Marketingterv nélkül bekötött szemmel vezetjük a cégünket
„Van marketingtervünk, csak nem írtuk le!”, „Nincs állandó marketingköltésünk, így terv sem szükséges”, „Igen, szoktunk marketingezni, mindig kitalálunk valami akciót…” Ismerős mondatok? Ezek a leggyakoribb válaszok arra a kérdésre, hogy van-e a cégnek marketingstratégiája. Vajon milyen tervezésre lenne szükségünk ahhoz, hogy sikeres legyen a cégünk? Sorozatunkból megtudhatja, hogy miért fontos a marketingterv és azt is, hogy milyen a jó marketingstratégia.
A következő lépés a termék/szolgáltatás csomagolása lenne. Az előző válaszok vajon milyen mértékben befolyásolják azt, hogy mi a jó csomagolás? Meg tudja valaki mondani az Ön cégénél, hogy jelenleg miért úgy van csomagolva? Miért azt a bizonyos terméktársítást használjuk a termékünkhöz/szolgáltatásunkhoz, amit használunk? Azonnal kommunikálja a csomagolás, hogy mennyit ér, azonnal vonzza a szemet és megragadja a figyelmet? Olyan környezetben, olyan körítéssel jutnak hozzá az ügyfelek, ami ösztönzi a vásárlást? Ez szolgálja legjobban az üzenetet, amit képviselni akarunk a potenciális vevőknek?  A jól elvégzett piackutatás használható válaszokat ad arra is, hogy hogyan csomagoljuk, hogyan hívjuk fel a figyelmet, mivel társítsuk a termékünket/szolgáltatásunkat ahhoz, hogy figyelmet vonzzon és azonnal kommunikálja azt, amit akarunk!

Az utolsó lépésként érjük el a termékben/szolgáltatásban rejlő érték maximumát! Újra felmerül a kérdés, amit már meg kell tudnunk válaszolni: Mennyit ér a termékünk/szolgáltatásunk? Kiknek van rá szüksége? Mind a két kérdés megválaszolása a marketing feladata. Hova tudjuk pozícionálni a termékünket/szolgáltatásunkat? A konkurensek fölé, alá, mellé? Hogyan tudjuk elérni a különböző célcsoportokat, akiket megcélzunk? Hagyományos értékesítési csatornákon, webes felületeken, direkt értékesítési csatornákon? Ha ezeket a lépéseket megtettük, ha ezekre a kérdésekre megnyugtató választ táláltunk, akkor pedig az egész munka kezdődhet elölről.

Vissza a START mezőre

A jó hozzáállás a siker záloga
Nem elég a piacképes termék, az igazi sikerhez, a mérhető piaci jelenléthez megfelelő hozzáállásra is szükség van! Mindenkinek pontosan tudnia kell, hogy mi a feladata és azt hogyan kell elvégeznie a közös siker érdekében.
A fogyasztói igények ugyanis állandó változásban vannak, tehát a marketingnek nincs megállás, folyamatosan tisztában kell azzal lennünk, hogy kiknek akarunk eladni és folyamatosan dolgoznunk kell azon, hogy hogyan tudjuk a leghatékonyabban elérni a célcsoportokat, megszólítani őket, üzenni nekik és nem utolsó sorban vásárlásra ösztönözni őket!

A jelenlegi gazdasági környezetben feladni a marketing tevékenységet, vagy mindent az értékesítőkre bízni, garantálja a piacvesztést és a profitcsökkenést. Viszont, ha „ész nélkül” költünk, megérzésből döntünk, akkor is garantált, hogy csalódni fogunk a marketingben és keserű szájízzel állapítjuk meg, hogy előrébb lennénk, ha semmit nem költöttünk volna rá. Most ugyanis döntő jelentőségű, hogy professzionálisan műveljük a marketinget. Olyan szakemberrel dolgozzunk, aki érti a piac működését, nem csupán „kreatívkodik”, vagy „ötletel”, hanem képes elvégezni egy alapos piackutatást és képes az adatokra alapozva felépíteni és futtatni egy hatékony marketing kampányt, annak minden szükséges elemével – adatbázis építés, promóció, reklám, megjelenések, árukapcsolás, vásárlás ösztönzők, nyeremény játékok, webes megjelenés, hírlevél, új vásárlók gyűjtése, akciók, stb.

Nagy Béla Comline Budapest Kft. www.comline.hu

 

Véleményvezér

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo